حالت تاریک
پیمودن ستون‌های عاشقی یکی پس از دیگری؛

اربعین؛ قدم‌هایی که زائران را کرب‌وبلایی می‌کند

اربعین؛ قدم‌هایی که زائران را کرب‌وبلایی می‌کند

حال و هوای کربلا و پیاده‌روی اربعین را با افرادی که از این سفر معنوی بازگشته‌اند بازگو کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خاورستان، این روزها همه جا حال و هوای اربعین و پیاده‌روی مسیر عاشقی پیچیده است؛ عده‌ای راهی کربلا شدند و ستون‌های عشق و دلدادگی به ابعبدالله‌الحسین علیه‌السلام را پیمودند خوشا به حال آن کسانی که در حال پیاده روی هستند یا پیاده روی خواهند کرد و به زیارت اربعین خواهند رسید و آن زیارت خوش مضمونِ روز اربعین را إن شاءالله خطاب به حضرت خواهند خواند.

شاید اولین زائر اباعبدالله‌الحسين جابر انصاری بود اما امروز میلیون‌ها نفر در اربعین زائر امام هستند و طریق عاشقی را می‌پیمایند.

علی عرب که 19 سال سن دارد یکی از جوانانی است که امسال همراه با خانواده راهی کربلا شده است، در گفتگوبا خبرنگار خاورستان، می‌گوید: من امسال سال دومی است که راهی کربلا در ایام اربعین می‌شوم و حال و هوای کشور عراق در این ایام وصف نشدنی است.

او می‌افزاید: پذیرایی و مهمان‌نوازی عراقی‌ها در این ایام به انسان یک حس امیدی می‌دهد و بارها خواستم به نوجوانان عراقی در حمل سینه غذا همراهی کنم و با این جمله «علی عینی زائر اباعبدالله» روبرو شدم و حتی عراقی‌ها اجازه همراهی و کمک به ما نمی‌دهند و  این افتخار را فقط می‌خواهند از آن خود داشته باشند.

این زائر اباعبدالله‌الحسین گفت: با رفتن به مسیر پیاده‌روی روح و جان انسان سیقل داده می‌شود؛ تکریم و احترام به قدری بالا است که انسان در مقابل این همه محبت شرمنده می‌شود که من یک فرد کوچک در این محفل بزرگم.

استقبال چندین برابرگرمی هوا بود

عرب می‌گوید: با اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته هوا گرم‌تر شده است اما استقبال مردم نیز چندین برابر شده است.

او به خاطره‌ای در این مسیر اشاره می‌کند: در حال پیمودن مسیر پیاده‌روی از نجف به کربلا بودم یک دختر بچه عراقی مرا با اصرار به سمت خود کشاند که «اهلا و سهلا زائر» من هم چون بچه بود باهاش همراهی کردم دیدم با دوستانش یک میزی را گذاشته‌اند و چند تا آب بر روی سینی، چون نمی‌توانند این را به مسیر جاده بیاورند من را به سمت آب می‌برند؛ اشک در چشمانم جمع شد که از بچه تا بزرگ اینجا همه در راه عاشق امام حسین علیه‌السلام هستند.

اربعین؛ بالاترین حد معنویت است

زینب فلاحی از دیگر زائران کربلا است که چهارمین بار است در سفر اربعین شرکت می‌کند این سفر را بالاترین حد معنویت می‌داند و می‌گوید: تمام لحظه لحظه حضور ما در سفر اربعین از مسیرهایی که از شهرهایی که از ایران گذشتیم تا تک تک شهرهای عراق مملو از مهمان‌نوازی و تکریم زائران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام است.

او خاطرنشان ‌می‌کند: همه سختی‌های سفر اربعین، یک هزارم سختی‌هایی که حضرت زینب سلام‌الله علیها و اسرای کربلا متحمل شدند نیست؛ ما در سفر اربعین از نعمت‌های بسیاری بهره‌مند می‌شویم اما اهل بیت علیه‌السلام را با لب تشنه از روی خارهای مغیلان عبور می‌دادند.

او یادآور می‌شود: تکریم زائران توسط کودکان در کشور عراق حس شرمندگی در ما ایجاد می‌کند از این رو باید همیشه کودکانی که با همه سختی در این سفر حضور دارند را بیشتر از بقیه مورد تقدیر و تکریم قرار دهیم.

اربعین بارانی است برای سیقل دادن روح از بدی‌ها

این زائر اربعین، سفر اربعین را به مانند بارانی می‌داند که انسان را از تمام بدی‌ها و پلیدی‌ها کاملا شست‌وشوی داده و به یک انسان بی آلایشی تبدیل می‌کند و باید قدر لحظه لحظه این سفر را دانست که واقعا خستگی در آن هیچ معنایی ندارد.

فلاحی می‌گوید: همه خانواده‌هایی که موقعیت حضور در این سفر معنوی را دارند این را از دست ندهد چراکه کسی این سفر را نچشیده باشد یک آرزو دارد و افرادی در این سفر حضور پیدا کرده‌اند هزار آرزو برای رفتن دارند.

او ضمن دعا برای تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج)، می افزاید: زائرین کربلا تمام قدم‌هایشان را در مسیر ظهور برداشته‌اند و این مسیر، راه رسیدن به امام زمان (عج) که باید قدر آن را دانست چراکه خاری بر چشم دشمنان است.

مسعود رخش خورشید استاد دانشگاه صنعتی بیرجند و کارشناس مذهبی که خود در سفر معنوی اربعین امسال حضور پیدا کرده است در گفتگو با خبرنگار خاورستان، می‌گوید: سفر با عظمت اربعین را قدر دانسته و به لطف خداوند در این سفر حضور پیدا کردیم.

او حضور مردم را در این راهپیمایی را پرشور می‌داند و معتقد است حال و هوای کربلا سراسر از معنویت، توام با عشق و ایثار است.

فداکاری همراه با عشق و مهربانی

این کارشناس مذهبی از مهمان‌نوازی عراقی‌ها در برابر زائرین به‌عنوان فداکاری یاد می‌کند و می‌افزاید: عراقی‌ها خیلی با مهربانی و عشق، پذیرای حضور ایرانی‌ها و سایر زائرین از سراسر جهان بودند.

رخش‌خورشید، پذیرایی همراه با افتخار و عشق را از شاخصه‌های عراقی‌ها و موکب‌داران می‌داند و می‌افزاید: در این مسیر، من افرادی را دیدم که از کشورهای دیگر موکب‌هایی را در اختیار دارند و به زائرین خدمت‌رسانی می‌کنند و درخدمت زوارالحسین هستند.

او می‌گوید: قیام امام حسین علیه‌السلام قیام برای احیای دین جدشان پیامبر اکرم (ص) بوده است اگر قیام این حضرت نمی‌بود از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند و زمانی که همه مردم از مذاهب مختلف عالم، گرد هم جمع می‌شوند جمله «حب‌الحسین یجمعنا» تحقق می‌یابد.

فرهنگ امیدآفرینی امام حسین (ع) برای جوانان

این استاد دانشگاه، فرهنگ حسینی را فرهنگ امیدآفرینی برای جوانان می‌داند و می‌افزاید: این جوانان هستند که جذب عشق اباعبدالله‌الحسین شده‌اند و متوجه عدالت‌خواهی، ایثار و محبت این امام بزرگ می‌شوند.

رخش‌خورشید معتقد است که اربعین تمرین «هیهات مناالذله» برای جوانان است؛ در حقیقت پیام قیام امام حسین علیه‌السلام را دریافت کرده‌اند که این‌چنین جذب این حرکت بزرگ شده‌اند.

استیصال دشمن از قدم‌ قدم‌های زائرین

او پیام امام حسین علیه‌السلام زیربار ظلم و زور نرفتن می‌داند و یادآوری می‌کند: زمانی که قدم‌ قدم‌های زائرین در مسیر اربعین برداشته می‌شود استیصال دشمن را می‌توان دید؛ آنچه که ما دیده‌ایم سیل حضور مشتاقان بود و اظهار ارادات به امام حسین علیه‌السلام موج می‌زد.

این کارشناس مذهبی که معتقد است حضور زائرین تنها با عنایت اهل بیت محقق می‌شود، می‌گوید: خیلی از زائرین از کشورهای افغانستان و پاکستان را می‌دیدم که با امکانات کم وبا سختی بسیار به این مسیر تنها با عشق اباعبدالله‌الحسین پا نهاده‌اند.

رخش‌خورشید که لحظات بسیاری از دلدادگی زائرین به اباعبدالله‌الحسین را به خاطر دارد، می‌گوید: سیل عظیم زائران را ایرانی‌ها تشکیل می‌دادند و جای سوزن انداختن نبود؛ با اینکه جاده پیاده‌روی عریض‌تر شده بود اما مملو از جمعیت بود و زمانی که ما از مرز برمی‌گشتیم هم شاهد سیل عظیم مشتاقان به این مسیر معنوی بودیم.

او حضور در زیارت اربعین را نشان‌دهنده فهم بالای مردم مسلمان و مذاهب مختلف از هدف قیام اباعبدالله‌الحسین می‌داند و می‌افزاید: گرچه در زمان امام حسین علیه‌السلام نبودیم تا یاریش کنیم اما آنچه فهمیدیم « فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ غَیْرِکُمْ» است.

او حضور مردم از پیر، مرد، جوان، کودک و زن را بی‌نظیر، همبسته و متحد می‌داند و می‌گوید: جمعیت مشتاقان اهل بیت علیه‌السلام روز به روز گسترده‌تر و بیشتر می‌شود به طوری‌که ازکشورهای متعدد مسلمان و غیرمسلمان همه حضور دارند.

انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از