
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحۀ 164 قرآن کریم
شایسته است که بر خدا جز [سخن] حق نگویم من در حقیقت دلیلى روشن از سوى پروردگارتان براى شما آورده ام پس فرزندان اسرائیل را همراه من بفرست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، در تفسیر صفحه 164 قرآن کریم آمده است:حَقِیقٌ عَلَى أَنْ لَا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ قَدْ جِئْتُکُمْ بِبَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَرْسِلْ مَعِیَ بَنِی إِسْرَائِیلَ ﴿۱۰۵﴾
شایسته است که بر خدا جز [سخن] حق نگویم من در حقیقت دلیلى روشن از سوى پروردگارتان براى شما آورده ام پس فرزندان اسرائیل را همراه من بفرست (۱۰۵)
پیام ها:
۱- انبیا، جز سخن حقّ چیزى نمى گویند، پس در ابلاغ رسالت معصوم هستند. «لا أقول على اللّه الاّ الحقّ»
۲- انبیا باید معجزه داشته باشند، «قد جئتکم ببیّنه» و در رسالت خود هیچ تحکّم و تحمیلى ندارند.
۳- همه ى مردم، یک پروردگار دارند، پس ادّعاى ربوبیّت بیجاست. «ربّکم»
۴- تا مردم به آزادى از سلطه ى طاغوت ها نرسند، نمى توان برنامه ى فرهنگى و ارشادى کاملى براى آنان در نظر گرفت. «فأرسل معى بنى اسرائیل»
۵ – آزادسازى بنى اسرائیل، فرمان الهى و جزو رسالت موسى است، نه آنکه تصمیم شخصى باشد. «انّى رسول من ربّ العالمین… فارسل…»
۶- آزادى انسان ها، از اوّلین اهداف پیامبران است. «فأرسل معى بنى اسرائیل» و جز آنان هر کس به حکومت برسد، مردم را به بندگى مى کشاند. حضرت على علیه السلام مى فرماید: «مَن نال استطال» [۲۱۲]
۲۱۲) نهج البلاغه، حکمت ۲۱۶
تفسیر آیه ۱۰۶ و ۱۰۷ سوره الاعراف:
قَالَ إِنْ کُنْتَ جِئْتَ بِآیَهٍ فَأْتِ بِهَا إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقِینَ ﴿۱۰۶﴾
[فرعون] گفت اگر معجزه اى آورده اى پس اگر راست مى گویى آن را ارائه بده (۱۰۶)
فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِیَ ثُعْبَانٌ مُبِینٌ ﴿۱۰۷﴾
پس [موسى] عصایش را افکند و بناگاه اژدهایى آشکار شد (۱۰۷)
نکته ها:
از عصاى حضرت موسى معجزات دیگرى نیز نمایان شد، از جمله اینکه پس از اژدها شدن، همه ى بافته هاى ساحران را بلعید، «تلقف ما یأفکون» [۲۱۳] به آب دریا خورد و آن را شکافت، «أنِ اضرب بعصاک البحر فانفلق» [۲۱۴] ، به سنگ خورد و چشمه هاى آب از آن جوشید. «اِضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشره عَینا» [۲۱۵]
عصا در حضور خود موسى علیه السلام، مار کوچک و پر تحرّک شد و موسى فرار کرد، «جانّ ولّى مدبرا» [۲۱۶] در حضور مردم مانند مار معمولى حرکت مى کرد، «حیّه تسعى » [۲۱۷] و در حضور فرعون، مار بزرگ و اژدها شد. «فاذا هى ثعبان» بنابراین در تبلیغ و تربیت باید نوع و گرایش مخاطب را در نظر گرفت و هر کدام را با توجّه به موقعیّت خودش قانع کرد.
امام رضا علیه السلام فرمود: زمان حضرت موسى علیه السلام، سحر و جادوگرى رواج بسیارى داشت و آن حضرت با آوردن معجزه اى که آنان قادر به انجام آن نبودند، سحرهایشان را باطل و با آنها اتمام حجّت نمود. [۲۱۸]
میان افکندن عصا و اژدها شدن آن فاصله اى نبود. «فاذا هى ثعبان»
۲۱۳) شعراء، ۴۵
۲۱۴) شعراء، ۶۳
۲۱۵) بقره، ۶۰
۲۱۶) نمل، ۱۰
۲۱۷) طه، ۲۰
۲۱۸) عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۸۰
پیام ها:
۱- معجزه، دلیل صدق نبوّت است. «فأت بها ان کنت من الصادقین» فرعون با ابراز این سخن حقّ، اراده باطلى داشت و کسى را بالاتر از خود نمى دانست.
۲- معجزه باید براى همه روشن باشد و جاى هیچ شکّى باقى نگذارد. «مبین»
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!