
در شورای آموزش و پرورش خراسانجنوبی عنوان شد؛
تأمین سرویس ایابوذهاب و عدالت آموزشی خراسان جنوبی
در جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، تأمین سرویس دانشآموزان، ارتقاء امنیت مدارس و پیشرفت پروژههای آموزشی با حضور استاندار بررسی و برنامهریزی شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در جلسه شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی، که با حضور سید محمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی، مدیران کل آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و نمایندگان دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، مسائل مهم حوزه آموزش استان به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه، استاندار ضمن تأکید بر اهمیت توجه ویژه به مناطق محروم و روستایی استان، برنامهها و تصمیمات کلیدی برای ارتقاء وضعیت آموزشی و رفاهی دانشآموزان اعلام کرد.
یکی از مسائل مهم مطرح شده در این جلسه، مشکل انتقال دانشآموزان روستای سیدعلیآباد به مدارس دیگر بود.
به گفته استاندار، خانوادههای این روستا تمایلی به فرستادن فرزندان خود به روستاهای دیگر ندارند و به همین دلیل برای سه دانشآموز دختر این روستا، سرویس ایابوذهاب فراهم خواهد شد.
همچنین مقرر شد جلسهای با حضور مدیر آموزش و پرورش شهرستان نهبندان، بخشدار، اعضای شورای روستا و دهیار برگزار شود تا تصمیمات لازم برای ساماندهی دانشآموزان، به ویژه در مقطع متوسطه اول، اتخاذ شود. اگر امکان ترکیب دختر و پسر در کلاس وجود داشته باشد، استان آمادگی زیرساختی لازم را دارد.
ارتقاء امنیت و نظارت بر مدارس
استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت نظارت دقیق بر رانندگان سرویس مدارس تأکید کرد و خواستار تهیه بانک اطلاعاتی کامل از سوابق رانندگان شد.
وی افزود: نظارت دقیق بر رانندگان، کلید تأمین امنیت دانشآموزان است و نباید از آن غفلت شود.
وی افزود: نظارت بر سوپرمارکتها و مغازههای اطراف مدارس به منظور حفظ محیطی پاک و امن برای دانشآموزان از دیگر نکات مهم بود.
اهمیت نقش مربیان پرورشی و حمایت از دانشگاه فرهنگیان
هاشمی نقش مربیان پرورشی در تربیت فکری و اخلاقی دانشآموزان را کلیدی خواند و خواستار توجه ویژه به این قشر در سیاستگذاریهای آموزشی استان شد.
وی همچنین از دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز اصلی تربیت معلم یاد کرد و گفت: حمایت از دانشجویان فرهنگیان، به ویژه در حوزه تأمین خوابگاه و شرایط رفاهی، از اولویتهای ما است.
وی تأکید کرد: دانشجویان این دانشگاه باید با روحیهای متعهد و انقلابی، فراتر از دغدغههای فردی، برای آینده آموزش کشور برنامهریزی کنند.
پیشرفت نهضت عدالت آموزشی و افتتاح پروژهها
در ادامه، حامد رخسارپور،مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، گزارشی از پروژههای نهضت عدالت آموزشی ارائه داد.
وی اعلام کرد: از مجموع ۱۰۲ پروژه تعریف شده، ۵۸ پروژه تا مهرماه ۱۴۰۴ آماده افتتاح هستند.
رخسارپور با اشاره به پایین بودن سرانه فضای آموزشی شهرستان بیرجند (۴.۷ مترمربع به ازای هر دانشآموز) گفت: این رقم پایینترین در استان است و میانگین استان ۶/۷ مترمربع است.
وی عنوان کرد: تمرکز بیشتر پروژهها در شهرستانهای بیرجند، طبس و زیرکوه بوده است و ۴۳ کلاس درس فقط در بیرجند ساخته شده است.
وی همچنین از پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصدی پروژهها خبر داد و از خیرین و گروههای جهادی که در اجرای پروژهها کمک میکنند، قدردانی کرد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: ۱۳ پروژه مربوط به طرح مسکن ملی است که نیازمند تأمین ۵۰ درصد سهم تعهد شده هستند و ۹ پروژه آنها آغاز شده است.
رخسارپور خواستار تخصیص ۲۵ درصد از مسئولیتهای اجتماعی صنایع و معادن استان به پروژههای آموزشی شد و از استاندار خواست دستور پیگیری این موضوع را صادر کند.
تاکید معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان بر نقش معلم
حجتالاسلام سیدنقی موسوی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور، در سخنانی اهمیت حفظ سنگر مدرسه را یادآور شد و گفت: اگر از سنگر مدرسه عقبنشینی کنیم، بخش مهمی از هویت دینی، ملی و شغلی خود را از دست میدهیم.
وی افزود: نقش معلم در ارتباط انسانی و اثرگذاری بر دانشآموزان غیرقابل جایگزین است، حتی با وجود پیشرفتهای هوش مصنوعی.
وی حمایت و تقویت دانشگاه فرهنگیان را ضروری دانست و خواستار همکاری مسئولان برای توسعه زیرساختها شد.
وضعیت مدارس کمجمعیت و تأمین فرش نمازخانهها
سکینه طیبی، معاون آموزش و پرورش استان، اعلام کرد ۳۸۱ مدرسه استان کمتر از ۱۵ دانشآموز دارند که هرچند بر اساس قانون باید فعال باشند، هزینههای بالایی برای آموزش و پرورش دارند.
وی خواستار حمایت ویژه دستگاههای اجرایی، به خصوص در مناطق مرزی شد.
طیبی گفت: با همکاری تولیت آستان قدس رضوی، ۲۰ هزار متر فرش برای نمازخانه مدارس درخواست شده که تاکنون تخفیفی ۲۰ درصدی حاصل شده و هدف تهیه حداقل سه هزار متر فرش تا آغاز سال تحصیلی است.
اجرای طرحهای «حامی» و «توانا» برای ارتقای کیفیت آموزش
مهدی مرتضوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، درباره اجرای طرحهای حامی و توانا توضیح داد. طرح حامی با هدف حمایت آموزشی مستمر، کاهش ترک تحصیل و ارتقای کیفیت یادگیری به صورت رایگان و جهادی اجرا میشود. طرح توانا نیز برای توسعه حرفهای معلمان و اصلاح روشهای آموزشی با بهرهگیری از فناوریهای نوین در حال اجراست.
وی همچنین از ارتقاء وضعیت هنرستان عارفه شهرستان سرایان به مدرسه شبانهروزی خبر داد و گفت: پروژه مهر با تشکیل هفت کارگروه تخصصی، زمینه بازگشایی منظم و باکیفیت مدارس را فراهم کرده است.
آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس و آمار ثبتنام
رستمی، ناظر پروژه مهر استان، رستمی هم گزارش داد: ادارات آموزش و پرورش شهرستانها آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ دارند. تعداد دانشآموزان استان حدود ۱۹۵ هزار نفر پیشبینی شده و تاکنون ۷۰ درصد ثبتنام در مقاطع متوسطه انجام شده است.
وی افزود: در دوره ابتدایی ۱۴ هزار ۷۱۵ دانشآموز پایه اول ثبتنام کردهاند و برای کودکان بازمانده از تحصیل برنامههای ویژهای در قالب طرحهای شهید محمود و حامی اجرا میشود.
وی افزود: برای پیشدبستانیها ۶۷۹ کلاس پیشبینی شده است. بیش از ۳۳ هزار دانشآموز در ۶۵۲ پایگاه اوقات فراغت تابستانی شرکت کردهاند.
به گفته رستمی، ثبتنام کتابهای درسی نیز ۹۱ درصد انجام شده و بیش از ۶۰۰ مدرسه بازدید و ارزیابی شدهاند.
استاندار خراسان جنوبی در پایان، بر لزوم تداوم جلسات منظم، نظارت مستمر و نتیجهمحور بر پروژههای آموزشی تأکید کرد و از همراهی نمایندگان مجلس و نهادهای مختلف در توسعه عدالت آموزشی قدردانی نمود. وی خواستار تلاش همه دستگاهها برای آغاز سال تحصیلی جدید بدون دغدغه و با کیفیت مطلوب شد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!