حالت تاریک
ارتقای ایمنی خودروها با انبوه‌سازی فرمان‌ایمن
مخترع دستگاه فرمان‌ایمن تاکید کرد:

ارتقای ایمنی خودروها با انبوه‌سازی فرمان‌ایمن

مخترع دستگاه فرمان‌ایمن در بیرجند گفت: اگر شرایط برای تولید انبوه دستگاه فرمان ایمن جهت نصب روی خودروهای سبک و سنگین فراهم شود شاهد حوادثی مشابه حریق تانکر در گردنه ثمن‌شاهی نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، چند روز پیش خبر حریق تانکر سوخت در گردنه ثمن‌شاهی بیرجند در رسانه‌های مختلف منتشر شد این حادثه بر اثر واژگونی یک دستگاه تانکر حامل سوخت در کیلومتر ۲۰ محور بیرجند- قاین رخ داد. هر چند که علت این حادثه توسط پلیس در حال بررسی است اما بر اساس اظهارات اولیه راننده تانکر به دلیل ترکیدگی لاستیک رخ داده است.

وقوع این حادثه با توجه به حجم بالای حریق و امکان رخداد حوادث جبران‌ناپذیر دیگر واکنش‌های بسیاری از سوی شهروندان و به خصوص رضا علی‌آبادی مخترع دستگاه فرمان‌ایمن جهت نصب روی خودروهای سبک و سنگین به دنبال داشت.

علی‌آبادی در تماس تلفنی به خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری«خاورستان» گفت: اگر شرایط برای تولید انبوه دستگاه فرمان ایمن جهت نصب روی خودروهای سبک و سنگین فراهم می‌شد شاهد این گونه حوادث نبودیم .

این مخترع تجربی در رابطه با مشخصات اختراعش تصریح کرد: قطعه‌ای حالت غلتک داخلش بلبرینگ فولادی است که زیر خودرو بسته می‌شود یکی از این قطعات در سمت راننده و‌ دیگری هم سمت شاگرد بسته می‌شود و درصورتی که لاستیک بترکد تعادل ماشین حفظ می‌شود و ماشین فرمان‌پذیر است.

به گفته وی، افرادی که این قطعه را به خودرویشان وصل کردند در ابتدا نگران بودند که شاید به سرعت‌گیر و برآمدگی گیر کند اما الان نزدیک یک سال بسته‌اند و همگی راضی هستند.

علی‌آبادی به کارکردهای این قطعه اشاره کرد که می‌تواند از بروز حوادث جانی و مالی در هنگام ترکیدن لاستیک به خصوص در خودروهای سنگین نظیر اتوبوس و تانکرهای نفت جلوگیری کند و افزود: مردم هنوز آشنایی کافی نسبت به این قطعه را ندارند و برای نصب آن روی خودروها با چالش نداشتن اعتماد مشتری مواجه هستیم .

وی ادامه داد: بسیاری از افراد اجازه نصب آن را روی خودرو نمی‌دهند و حتی حاضر نیستند به صورت رایگان این اقدام انجام شود در صورتی که افرادی که این اقدام را انجام دادند به مزایای آن پی برده‌اند.

مخترع بیرجندی، که آذر ماه سال گذشته در نمایشگاه هفته پژوهش هم از نبود حامی برای تولید انبوه این قطعه گلایه کرده بود، عنوان کرد: اکنون هم شرایط تغییر چندانی نکرده و هم‌چنان با این چالش عمده مواجه هستم.

علی‌آبادی که اختراعش را به ثبت ملی رسانده و در مرحله ثبت جهانی است در کنار نبود حامی برای تولید انبوه افزود: برای استانداردسازی آن هم با چالش بزرگ تعریف نشدن قانون در این رابطه مواجه شدیم.

وی با اشاره به حوادث متعددی که به دلیل مجهز نبودن خودروها به این دستگاه اتفاق می‌افتد گفت: یک حادثه دیگر هم حدود دوماه پیش تریلی اسکانیا در محور سربیشه لاستیک جلو دچارترکیدگی می‌شود و دو نفرهم کشته می‌شود.

این مخترع بیرجندی از مسئولان مربوطه خواست تا با حمایت بیشتر و رفع موانع پیشرو برای تولید انبوه این قطعه کاربردی اقدام کنند تا دیگر شاهد این‌گونه حوادث نباشیم.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از