حالت تاریک
خاورستان گزارش می دهد؛

جهش راه‌آهن خراسان‌جنوبی در دولت سیزدهم

جهش راه‌آهن خراسان‌جنوبی در دولت سیزدهم

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند - یونسی با هدف اتصال مرکز استان به ریل سراسری بعد از دو دهه انتظار در دولت سیزدهم به مرحله اجرا درآمد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان طرح اتصال استان به شبکه ریلی چابهار - زاهدان – مشهد به دهه ۸۰ باز می گردد در دولت‌های مختلف بر اتصال خراسان‌جنوبی به خط ریلی تاکید شد اما پیشرفت این پروژه عظیم فقط در حد روی کاغذ بود در سفر فروردین ماه ۹۶ روحانی رئیس جمهور وقت به خراسان جنوبی براین نکته تاکید شد که وزارت راه و شهر سازی هر طور شده زمینه عملیاتی شدن خط ریلی خراسان جنوبی و اتصال به شبکه راه آهن سراسری را فراهم کند اما اعتبار تخصیصی به آن صفر بود .سال ۹۵ هم در بودجه برای پروژه راه آهن خراسان جنوبی ۱۰ میلیارد تومان اعتبارمصوب شد اما اعتباری به آن تخصیص نیافت و آرزوی دیرینه این خطه کویری همچنان در ایستگاه وعده‌ها قرار داشت تا این که با همت دولت سیزدهم خون در رگ‌های این پروژه عظیم تزریق شد.

میرمحمد مودی در بیان اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در حوزه راه‌ و شهرسازی به خبرنگار ما گفت: انعقاد قراداد پروژه راه‌آهن به طول ۴۳۴ کیلومتر در استان به ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم انجام شد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان احداث خط‌ آهن نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی پس از تاکید و دستور رئیس جمهور شهید مبنی بر ایجاد ساز و کار لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل که جزو مصوبات سفر استانی نیز قرار گرفت، دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به طرح شروع شد.

مودی ادامه داد: راه آهن زاهدان - زابل - بیرجند - مشهد به طول کلی حدود ۹۱۰ کیلومتر است که به سه بخش زاهدان - زابل - مرز میلک، زابل - بیرجند و بیرجند - یونسی تقسیم شده است و ۴۳۲ کیلومتر در استان خراسان‌جنوبی قرار دارد.

به گفته وی این راه آهن دارای ۲۳ قطعه اجرایی بوده و از زاهدان در شمال استان سیستان و بلوچستان شروع شده و در امتداد شرقی ضمن پوشش شهر زابل و مرز میلک (افغانستان) از شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین در خراسان جنوبی عبور می‌کند.

مودی یادآور شد: عملیات زیرسازی ۹۰ کیلومتر از محور بیرجند - یونسی تکمیل شده و آماده روسازی و ریل‌گذاری است.

وی ادامه داد: کاری که سال‌ها بر زمین مانده بود، شروع شد و روند کار به همت دولت سیزدهم تسریع پیدا کرده بود.

به گفته مودی، از مجموع ۱۵ قطعه طول مسیر راه‌آهن در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی ۱۲ قطعه در زمان حاضر فعال است و پیمانکاران مشغول فعالیت هستند، برای ۳ قطعه هم در حال تعیین تکلیف هستیم که قراردادها را به پیمانکاران دیگری واگذار کنیم.

وی یادآور شد: راه آهن همچنین در استان خراسان رضوی با عبور از شهر گناباد به خط ریلی موجود بافق - مشهد (ایستگاه یونسی) متصل می‌شود و از این طریق به مشهد و شبکه ریلی کشور ارتباط می‌یابد، در جنوب محور نیز از طریق محور موجود زاهدان - بم و راه آهن در حال احداث چابهار - زاهدان به شبکه ریلی متصل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه به تشریح اقدامات دولت سیزدهم در زمینه ساخت باند دوم راه در استان پرداخت و گفت: اعتبارات راه‌های استان در سال گذشته رشد ۲.۵ برابری داشته و تخصیص در سال قبل هم ۱۲۰ درصد بوده است.

مودی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار ۷۰ هزار میلیارد ریال در استان اجرا شده‌ است، افزود: همچنین ۵۵۰ کیلومتر باند دوم با اعتبار ۱۵۰ هزار میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد در سطح استان در دست اجراست.

وی با اشاره به اخذ ماده ۲۳ برای ۲۶۰ کیلومتر باند دوم محورهای بیرجند - اسدیه و بیرجند - طبس، گفت: عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال برای اتصال تمامی مراکز شهرستان‌های استان به شبکه بزرگراهی کشور نیز آغاز شد.

وی ادامه داد: تخصیص پروژه نهضت ملی مسکن برای ۴۵ هزار نفر از دیگر اقدامات انجام شده دولت سیزدهم بوده است.

به گفته وی الحاق ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در استان با هدف تامین زمین نهضت ملی مسکن و تامین زمین برای ۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر از متقاضیان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از دیگر اقدامات بود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از