حالت تاریک
گلایه کشاورزان چاهک از بی توجهی شرکت برق؛

خشک شدن مزارع براثر سوختن پمپ چاه کشاورزی

خشک شدن مزارع براثر سوختن پمپ چاه کشاورزی

کشاورزان روستای چاهک از سوختن پمپ چاه کشاورزی بر اثر قطع برق توسط شرکت برق و بی توجهی مسئولان در پیگیری این مشکل گلایه دارند.

رحمان کیانی یکی از کشاورزان روستای چاهک در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در فصل تابستان و از خرداد تا شهریورماه، اداره برق برای صرفه جویی در مصرف و کاهش بار شبکه، هفته ای دو سه مرتبه اقدام به قطع برق چاههای کشاورزی می کند.

وی افزود: در یکی از روزهایی که برق توسط این شرکت در چاه های کشاورزی روستای چاهک قطع شد، متاسفانه پس از برقراری شبکه، پمپ یکی از این چاه ها از کار افتاد و دیگر به هیچ وجه روشن نشد، در حالی که قبل از قطع برق، این پمپ سالم و در حال کار بود.

این کشاورز با اشاره به اینکه چند نفر از تعمیرکاران پس از بررسی گفتند که این پمپ به علت نوسان و قطع برق سوخته است، گفت: همان موقع که ساعت 12 و نیم شب بود، با اتفاقات برق تماس گرفتیم و موضوع را اطلاع دادیم که گفتند باید موضوع را از طریق اداره شهرستان پیگیری کنیم. روز بعد این موضوع را از اداره برق قاین و همچنین آرین شهر پیگیری کردیم و در این خصوص گزارش کتبی را تحویل دادیم.

رحمانی ادامه داد: متاسفانه علی رغم پیگیری های انجام شده، تاکنون هیچ کدام از مسئولان پاسخگو نبوده اند و هیچگونه تماس، بازدید و پیگیری را انجام نداده اند.

وی یادآور شد: هم اکنون قیمت این پمپ حدود 150 میلیون تومان است که هنوز هم در حال تعمیر است.

این کشاورز گفت: متاسفانه به علت سوختگی پمپ، بیش از 20 روز است که امکان آبیاری مزارع وجود ندارد و اکنون هم نهال های زرشک، پسته و مزارع یونجه و پنبه کشاورزان در حال خشک شدن است.

وی افزود: در پیامک های ارسالی شرکت برق، تاکید می شود که در طول بازه زمانی قطع برق چاه های کشاورزی، تمام چاهها و تجهیزات آن بیمه است و اگر مشکلی پیش بیاید، شرکت برق پاسخگو خواهد بود.

قطع برق مشترک کشاورزی باعث آسیب به پمپ چاهها نمی شود

دادگر مدیرعامل شرکت برق خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: طرح مدیریت مصرف بخش کشاورزی، از شانزدهم خرداد ماه ۱۴۰۲ به صورت ملی آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه این طرح در کل کشور اجرا شده است، افزود: در خراسان جنوبی نیز به طور متوسط در هر روز؛ ۷۰ مگاوات ساعت صرفه جویی انرژی اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل شرکت برق خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به اینکه قطع برق مشترک کشاورزی به صورت سه فاز با هم انجام می‌شود، عملیات فوق باعث آسیب به پمپ چاهها نمی شود.

وی یادآور شد: لازم به توضیح است بر اساس تصویب‌نامه هیئت وزیران در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ و همچنین بسته اضطراری مدیریت تولید و مصرف برق در تابستان سال جاری ابلاغیه از سوی شورای عالی امنیت کشور، کلیه شرکت های توزیع موظف به قطع برق الکتروپمپ‌های چاه‌های کشاورزی به میزان ۵ ساعت به صورت روزانه در بازه زمانی پانزدهم خرداد تا پایان شهریور هستند.

او افزود: همچنین در ازای این همکاری، قبوض برق این مشترکین برای ۱۹ ساعت باقی مانده شبانه روز، به صورت رایگان محاسبه می شود.

دادگر گفت: لازم به ذکر است که مدیریت بار چاههای کشاورزی در استان خراسان جنوبی، به منظور مراعات حال کشاورزان استان، در سطح پایین تری از الزامات مصوبه هیات محترم وزیران اجرا شده است.

 

انتهای پیام/7

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از