حالت تاریک
استاندار خراسان جنوبی:

دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی ضعف اطلاع‌رسانی دارند

دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی ضعف اطلاع‌رسانی دارند

استاندار خراسان جنوبی گفت: متاسفانه یکی از ضعف‌های دستگاه‌های اجرایی، ضعف رسانه‌ای است و در‌حالی‌که کار‌های بزرگی در استان انجام می‌شود، اما اطلاع‌رسانی ضعیف است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، جواد قناعت در دومین اختتامیه جشنواره مطبوعات شرق کشور گفت: امروز مهم‌ترین موضوع در جهان و آن چیزی که اثرگذار و فصل الخطاب است، مطبوعات و فضای مجازی است.

وی افزود: اخیرا در مقاله‌ای خواندم که در آمریکا تعداد افرادی که بخاطر حمل سلاح و خشم و خشونت کشته شدند نزدیک به ۲۴ هزار نفر بودند که این موضوع بخاطر فرهنگ غربی و خشونت و محور لذت‌جویی بودن انسان است. اما بخاطر امپراطوری رسانه‌ای و خفقانی که در آمریکا وجود دارد، در قبال این کشتار، رسانه‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند در‌حالی‌که اگر این اتفاق در ایران می‌افتاد، رسانه‌های غربی آن را بوق و کرنا می‌کردند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در دنیا ابرقدرت‌هایی مثل آمریکا و اروپا بیشترین استفاده را از رسانه و مطبوعات دارند، چون اثرگذاری مطبوعات و فضای مجازی را می‌دانند، گفت: در جمهوری اسلامی ایران هم شاهد توجه دولت‌ها به رسانه‌ها بوده‌ایم بخصوص در دولت سیزدهم که افزایش کمی و کیفی رسانه‌ها مورد‌توجه قرار‌گرفته که جشنواره مطبوعات شرق کشور در سال ۱۴۰۱ و جشنواره امروز یکی از همین موارد است.

قناعت تصریح کرد: یکی از نقاط قوت دشمن؛ رسانه است اما متاسفانه ما خوب نتوانسته‌ایم از رسانه‌ها بهره داشته باشیم، گرچه رشد و پیشرفت و کار‌های تحولی در حوزه رسانه و مطبوعات بوده، اما فاصله ما با کار‌های جهشی دشمن زیاد است.

وی اظهارکرد: طی دو سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی در استان بوده‌ایم، علی‌رغم عقب‌ماندگی‌های تاریخی و به ارث رسیده دولت، اما اتفاقات بزرگی در استان افتاده است، اما متاسفانه یکی از ضعف‌های دستگاه‌های اجرایی، ضعف رسانه‌ای است و در‌حالی‌که کار‌های بزرگی انجام می‌شود، اما اطلاع‌رسانی ضعیف است.

او با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم و دغدغه‌های جدی مردم، موضوع راه‌آهن جوب به شمال بود که این اتفاق خوب در دولت سیزدهم اتفاق افتاده و در حال انجام است، گفت: از ٩١٠ کیلومتر راه‌آهن جنوب به شمال، ۴۳۲ کیلومتر با ۱۵ قطعه مختص خراسان جنوبی است که هم‌اکنون توسط پیمانکاران در حال اجراست.

وی ادامه داد: در دیدار مردم سیستان و خراسان جنوبی با رهبر انقلاب در۲۰ شهریور ۱۴۰۲، مقام معظم رهبری نیز بر کریدور جنوب به شمال برای ترانزیت کالا و مسافر و اتصال به آسیای میانه و مرکزی تاکید کردند که طی دو ماه آینده نیز شاهد آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن بی‌رجند- قاین خواهیم بود که از اتفاقات خوب است.

قناعت گفت: برآورد اولیه برای اجرای این طرح ١٨ هزار میلیارد تومان است که ۱۲ هزار میلیارد تومان آن در خراسان جنوبی هزینه می‌شود. بعد از مرحله اول، روسازی و ریل‌گذاری است که هم‌اکنون هم برخی قطعه‌ها وارد مرحله دوم شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهارکرد: در حوزه گازرسانی نیز خراسان جنوبی در پایان خطوط گازرسانی کشور بود و گاز استان فقط از شمال خراسان رضوی تامین می‌شد که با سرمای شدید و افزایش مصرف با کمبود گاز مواجه می‌شدیم، مثل زمستان ۱۴۰۱ و سرمای شدید آن که شاهد تعطیلی ۴ هفته‌ای ادارات بودیم. اما با پیگیری‌های انجام شده در همین دولت، عملیات اجرایی گازرسانی به استان از دوراهی دشتک زابل به نهبندان به طول ١٧١ کیلومتر در خرداد سال ١٤٠٢ آغاز شد که در ابتدای تیرماه فاز یک آن افتتاح می‌شود.

وی افزود: اجرای فاز یک این طرح ٤ هزار میلیارد تومان و فاز دوم هم از نهبندان به سربیشه با اعتبار ٤ هزار میلیارد تومان اجرایی خواهد شد. متاسفانه به این موضوعات امیدآفرین کم‌توجه کردیم که باید بیشتر پرداخته شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به طرح انتقال آب دریای عمان به استان که یکی دیگر از ابر پرروژه‌های ملی و استانی است، گفت: خراسان جنوبی ٢٤ سال است که از خشکسالی رنج می‌برد، که باید علاوه بر توجه به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری، یک کار ویژه دیگر هم در این خصوص انجام شود که این کار؛ انتقال آب از دریای عمان است که از آن به‌عنوان خط چهار نام برده می‌شود و امسال شاهد مرحله چهار انتقال آب دریا که همان لوله‌گذاری است خواهیم بود.

قناعت یادآور شد: مصرف آب شرب استان در طول سال ۵٢ میلیون مترمکعب است، اما در طرح انتقال آب با اولین لوله‌ای که گذاشته می‌شود، ٦٠ میلیون مترمکعب آب به استان اختصاص داده می‌شود که در نوع خود یک انقلاب و کار بسیار بزرگ است. این آب بیشتر برای حوزه صنعت و اقتصاد است، اما با استفاده از آب شیرین کن می‌توان از آن برای شرب هم استفاده کرد.

وی بیان کرد: در‌حالی‌که طی ٨‌ساله دولت یازدهم و دوازدهم، ١٢ هکتار زمین وارد محدوده شهری شده، اما طی همین دو سال فعالیت دولت سیزدهم؛ ۵ هزار هکتار از حریم وارد محدوده شده است، یعنی داریم در کنار طبس یک طبس دیگر، در کنار قاین یک قاین دیگر و در کنار هر شهرستان استان یک شهرستان دیگر می‌سازیم، یعنی دارد کار می‌شود و اتفاقات خوبی می‌افتد.

او عنوان کرد: یکی از کار‌های خوب دیگر در حوزه فرهنگی است که شب گذشته از ١٢ برنامه فرهنگی هنری مهم در طول سال ١٤٠٣ رونمایی شد و یکی از این برنامه‌ها همین اختتامیه جشنواره مطبوعات است.

قناعت با بیان اینکه خراسان جنوبی از دیرباز پیشینه قوی در حوزه رسانه و مطبوعات دارد و پرفسور معتمدنژاد نیز متعلق به این استان است، گفت: پیشنهاد جوانان، پیشکسوتان و اهالی مطبوعات و رسانه استان این است که تدبیری شود تا جشنواره ملی مطبوعات نیز در سال آینده به میزبانی خراسان جنوبی برگزار شود.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از