تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۶۴ قرآن کریم
پس چون آن (دوزخ موعود) را نزدیک ببینند، چهرههای کسانیکه کفر ورزیدند، زشت و گرفته گردد و (به آنها) گفته شود: این است آنچه (در دنیا به عنوان تمسخر) میخواستید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۶۴ قرآن کریم آمده است: « فَلَمَّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِیئَتْ وُجُوهُ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ قِیلَ هذَا الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تَدَّعُونَ *» « پس چون آن (دوزخ موعود) را نزدیک ببینند، چهرههای کسانیکه کفر ورزیدند، زشت و گرفته گردد و (به آنها) گفته شود: این است آنچه (در دنیا به عنوان تمسخر) میخواستید.»
نکتههای سورۀ ملک - آیه ۲۷:
«زُلْفَةً» به معنای نزدیک است، به سرزمین مشعر الحرام «مزدلفة» میگویند چون به مکّه نزدیک است.
«تَدَّعُونَ» درخواست جدی و باعجله است. در آیه چهاردهم سورۀ ذاریات میخوانیم: «یَوْمَ هُمْ عَلَی النَّارِ یُفْتَنُونَ ذُوقُوا فِتْنَتَکُمْ هذَا الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ» (ذاریات۱۳-۱۴) یاد کن روزی را که آنان با آتش شکنجه و عذاب شوند، شکنجهتان را بچشید، این همان است که با شتاب خواهان آن بودید و میگفتید: «أَیَّانَ یَوْمُ الدِّینِ» (ذاریات،۱۲)
قرآن کریم در آیات متعدّدی به توصیف سیمای نیکوکاران و مجرمان در قیامت پرداخته است. دربارۀ نیکوکاران میفرماید:
«وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ» (عبس،۳۸-۳۹) در آن روز صورتهایی درخشان و خندان و شادمانند.
«وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ»(غاشیه،۸) صورتهایی در آن روز، شاداب و باطراوتند.
«تَعْرِفُ فِی وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِیمِ» (مطففین،۲۴) در چهرههای آنان خرّمی و طراوت را درک میکنی.
اما دربارۀ منحرفان و مجرمان میفرماید:
«وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَةٌ تَرْهَقُها قَتَرَةٌ» (عبس،۴۰-۴۱) بر صورتهایی در آن روز غبار و کدورت است، و سیاهی و تاریکی آن را فرا گرفته است. «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ» (غاشیه،۲) چهرههایی در آن روز ذلیل و فرو افتادهاند.
«تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَ هُمْ فِیها کالِحُونَ» (مومنون،۱۰۴) شعلههای آتش سخت به صورتهایشان میوزد و چهره آنان عبوس و شکسته و دندانهایشان به واسطۀ سوختن لبها نمایان است.
«وَ نَحْشُرُهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ عَلی وُجُوهِهِمْ عُمْیاً وَ بُکْماً وَ صُمًّا» (اسرا،۹۷) آنان را در قیامت کور و کر و لال و بر صورتهایشان محشور میکنیم.
«وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ» (قیامت،۲۴) صورتهایی در آن روز به شدت عبوس و درهم کشیدهاند.
«یَوْمَ یُسْحَبُونَ فِی النَّارِ عَلی وُجُوهِهِمْ» (قمر،۴۸) روزی که در میان آتش به رو کشیده شوند.
پیامهای سورۀ ملک- آیه ۲۷:
۱- کفر در دنیا، سبب روسیاهی در آخرت است. «سِیئَتْ وُجُوهُ الَّذِینَ کَفَرُوا ...»
۲- در قیامت علاوه بر عذاب جسمی، عذاب روحی تحقیر نیز وجود دارد. «هذَا الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تَدَّعُونَ»
تفسیر صفحۀ ۵۶۴ قرآن کریم - سورۀ ملک- آیه ۲۸- تفسیر نور:
« قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَهْلَکَنِیَ اللَّهُ وَ مَنْ مَعِیَ أَوْ رَحِمَنا فَمَنْ یُجِیرُ الْکافِرِینَ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ *» « (ای پیامبر!) بگو: اگر خداوند من و کسانی را که با من هستند نابود کند، یا بر ما رحم نماید، پس چه کسی کافران را از عذاب دردناک پناه میدهد؟»
نکتههای سورۀ ملک- آیه ۲۸:
در روایات میخوانیم که کفّار مکّه آرزوی مرگ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و مسلمانان را داشتند. این آیه میفرماید: و بر فرض که آنان از دنیا بروند، چه کسی شما را از قهر خدا پناه خواهد داد؟
در سورۀ طور نیز این آرزو مطرح شده است: «أَمْ یَقُولُونَ شاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ» (طور،۳۰) آنان میگویند: محمد شاعری است که برایش حوادث تلخ و مرگ را انتظار میکشیم. در آیۀ ۱۲ سوره فتح نیز این آرزوی کفار مطرح شده است که پیامبر و مؤمنان از جبهه سالم برنگردد. «بَلْ ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ یَنْقَلِبَ الرَّسُولُ وَ الْمُؤْمِنُونَ إِلی أَهْلِیهِمْ»
می گویند کودکی گریز پای، مرگ استادش را از خداوند طلب می کرد، پدرش به او گفت: اگر می خواهی از درس و بحث خلاصی یابی، باید مرگ مرا از خداوند طلب کنی، زیرا اگر معلم تو بمیرد، من تو را نزد معلم دیگری خواهم فرستاد.
انتهای خبر/10