حالت تاریک

آینده سبز خراسان‌جنوبی با کاشت 16 میلیون اصله درخت

آینده سبز خراسان‌جنوبی با کاشت 16 میلیون اصله درخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: سهم استان از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت 16 میلیون است که با اجرایی شدن آن به طور حتم آینده ای سبز در انتظار خراسان‌جنوبی ست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت 11 آذر امسال به صورت رسمی در سراسر ایران زمین آغاز شد.

براساس این طرح ۴ ساله قرار است سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته شود.همچنین طبق برنامه چهار ساله در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، ۳۰ درصد معادل ۳۰۰ میلیون اصله نهال‌های تولید شده به عرصه‌های جنگلی، ۳۰۰ میلیون اصله نهال برای زراعت، ۲۰۰ میلیون اصله نهال به فضای سبز و ۲۰۰ میلیون اصله نهال به بخش بیابان‌های کشور اختصاص خواهد یافت.

ملاک و اولویت کار نیز در این طرح احیا و غنی‌سازی، حفظ پوشش طبیعی، حفظ ‌کاربری اراضی منابع طبیعی، مقابله با بیابانزایی و سپس توسعه است.تولید نهال ۲۰ درصد، کاشت نهال ۱۰ درصد و نگهداری ۷۰ درصد کار در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را به خود اختصاص می‌دهد.

آینده ای سبز، اقتدار غذایی، تغییر اقلیم رخ داده و.... ایران اسلامی نیز همانند دیگر نقط جهان برآن داشت تا طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را به دستور مقام معظم رهبری از دی ماه سال گذشته در دستور کار قرار دهد سهم خراسان جنوبی نیز از این یک میلیارد درخت 16 میلیون است.

چند و چون ماجرا را در زمینه سهمیه خراسان جنوبی در گفت وگو با علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پی می گیریم. 

وی با اشاره به شروع اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درختاز دی ما سال گذشته اظهارداشت: امروز اهمیت جایگاه بخش کشاورزی و منابع طبیعی در زمینه امنیت غذای پا را یک پله فراتر گذاشته و به مرحله اقتدار غذایی رسیده است به همین واسطه لازم است در همه حوزه های بخش کشاورزی شاهد تحولات و جهش هایی باشیم.


گفتمان سازی و فرهنگ سازی


به گفته وی به اقتدار و امنیت غذایی نخواهیم رسید مگر این که شاهد توسعه بخش کشاورزی در همه حوزها و بخش ها یعنی آب، خاک و گیاه باشیم.وی با اشاره به پهنه وسیع جغرافیایی ایران زمین اشاره کرد و گفت: این پهنه وسیع و از طرف دیگر محدودیت منابع مالی دولتی اجاره نمی دهد که دولت به تنهایی به توسعه بخش کشاورزی آن هم در بخش های آب، خاک و گیاه بپردازد به همین واسطه باید مردم پای کار باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی استقرار جمعیت در مناطق مرزی، تغییر اقلیم، فرسایش خاک و... را نیازها، الزامات و حساسیت هایی دانست که گفتمان سازی در زمینه اقتدار غذایی و آینده ای سبز را دو چندان کرده است.

به گفته وی نصرآبادی ضرورت دارد در این زمینه ابتدا اعتماد سازی و بعد هم فرهنگ سازی برای همکاری مردم انجام شود.وی نقش رسانه ها را در این زمینه بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به لحاظ بین المللی و قانونی مطرح شد چرا که باید فضای سبز ایران اسلامی نیز همپای جهان تا سال 2030 افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اما آن چه این الزام را بیش از پیش مورد توجه متولیان امر در ایران اسلامی قرار داد دستور رهبری معظم انقلاب اسلامی برای اجرایی شدن این طرح بود که وظیفه شرعی را نیز به وظایف قانونی و بین المللی افزود.

نصرآبادی به تاکید ویژه مقام معظم رهبری در اسفند ماه سال گذشته بر اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و اظهارداشت: رهبری فرمودند اگر هر ایرانی 3 درخت بکارد شاهد کاشت یک میلیارد درخت در ایران خواهیم بود.به گفته وی بعد تاکید رهبری وظیفه شرعی نیز برای عملی شدن این طرح به آن اضافه شد.


تولید 2175 اصله نهال در خراسان جنوبی


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی سهم استان را از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت 16 میلیون درخت اعلام کرد و ادامه داد: ابن سهمیه باید طی 4 سال عملیاتی شود.

نصرآبادی با اشاره به تفاهم نامه هایی که برای اجرایی شدن این طرح با نیروهای نظامی، انتظامی حوزه های علمیه، آموزش و پرورش، هلال احمر و... منعقد شده است خاطرنشان کرد: براساس تفاهم نامه منعقد شده با آموزش و پرورش در هر شهرستان خراسان جنوبی 5 مدرسه تبدیل به نهالستان شده است.

به گفته وی در راستای اجرای این طرح تاکنون در استان 2 هزار و 175 اصله نهال تولید شده و 40 هزار اصله هم بخش خصوصی تولید کرده است.بعلاوه 3 هزار و 343 اصله نهال در خراسان جنوبی در 3 هزار و 86 هکتار کشت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به محدودیت های اقلیمی امسال یعنی نبود بارندگی از ابتدای سال و اکنون نیز بردوت و بارندگی اظهارداشت: این محدودیت نیز سبب شد تا در اجرای کار کمی وقفه بیفتد.

نصرآبادی به وجود 126 پویش مردمی با 13 هزار و 571 نفر در قالب طرح مردمی کاشت 16 میلیون درخت در استان اشاره کرد و گفت: بیشتر هم اجرا این طرح در خراسان جنوبی با گونه های متناسب با اقلیم استان در دستور کار است.

وی به انعقاد تفاهم نامه ای با بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد که براساس سن امام زمان (عج) و سردار سیلمانی درخت کاشت شود افزود: براساس این تفاهم نامه سهم هر استان 500 هزار اصله نهال است که در این قالب نیز 370 هکتار زیرکشت می رود.


زارعت چوب


این مقام مسوول با اشاره به این که در طرح مردمی کاشت درخت زراعت چوب هم در دستور کار است گفت: یک نمونه آن آبفای خراسان جنوبی ست که قرار است با پساب فاضلاب 27 هکتار را زیر کشت ببرد که حدود 4 هکتار آن هم عملیاتی شده است.

بعلاوه معادن استان نیز احیا و اصلاح 207 هکتار را در دستور کار دارند و یک میلیارد تومان نیز برای تامین نهاده های مورد نیاز کاشت درخت تخصیص داده اند.

 

انتهای گزارش/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از