حالت تاریک

خراسان‌جنوبی قطب صادرات گوهرسنگ در خاورمیانه می‌شود

خراسان‌جنوبی قطب صادرات گوهرسنگ در خاورمیانه می‌شود

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تا سال ۱۴۰۵ خراسان جنوبی به قطب فناوری و صادرات گوهرسنگ در خاورمیانه و منطقه منا با حداقل صادرات یک میلیارد دلار تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، امیرحسین اسدی شامگاه یکشنبه در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان اظهار کرد: ارزش هر تن محصول صادراتی کشور میانگین حدود ۳۸۵ دلار و کالای وارداتی حدود ۱۴۰۰ دلار است.

وی با اشاره به اهمیت بازاریابی، بازارسازی و تبلیغات صاداراتی، گفت: تولیدکنندگان به فناوری در عرصه صادرات فکر کنند چراکه خیلی نسبت به علم روز دنیا در حوزه صادرات عقب هستیم. 

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار در وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بخشی از مشکلات ما در حوزه صادرات به خودمان برمی‌گردد چرا که از علم روز دنیا عقب‌ هستیم.

اسدی تأکید کرد: صادرکنندگان خراسان جنوبی باید در زمینه تبلیغات، بازاریابی و استفاده از ظرفیت‌های روز دنیا ورود کنند.

وی با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی باید الگوهای نوین تراکنش مالی و فروش کالا را یاد بگیرند، افزود: استان خراسان جنوبی الین ظرفیت را دارد که به عنوان برترین صادرکنندگان و تولیدکنندگان مطرح شود.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان‌ کرد: استان خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۵ به قطب فناوری و صادرات گوهرسنگ در خاورمیانه و منا با حداقل صادرات یک میلیارد دلار تبدیل می‌شود.

افت ارزش پایه کالاهای صادراتی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این مراسم با بیان اینکه در سنوات اخیر آمار صادرات کشور کاهشی شده است، گفت: در حال حاضر صادرات سنتی مردود است و بازار صادرات به سمت سفارشی‌سازی حرکت کرده است.

علیرضا خامه‌زر عنوان کرد: در ۱۰ ماهه امسال جمع صادرات از استان ۵۳۸ میلیون دلار معادل یک میلیون و ۹۱۰ هزار تن بوده که به لحاظ ارزشی ۳۸ درصد و به لحاظ وزنی ۴۵ درصد افزایش داشته است.

وی به افت ارزش پایه کالاهای صادراتی اشاره کرد و افزود: زیر قیمت فروشی کالاها و عدم ثبات قیمت‌های داخل از جمله مشکلات حوزه صادرات است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در پایان مهم‌ترین مانع فراروی صادرکنندگان را خود تحریمی در داخل کشور یعنی پیمان‌سپاری ارزی و رفع تعهدات ارزی دانست که صادر کننده از عهده این تعهدات بر نمی‌آید.

استفاده از رویکرد تعاملی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه برای توسعه استان

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه گفت: حمایت از واحدهای تولیدی راکد و احیای واحدها از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم بوده و مجلس یازدهم هم در حوزه قانون‌گذاری اقدامات خوبی انجام داده است.

مصطفی نخعی با گلایه از عدم تخصیص تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان، افزود: رفع تعهدات ارزی از مشکلات مهم پیش روی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بوده که باید حل شود.

نخعی خواستار توجه به حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی شد و گفت: تلاش می‌کنیم در مجلس صدای صادرکنندگان برای ایجاد شرایط مناسب‌تر باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رویکرد دولت سیزدهم نسبت به قبل به ویژه در تعامل با کشورهای همسایگان تغییر کرده که باید از ظرفیت ایجاد شده برای پیشرفت و توسعه استان استفاده کنیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم از ۱۰ نفر صادرکننده برگزیده و ۹ خادم صادراتی استان با حضور مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی تجلیل و قدردانی شد.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از