حالت تاریک
تفسیر صفحه ۴۶۱ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۴۶۱ قرآن کریم

آیا کسی که خداوند سینه‌اش را برای (پذیرش) اسلام گشاده است، پس او از طرف خداوند بر (فراز مرکبی از) نور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۴۶۱ قرآن کریم آمده است:  «أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلی‏ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَیْلٌ لِلْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ أُولئِکَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ»  «آیا کسی که خداوند سینه‌اش را برای (پذیرش) اسلام گشاده است، پس او از طرف خداوند بر (فراز مرکبی از) نور است (مثل کسی است که در تنگنای تعصّب و لجاجت و غرور است؟ نه) پس وای بر آنان که از سنگدلی یاد خدا نمی‏‌کنند. آنان در گمراهی آشکارند» 

نکته‌های سورۀ زمر - آیۀ ۲۲:
برای درمان قساوت قلب در روایات آمده است که چون پیامبر صلّی الله علیه و آله این آیه را تلاوت فرمود، از حضرت پرسیدند: نشانۀ ورود نور در دل چیست؟ فرمود: «التجافی عن دار الغرور و الانابة الی دار الخلود و الاستعداد للموت» (تفسیر نورالثقلین) دل نبستن به سرای پر فریب دنیا و توجّه به سرای جاودان آخرت و آمادگی برای مرگ پیش از فرار رسیدن آن.

پیام‌های سورۀ زمر - آیه ۲۲:
۱. مقتضای ربوبیّت الهی هدایت افراد حقّ‌پذیر و دارای سعۀ صدر است. «فَهُوَ عَلی‏ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ» 

۲. دین باوری و تسلیم بودن در برابر حقّ، به روحی بلند نیاز دارد که هدیه‌‏ای الهی است. «شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ» 

۳. کسی که شرح صدر دارد، با نور الهی حقّ و باطل را تشخیص می‌دهد. «فَهُوَ عَلی‏ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ» 

۴. قساوت قلب، مانع تابش نور الهی بر قلب است. «الْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ» (به جای تنگدلی که مناسبت بیش‌تری با سعه‏ ی صدر دارد به سنگدلی تعبیر نمود، زیرا ظرف تنگ کمی نفوذپذیر است ولی سنگدلی هرگز نفوذپذیر نیست). 

۵. اهل تسلیم، همگی یک هدف و یک راه دارند ولی منحرفان هر کدام هدفی دارند. (کلمۀ «صدر» به صورت مفرد و «قُلُوبُهُمْ» به صورت جمع آمده است) 

۶. نور دل و سعۀ صدر از خداست. «شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلی‏ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ» ولی گمراهی را خود انسان به وجود می‌‏آورد. «لِلْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ»

انتهای خبر/10

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از