حالت تاریک

تسنیم تلاوت صفحه ۳۹۶ قرآن

تسنیم تلاوت صفحه ۳۹۶ قرآن

درباره امتحان الهی در صفحه ۳۹۶ قرآن بخوانید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در نکات تفسیری صفحۀ ۳۹۶ قرآن کریم، سوره قصص و عنکبوت آمده است:

 ۱-در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط مثبت شروع کنیم. 
«مَنْ جٰاءَ بِالْهُدیٰ - مَنْ هُوَ فِی ضَلاٰلٍ»

۲- برائت و پرهیز از پشتیبانی کافران به قدری مهم است که شکرانه‌ی نزول وحی قرار گرفته است.
« یُلْقیٰ إِلَیْکَ الْکِتٰابُ... فَلاٰ تَکُونَنَّ... »

۳- هر گونه حمایت از کفر و پشتیبانی از جرم ممنوع است. 
«فَلاٰ تَکُونَنَّ ظَهِیراً لِلْکٰافِرِینَ»

۴- علم و آگاهی، مسئولیّت را سنگین‌تر می‌کند. 
«بَعْدَ إِذْ أُنْزِلَتْ إِلَیْکَ»

۵- به آنچه رفتنی است؛ دل نبندیم و خود را اسیر آنها نسازیم. 
«کُلُّ شَیْءٍ هٰالِکٌ إِلاّٰ وَجْهَهُ»
 چنانکه حضرت ابراهیم فرمود: 
«لاٰ أُحِبُّ الْآفِلِینَ»

۶-  سیمای سوره عنکبوت

این سوره در مکّه نازل گردیده و ۶۹ آیه دارد. 
نامِ برخی از سوره‌های قرآن همچون بقره، فیل، نمل و نحل، برگرفته از نام حیواناتی است که در این سوره‌ها به گونه‌ای مطرح شده‌اند. 
در آیه ۴۱ این سوره، بنایِ شرک همچون خانه ی عنکبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به عنکبوت نام گرفته است. 
این سوره درباره‌ی چند موضوع، مطالبی را بیان می‌کند؛ 
از جمله:  ایمان، تکلیف بشر، آزمایش الهی، تاریخ برخی انبیا، نهی از مجادله‌ی غیر نیکو و تکیه بر غیر خدا.

۷--ایمان، تنها با زبان و شعار نیست؛ بلکه همراه با آزمایش است. 
«أَ حَسِبَ... هُمْ لاٰ یُفْتَنُونَ» (ادّعا کافی نیست؛ باید عملکرد را دید و قضاوت کرد. )

 سعدیا!
 گرچه سخندان و نصحیت گویی
 زعمل کار برآید به سخندانی نیست 

۸- آزمایش، یک سنّت الهی در طول تاریخ است. 
«وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ» 

۹- حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. 
«فَتَنَّا» 

۱۰- دلیل آزمایش‌های الهی، عینی و محقّق شدن علم ازلی خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعی و شکوفا شدن استعدادهای درونی و به فعلیّت رسیدن آنهاست.
« فَلَیَعْلَمَنَّ... اَلَّذِینَ صَدَقُوا وَ... اَلْکٰاذِبِینَ»

۱۱- ارتکاب گناه و تکرار آن، در بینش انسان تأثیر گذارده و او را خیال باف می‌کند.
 «أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئٰاتِ» 

۱۲-خیال‌پردازی‌ها را با یاد مرگ و معاد درمان کنیم.
هم مؤمنانی که در بوته‌ی آزمایش هستند و هم خلافکاران بدانند که فرصت‌ها تمام شدنی است و مهر و قهر الهی به سراغشان خواهد آمد. 
«أَ حَسِبَ النّٰاسُ أَنْ یُتْرَکُوا... أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئٰاتِ... مَنْ کٰانَ یَرْجُوا لِقٰاءَ اللّٰهِ... »

۱۳-نه مدّعیان ایمان، از امتحان الهی رها می‌شوند و نه خلافکاران، از انتقام الهی. 
«یَسْبِقُونٰا» (خلافکاران، خیال می‌کنند دست خدا به آنان نمی رسد.) 

۱۴-خداوند، هم گفتار ما در اظهار ایمان را می‌شنود و هم پندار و روحیات ما را می‌داند. 
«وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از