حالت تاریک
معاون سازمان امور عشایر ایران خبر داد؛

آبرسانی پایدار؛ اولویت سازمان امورعشایر برای خراسان جنوبی

آبرسانی پایدار؛ اولویت سازمان امورعشایر برای خراسان جنوبی

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: با تداوم خشکسالی ها، تامین آب شرب پایدار، تجهیز ناوگان طرح آبرسانی و تانکرهای مناطق عشایری جزو اولویت کاری امسال و سال آینده سازمان امور عشایر است.

مهدی میزبان معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در استان خراسان جنوبی  بیش از 17 هزار خانوار در قالب 72 هزار نفر عشایر کوچنده وجود دارد که 65 درصد این جمعیت در شهرستان ها و نوار مرزی مستقر هستند.

وی افزود: همچنین عشایر استان بیش از 25 درصد تولید گوشت و 35 درصد صنایع دستی استان را تولید می کنند در 40 درصد از فضای جغرافیایی خراسان جنوبی استقرار دارند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران بیان کرد: همه ارکان خانواده های عشایری در تولید حضور و مشارکت دارند، ولی چیزی که بیش از دو دهه است که گریبان گیر استان به ویژه عشایر شده، خشکسالی است که باعث شده بسیاری از قنوات و چشمه ها و رودخانه ها خشک شدند.

وی گفت: با این شرایط؛ اما سازمان عشایر و اداره کل عشایر استان، با تامین آب شرب به صورت سیار و پایدار، نگذاشته است که عشایر بخاطر مضیقه ای که در تامین آب داشتند، این زندگی را ترک کنند. همچنین در کنار آبرسانی، توزیع آرد، سوخت و نهاده های دامی نیز کمک موثری به دامداری عشایر کرده است.

میزبان بیان کرد: در خراسان جنوبی 3 طرح بزرگ آبرسانی اجرا شده که در قالب هر کدام از طرح ها، برای 10-15 آبادی عشایر آبرسانی انجام شده و طرح های دیگری هم در حال اجراست.

وی عنوان کرد: هم اکنون نیز در خراسان جنوبی 9 طرح آبرسانی مطالعه شده و طراحی شده وجود دارد که اعتبار آن نیز پیش بینی شده و قرار است با همکاری جهاد آبرسانی وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، در سال جاری 4-5 طرح اجرا شود که می تواند در تامین آب شرب پایدار عشایر بسیار موثر باشد.

او گفت: با تداوم خشکسالی ها، تامین آب شرب پایدار، تجهیز ناوگان طرح آبرسانی و تانکرهای مناطق عشایری جزو اولویت کاری امسال و سال آینده است. همچنین توزیع آرد و نهاده هم جزو اولویت ها است تا این سازمان تکلیف خود در قبال جامعه عشایری را به نحو احسن انجام دهد.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران بیان کرد: در چند ماه گذشته، اتحادیه و تعاونی های عشایر استان؛ بیش از 5 هزار تن نهاده مدت دار تامین و در بین عشایر توزیع کردند. همچنین یکی از طرح های دیگر این سازمان، تهیه و تامین پکیج های خورشیدی برای عشایری است که از نعمت برق بی بهره هستند.

میزبان اظهارکرد: متاسفانه خشکسالی ها باعث شده که منابع مرتعی هر سال کمتر شود و زندگی مبتنی بر دامداری را در معرض آسیب و خطر قرار داده است که این سازمان در این خصوص طرح های چهارگانه ای را در ارتباط با معیشت زندگی عشایری، اشتغال و توسعه صنایع دستی با مواد اولیه محلی، جمع آوری، کشت و استحصال گیاهان دارویی، توسعه گردشگری جامعه محور با توجه به حفظ عادات، آداب، منش و فرهنگ عشایری منطقه ای، در دستور کار دارد.

او افزود: در زمینه صیانت از دامداری و اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز، تسهیلاتی از دو محل بند ب ماده 52 و تبصره 18 به عشایر پرداخت خواهد شد.

میزبان ادامه داد: تفاهم چهارجانبه ای تحت عنوان تولید قراردادی دام سبک عشایر بین سازمان امور عشایر ایران، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه مرکزی تعاونی های عشایر منعقد شده که قرار است در این طرح، جو به صورت مدت دار در اختیار عشایر قرار بگیرد و یک ماه بعد از اینکه مدت 4 ماهه پرواربندی تمام و دام به بازار عرضه شد، عشایر پول جو و بدهی خود به این سازمان را پرداخت کنند که کمک موثری برای عشایر است.

 

انتهای پیام/7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از