حالت تاریک
سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

پیش‌بینی برداشت ۱۷/۵ تن طلای‌سفید در خراسان‌جنوبی

پیش‌بینی برداشت ۱۷/۵ تن طلای‌سفید در خراسان‌جنوبی

سرپرست جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: طبق پیش‌بینی‌ها امسال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن پنبه در مزارع استان تولید و برداشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، پنبه با کاربردهای وسیع در صنعت نساجی، یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در جهان به شمار می‌رود که با توجه به اهمیت این محصول در تولید پوشاک و البسه، نقش تعیین کننده‌ای در توسعه صنعت نساجی دارد.  بر اساس آمارهای موجود حدود ۲۵ میلیون تن پنبه سالانه در جهان تولید می‌شود که این میزان برابر با سطح زیر کشت ۲.۵ درصد از زمین‌های کشاورزی روی زمین است.

نیاز سالانه صنعت نساجی و ظرفیت جذب پنبه کشور ۲۵۰ هزار تن است، علی‌رغم اهمیت تولید پنبه در کشور، میزان تولید آن در دهه‌های اخیر در کشور با کاهش همراه بوده که همین امر باعث شد ایران به یک واردکننده این محصول تبدیل شود؛ بنابراین بخش قابل توجهی از پنبه مورد نیاز صنعت از محل واردات از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و هند تامین می‌شود که عمده واردات پنبه، از ازبکستان است.

ایران در گذشته و در برخی سال‌ها صادرکننده پنبه نیز بوده، اما از سال ۱۳۸۰ با سیر نزولی کشت پنبه مواجه شدیم، به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی طرح خودکفایی در تولید پنبه را از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۴ در دستور کار خود قرار داد، به طوری که پیرو برنامه ۱۰ساله این وزارتخانه برای رسیدن به خودکفایی در تولید پنبه، در سال ۱۳۹۹ خوداتکایی به ۶۸ درصد رسید.

کشت پنبه در استان خراسان جنوبی از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد. پنبه «مَله» نیز محصول منحصر به‌فرد و دارای قدمت طولانی در خراسان جنوبی به ویژه شهرستان خوسف می‌باشد که ثبت ملی شده است.

 سرپرست جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کشت پنبه در سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع خراسان جنوبی در حال انجام است، گفت: کشت پنبه تا پایان خرداد ماه در خراسان جنوبی ادامه دارد.

پنبه در کدام شهرستان‌ها کشت می‌شود؟

محمد حسین اکبری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن پنبه در استان تولید شود، افزود: در ۱۱ شهرستان از ۹ شهرستان خراسان جنوبی کشت پنبه وجود دارد و بیشترین سطح زیر کشت نیز مربوط به شهرستان‌های بشرویه، سرایان و قائنات است.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان جنوبی چهار هزار و ۵۰۰ نفر بهره بردار پنبه مشغول فعالیت هستند، یادآور شد: خراسان جنوبی رتبه ششم سطح زیرکشت پنبه در کشور را دارد.

کاهش پنج درصدی کشت پنبه در خراسان جنوبی

سرپرست جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  با اشاره به اینکه در سال جاری کشت پنبه حدود پنج درصد کاهش دارد که علت آن را باید در مواردی چون واردات پنبه در فصل برداشت محصول و در نتیجه کاهش قیمت و کاهش خرید و رسوب محصول تولیدی جستجو کرد.

سرپرست جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: جهاد کشاورزی به منظور حمایت و کمک به پنبه‌کاران تأمین و تدارک نهاده‌های تولید از جمله ۲ هزار و ۶۰۰ تن کود شیمیایی یارانه‌دار را برنامه‌ریزی کرد.

تولید رقم خرداد پنبه در انحصار خراسان جنوبی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی نیز با اشاره به نظارت این مرکز بر مزارع تکثیری رقم اصلاح شده خرداد گفت: هسته‌های اولیه بذر اصلاح شده، رقم خرداد که رقمی سازگار با شرایط منطقه و مقاوم به تنش‌های محیطی (شوری و خشکی) است تولید شده  تا در چرخه تولید محصول پنبه استان به منظور تولید بیشتر و عملکرد بهتر قرار گیرد. 

علی مقری‌فریز در ادامه افزود: ۸۰۰ تن بذر پنبه رقم خرداد، سازگار با شرایط منطقه و مقاوم به تنش‌های محیطی با نظارت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی تولید شد.

وی از مزایای این رقم را زودرس بودن آن با طول رشدی ۱۲۵ تا ۱۳۵ روز  ذکر کرد و ادامه داد:  نیاز آبی این رقم نسبت به رقم‌های تجاری موجود، دو الی سه لیتر آب کمتر است و مقاومت بیشتری نسبت به بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی و آفات تریپس، شته و عسلک ازخود نشان داده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی اضافه کرد: الیاف پنبه از مهم‌ترین و پر مصرف‌ترین الیاف طبیعی در صنعت نساجی است و از نظر غذایی  یک دانه روغنی بوده که مواد اولیه صنایع روغن کشی و خوراک دام را تامین می‌کند.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بیان کرد: از اصول فنی بذرکاری پنبه، رعایت تاریخ کاشت و عملیات به موقع در منطقه است که تابع دمای محیط و دمای خاک بوده و باعث رشد مناسب ریشه و استقرار به موقع بوته و مقاومت بهتر نسبت به تنش‌های کم‌آبی این گیاه خواهد شد.

تاثیر چشمگیر استفاده از بذور اصلاح شده در تولید پنبه

مقری‌فریز در ادامه اقدامات اجرایی قبل از کاشت، استفاده از بذور دلینته و ضدعفونی شده با قارچ کش‌ها و حشره‌کش‌ها برای جلوگیری از آفات و بیماری‌های ابتدای فصل را یک امر ضروری در بحث مدیریت تلفیقی آفات عنوان کرد.

وی گفت:  استفاده از بذور اصلاح شده و استاندارد تاثیر چشمگیری در میزان کمی و کیفی محصول تولید شده خواهد داشت.

مقری‌فریز از کشاورزان خواست با توجه به فصل کاشت محصول پنبه برای تولید بیشتر و عملکرد بهتر به توصیه‌های کارشناسان صاحب‌نظر این مرکز توجه و بذر رقم اصلاح شده پنبه خرداد را از شرکت بهداشت بشرویه تهیه کنند. 

 

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از