حالت تاریک
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی عنوان‌کرد:

اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی در خراسان‌جنوبی

اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی در خراسان‌جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: طرح سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی با موفقیت در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، علیرضا عباس‌زاده در شورای مدیران شرکت آب منطقه‌ای که با حضور رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور برگزار شد،گفت: مسئله آب بارها مطرح شده و نیاز فوری و حیاتی مردم بوده و هم بحثی صددرصد حاکمیتی است.

وی افزود: حکمرانی آب در استان را مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و همکارانشان انجام می‌دهند که قابل قدردانی است چون کار کردن در این زمینه در خراسان جنوبی با وجود تنش آبی، سختی خاصی دارد که واقعاً مشابه استان‌های شمالی کشور نیست.

معاون استاندار ادامه داد: با همه سختی‌هایی که در خصوص تأمین و حفظ منابع آبی و آبرسانی در خراسان جنوبی وجود دارد اما کارها به نحو احسن انجام می‌شود و در طول سه سال گذشته مسئله امنیتی، مردمی و تنش اجتماعی بخاطر مسئله آب در استان نداشته ایم.

عباس‌زاده گفت: خدمات ویژه‌ای که در سه سال اخیر دولت سیزدهم و با توجه به مدیریتی که در وزارت نیرو در حوزه آب و برق در استان انجام شد واقعاً ویژه و فوق العاده بود.

وی با بیان اینکه با اجرای پروژه‌ های برق‌رسانی در این مدت شاهد تحول در حوزه برق استان بودیم، تصریح کرد: طرح سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی با موفقیت در حال اجرا است و این به همین سادگی نیست و هر جای کشور نمی‌شود این طرح را به راحتی انجام داد اما فهم مشترکی در استان برای اجرای این طرح ایجاد شده است. 

معاون استاندار با اشاره به اینکه طرح انتقال آب دریای عمان به استان در حال انجام است، افزود: امیدواریم این کارهای زیرساختی که انجام شد پایه‌ای برای رونق و تحول خراسان جنوبی باشد.

عباس‌زاده در ادامه بر تأمین آب برای توسعه استان تأکید کرد و گفت: ظرفیت جمعیت‌پذیری بالایی در استان داریم و اگر شرایط را برای زیست بهتر مردم فراهم کنیم و پایه توسعه را بر صنعت به ویژه معدن قرار دهیم، باز هم این ظرفیت جمعیت‌ پذیری بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز برای تأمین برخی زیرساخت‌های توسعه معدنی از جمله برق اقدامات خوبی در استان انجام شده، عنوان کرد:  در حوزه آب باید کارهایی انجام شود تا برای تأمین منابع آب در این زمینه مشکل نداشته باشیم.

معاون استاندار ادامه داد: پروژه‌ هایی که تعریف شده از جمله سد های تغذیه‌ای برای تقویت منابع آب زیرزمینی و طرح انتقال آب دریای عمان، ظرفیت خوبی برای توسعه استان است.

عباس‌زاده اظهار امیدواری کرد؛ با ادامه این روند و تلاشی که وزارت نیرو انجام می‌دهد، مزه آن برای مردم بماند و حرکت پرشتاب برای توسعه استان به ویژه در بخش معادن برای تأمین آب متوقف نشود.

وی یادآور شد: سهم استان از این طرح در فاز اول ۶۰ میلیون مترمکعب است که در افق طرح تا سه برابر، ۱۸۰ میلیون مترمکعب قابل افزایش می‌باشد.

تدوین طرح جامع تأمین آب شرب و صنعت بلندمدت استان در اولویت قرار گیرد 

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور هم در این جلسه گفت: وضعیت تأمین آب خراسان جنوبی در بخش های آب شرب، کشاورزی و صنعت شکننده است لذا باید برنامه‌ ریزی‌ ها به گونه‌ای پیش برود که در آینده با مشکل تأمین آب در استان مواجه نباشیم. 

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور تصریح کرد: در دولت سیزدهم شاهد پیگیری‌های مکرر وزیر نیرو برای اجرای دقیق و بموقع طرح‌ های اولویت دار در سطح کشور بودیم که عمده آنها در سال‌ آتی به بهره‌ برداری می‌رسند. 

وی ادامه داد: طرح‌های کوتاه مدت و اضطراری تآمین آب شرب از دیگر برنامه های وزارت نیرو است که در کوتاهترین زمان ممکن اجرا می‌شوند تا مردم با مشکل کمبود آب شرب مواجه نشوند که بسیاری از این طرح ها در استان‌های مختلف اجرا و موضوع تأمین آب شرب به خوبی مدیریت شد. 

پوراحمد با بیان اینکه طرح‌های بلندمدتی نیز در دست اقدام است که در آینده ای نزدیک مردم از مزایای آن برخوردار می‌شوند، یادآور شد: طرح جهاد آبرسانی در ۱۰ هزار روستا برنامه‌ ریزی شده که تاکنون بالغ بر ۶ هزار روستا از آب شرب پایدار و با کیفیت برخوردار شده اند و مابقی براساس برنامه زمان بندی تعیین شده به نتیجه خواهند رسید. 

به گفته وی؛ بیش از ۹۵ درصد مصارف آب خراسان جنوبی از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود لذا توجه بیش از پیش به حفاظت و مدیریت منابع آب زیرزمینی در این استان بسیار ضروری است. 

وی با تأکید بر اینکه برای رصد منابع آب زیرزمینی در استان باید شبکه پایش جامع و دقیقی وجود داشته باشد، افزود: از این طریق باید پیش بینی کنیم وضعیت منابع آب زیرزمینی در سال‌های آتی چگونه خواهد بود و قبل از اینکه دچار تنش یا کمبود شویم چاره‌اندیشی شود و برای منابع تأمین آب جایگزین داشته باشیم.

به گفته وی؛ طرح جامع تأمین آب شرب و صنعت بلندمدت استان باید با اولویت تدوین گردد تا پس از تصویب توسط وزارت نیرو، اجرای پروژه های متناسب با آن آغاز شود.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی کمترین چاه غیرمجاز را داریم، گفت: اینکه در این استان چاه غیرمجاز عمیق وجود ندارد نشان از قانومند بودن مردم شریف و ارتباط خوب شرکت آب منطقه ای با مردم است که این تعامل می تواند نقش مهمی در حفاظت از منابع آب زیرزمینی داشته باشد.

وی ضمن قدردانی از تعامل و همکاری بین مدیران استان افزود: اجرای کامل سند سازگاری با کم آبی مهمترین عامل در مدیریت منابع آب استان است که می بایست توسط تمامی دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار گیرد. 

به گفته وی؛ با توجه به اینکه مهمترین اولویت استان موضوع آب می باشد انتظار داریم از محل اعتبارات استانی تخصیص بیشتری به اجرای پروژه های تأمین آب داده شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از