به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در نکات تفسیری صفحۀ ۳۹۶ قرآن کریم، سوره قصص و عنکبوت آمده است:
۱-در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط مثبت شروع کنیم.
«مَنْ جٰاءَ بِالْهُدیٰ - مَنْ هُوَ فِی ضَلاٰلٍ»
۲- برائت و پرهیز از پشتیبانی کافران به قدری مهم است که شکرانهی نزول وحی قرار گرفته است.
« یُلْقیٰ إِلَیْکَ الْکِتٰابُ... فَلاٰ تَکُونَنَّ... »
۳- هر گونه حمایت از کفر و پشتیبانی از جرم ممنوع است.
«فَلاٰ تَکُونَنَّ ظَهِیراً لِلْکٰافِرِینَ»
۴- علم و آگاهی، مسئولیّت را سنگینتر میکند.
«بَعْدَ إِذْ أُنْزِلَتْ إِلَیْکَ»
۵- به آنچه رفتنی است؛ دل نبندیم و خود را اسیر آنها نسازیم.
«کُلُّ شَیْءٍ هٰالِکٌ إِلاّٰ وَجْهَهُ»
چنانکه حضرت ابراهیم فرمود:
«لاٰ أُحِبُّ الْآفِلِینَ»
۶- سیمای سوره عنکبوت
این سوره در مکّه نازل گردیده و ۶۹ آیه دارد.
نامِ برخی از سورههای قرآن همچون بقره، فیل، نمل و نحل، برگرفته از نام حیواناتی است که در این سورهها به گونهای مطرح شدهاند.
در آیه ۴۱ این سوره، بنایِ شرک همچون خانه ی عنکبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به عنکبوت نام گرفته است.
این سوره دربارهی چند موضوع، مطالبی را بیان میکند؛
از جمله: ایمان، تکلیف بشر، آزمایش الهی، تاریخ برخی انبیا، نهی از مجادلهی غیر نیکو و تکیه بر غیر خدا.
۷--ایمان، تنها با زبان و شعار نیست؛ بلکه همراه با آزمایش است.
«أَ حَسِبَ... هُمْ لاٰ یُفْتَنُونَ» (ادّعا کافی نیست؛ باید عملکرد را دید و قضاوت کرد. )
سعدیا!
گرچه سخندان و نصحیت گویی
زعمل کار برآید به سخندانی نیست
۸- آزمایش، یک سنّت الهی در طول تاریخ است.
«وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ»
۹- حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست.
«فَتَنَّا»
۱۰- دلیل آزمایشهای الهی، عینی و محقّق شدن علم ازلی خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعی و شکوفا شدن استعدادهای درونی و به فعلیّت رسیدن آنهاست.
« فَلَیَعْلَمَنَّ... اَلَّذِینَ صَدَقُوا وَ... اَلْکٰاذِبِینَ»
۱۱- ارتکاب گناه و تکرار آن، در بینش انسان تأثیر گذارده و او را خیال باف میکند.
«أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئٰاتِ»
۱۲-خیالپردازیها را با یاد مرگ و معاد درمان کنیم.
هم مؤمنانی که در بوتهی آزمایش هستند و هم خلافکاران بدانند که فرصتها تمام شدنی است و مهر و قهر الهی به سراغشان خواهد آمد.
«أَ حَسِبَ النّٰاسُ أَنْ یُتْرَکُوا... أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئٰاتِ... مَنْ کٰانَ یَرْجُوا لِقٰاءَ اللّٰهِ... »
۱۳-نه مدّعیان ایمان، از امتحان الهی رها میشوند و نه خلافکاران، از انتقام الهی.
«یَسْبِقُونٰا» (خلافکاران، خیال میکنند دست خدا به آنان نمی رسد.)
۱۴-خداوند، هم گفتار ما در اظهار ایمان را میشنود و هم پندار و روحیات ما را میداند.
«وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»