حالت تاریک
معاون سازمان امور عشایر ایران:

توسعه کسب‌وکار عشایر براساس مزیت‌های منطقه‌ای باشد

توسعه کسب‌وکار عشایر براساس مزیت‌های منطقه‌ای باشد

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: توسعه کسب و کار در جامعه عشایری باید بر اساس مزیت‌های منطقه ای و جغرافیایی صورت پذیرد تا موجب رونق اقتصادی و درآمدزایی برای عشایر شود.

به گزارش خاورستان، مهدی میزبان معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران در شورای عشایری شهرستان درمیان ضمن گرامیداشت هفته بسیج، گفت: در کشور یک میلیون و 200 هزار نفر عشایر در قالب 251 هزار خانوار وجود دارد که همه آنها با افتخار بسیجی و پشتیبان نظام و ولایت هستند.

 ميزبان، به معضل خشکسالی و تامین آب عشایر به ويژه در استان‌های مرزی در شرق کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به هشدار عشایر و مردم بومی؛ مبنی بر شیب زمین و طبعأ سرازیر شدن آب‌های روان و زیرزمینی به سمت کشور افغانستان، تصمیم بر این شد، مطالعات امکان سنجی استفاده از منابع آب سطحی شهرستان درمیان با هماهنگی با امور آب منطقه ای پیگیری جدی شده تا بتوان بخش بزرگی از مشکلات تامین آب عشایر منطقه، چه در دامداری و چه در کشاورزی را رفع گرداند. 

وی افزود: بارش باران در خراسان‌جنوبی اندک ولی سیل آسا است، برای همین منظور اعتبار لازم برای تسطیح و مرمت ایلراه های عشایری قطعا مدنظر قرار می‌گیرد.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: تنوع شغلی در مناطقی که درگیر خشکسالی های مداوم هستند، بسیار مهم است، ولی توسعه کسب و کار در جامعه عشایری باید بر اساس مزیت‌های منطقه ای و جغرافیایی صورت پذیرد تا موجب رونق اقتصادی و درآمدزایی برای عشایر شود. 

میزبان افزود: پتانسیل یابی در چهار طرح حوزه اشتغال زایی یعنی زنجیره گوشت قرمز، گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری باید از طریق ترویج و آموزش بطور جدی پیگیری شود و موضوع اشتغال های مکمل و جایگزین در دستور کار قرار گیرد تا در شرایط خشکسالی با اتکای صرف به دامداري برای معیشت عشایر مشکلی بوجود نیاید. 

وی حوزه گیاهان دارویی و صنایع‌دستی شهرستان درمیان را دارای پتانسیل مناسب ارزیابی کرد و گفت: هنرهای دستی مانند سوزن دوزی که گوشه‌ای از پیشه و هویت عشایر شهرستان درمیان را به خود اختصاص داده، باید برند سازی شده و نام عشایر بر آن حک گردد و این اقدامی است که باید در هر زمینه ای که عشایر در آن فعالیت داشته و جزو آداب و رسوم آنان محسوب می شود، عملی گردد. 

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر همچنین در دیدار با رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: عشایر در بخش کشاورزی، باغداری و زراعت فعالیت گسترده ای دارند ولی در بحث خدمات رسانی مورد غفلت قرار گرفته اند و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند، زیرا کشاورزی می‌تواند در افزایش کسب در آمد عشایر نقش پررنگی داشته باشد. 

ميزبان، با تاکید بر بحث تأمین آب در حوزه عشایری و اجرای پروژه‌های آبرسانی پایدار، گفت: تلاش دولت برای اجرای پروژه های آبرسانی پایدار بسیار جدی است، زیرا آب برای عشایر نقش محوری داشته و در توسعه دامداری و کشاورزی آنها بسیار حائز اهمیت است.

 وی افزود: عشایر خراسان جنوبی درکنار دامداری، در تولید دو محصول اختصاصی این استان یعنی زرشک و عناب نیز فعالیت دارند، به همین دلیل ترویج برندسازی و فرآوری این دو محصول استراتژیک برای عشایر می تواند به درآمدزایی آنها کمک شایانی کند.

 

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از