حالت تاریک
  • جمعه, 1404/03/09 شمسی | 2025/05/30 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
خوش‌غیرتان منتظر تحقق وعده‌های مسئولان هستند
گزارش خاورستان از روزهای پرتلاطم سکانداران جاده‌ها؛

خوش‌غیرتان منتظر تحقق وعده‌های مسئولان هستند

اعتصاب کامیون‌‌‌‌‌داران خراسان‌جنوبی در کنار بسیاری از کامیون‌دارن سایر شهر‌ها به دلیل مشکلات فراوان در این صنف به خصوص بالارفتن قیمت بیمه و کاهش یارانه سوخت با تحرک عملی از سوی مسئولان به پایان خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اعتراض سراسری کامیون‌‌‌‌‌داران در روزهای گذشته که ابتدا از بندرعباس آغاز شد و گفته می‌شود اکنون به برخی از شهر تسری پیدا کرده‌است همچنان ادامه دارد.

 کامیون‌داران خراسان‌جنوبی هم که در این سال‌ها با وجود همه مشکلات پای کار بودند هم از وضعیت موجود گلایه دارند هر چند که چندان تمایلی به تداوم وضعیت موجود ندارند و به فعالیت خود مشغول هستند، به بیان درخواست‌های خود پرداختند و از مسئولان خواستند نگاهی به این سکانداران فراموش شده جاده‌ها داشته باشند.

یکی از کامیون‌دارن استان با اشاره به مشکلات کاهش سهمیه سوخت گفت: این مشکل از یک سال پیش به وجود آمد و سهمیه‌ها کاهش داشته طوری که برای یکی از تریلی‌هایم ۲۲۰۰ لیتر اختصاص داده می‌شود که کافی است و برای تریلی دیگرم با همان بارنامه ۳۰۰ لیتر اختصاص یافته است که یک بار تا یزد هم نمی‌توانم ببرم.

چوبی با بیان این که پیگیری‌های بسیاری هم برای این موضوع داشتم اما نتیجه‌ای به دست نیامده است گفت: بیش از اندازه هم نمی‌توان اعتراض کرد چرا که امکان دارد برخی از مسئولان مربوطه همین میزان را هم قطع کنند.

وی از افزایش حق بیمه رانندگان در سال جاری هم شکایت داشت و گفت: حق بیمه راننده به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه رسیده است که مبلغ زیادی است و در کنار سایر چالش‌ها نظیر افزایش چند برابری لوازم یدکی، لاستیک و... شرایط برای فعالیت در این حرفه بسیار سخت شده است طوری که رانندگان برای ادامه فعالیت هیچ انگیزه‌ای ندارند.

به گفته وی تصمیمات نادرست مسئولان در موضوع سوخت سبب شده که قاچاق سوخت به راه بیفتد که نیاز است در این رابطه یک بازنگری صورت پذیرد.

وی به اعتصاب کامیون‌داران هم اشاره‌ای کرد و گفت: در شرایط فعلی که کامیون‌داران جرات حمل بارگیری و جابجایی را ندارند در صورتی که تداوم این وضعیت شرایط معیشت مردم را سخت‌تر خواهد کرد به عنوان مثال همین الان بیش از ۱۵۰۰ نفر در مرز ماهیرود بیکار شدند و نیاز است مسئولان به صورت جدی‌تری در خصوص رفع مشکلات کامیون‌داران وارد عمل شوند.

افزایش قیمت بیمه

یکی دیگر از کامیون‌داران افزایش قیمت بیمه، افزایش هزینه‌های تعمیرات و قطعات یدکی و عوارض جاده‌ای را در لیست چالش‌های پیش روی رانندگان حمل بار قرار دادو گفت: علاوه بر این کاهش یارانه سوخت، ناامنی‌های شخصی، وضعیت نامناسب زیرساخت‌های جاده‌ای از دیگر مشکلات است.

قاسمی با بیان اینکه باید نظام پیمایش و مصرف واقع‌‌‌‌‌بینانه و به‌‌‌‌‌روز تدوین شود، به مشکلات بیمه‌‌‌‌‌ای رانندگان نیز اشاره کرد و گفت: بیمه تامین‌اجتماعی نیز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنف است افزایش ۲‌میلیون‌تومانی در حق‌بیمه برای راننده‌‌‌‌‌ای که ماهانه ۱۵‌میلیون‌تومان درآمد دارد، معادل بیش از ۲۰‌درصد حقوقش است و این عادلانه نیست و باید سهم بیمه بر اساس‌درصدی از درآمد واقعی و نه یک عدد ثابت باشد.

وی با یادآوری اینکه راننده اگر حتی یک روز اعتصاب کند،‌ هزاران‌ میلیارد خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: رانندگان نقش استراتژیکی در تامین سوخت و کالا دارند.

مهم‌ترین مشکلات

غلامرضا مرکی رئیس انجمن صنفی رانندگان خراسان‌جنوبی با اشاره به مشکلات فراوان پیش‌روی رانندگان حوزه حمل و نقل گفت: پایین‌بودن نرخ کرایه در مقابل افزایش ۲۰۰ برابری هزینه قطعات، افزایش حق بیمه رانندگان و کاهش سهمیه سوخت از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی فعالان این حوزه است.

به گفته وی در شرایط فعلی دخل و خرج رانندگان با هم هم‌خوانی ندارد و بسیاری از آن‌ها در شنیده‌شدن صداهایشان به جمع معترضان پيوستند.

وی ادامه داد: در گذشته یک سوخت پایه به هر خودروی حمل بار اختصاص می‌یافت و علاوه بر این بر اساس کارکرد هم سهمیه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شد که به‌ مرور زمان این سهمیه پایه کاهش یافت و هم اکنون فقط بر اساس کارکرد سهمیه واریز می‌شود که در ناوگان قدیمی این سوخت کفاف کارکرد را نمی‌کند.

وی به افزایش قیمت بیمه و کاهش سهمیه پرداختی دولت برای حق بیمه کامیون‌داران اشاره کرد و افزود: علاوه بر افزایش ۴۵ درصدی حق بیمه به دنبال افزایش حقوق و دستمزد سهمیه پرداختی رانندگان هم افزایش یافته و سهمیه دولت کاهش داشته است.

به گفته وی در شرایط فعلی که ناامنی جاده‌ها هم به زیرساخت‌های نامناسب جاده‌ها اضافه شده طوری که هم اکنون حداقل ۵۰ کامیون در میدان بار بیرجند بارگیری شده اما جرات جابجایی بارها را ندارند.

رئیس انجمن صنفی رانندگان خراسان‌جنوبی به پیگیری‌ها برای رفع مشکلات کامیون‌داران هم اشاره کرد و افزود: در چند روز گذشته حداقل روزی دو جلسه با مسئولان مختلف استان در این رابطه برگزار شده و وعده‌هایی برای رفع مشکلات موجود داده شده است.

به گفته مرکی مسئولان قول داده‌اند مسائلی که مربوط به استان است را داخل استان و مسائلی که مربوط به کشوری است از طریق نهاد‌های کشوری پیگیری کنند و نتیجه را اعلام کنند اما رانندگان زیر بار این وعده‌ها نمی‌روند و می‌خواهند اقدامی عملی برای رفع گوشه‌ای از مشکلات آن‌ها از سوی مسئولان انجام شود.

اعتصاب اخیر را نباید صرفا به‌عنوان یک واکنش صنفی تحلیل کرد، بلکه سیگنالی از مشکلات ساختاری از سوی یک بخش کلیدی اقتصاد است در روزهای گذشته هر چند دولت و مجلس در این رابطه وعده‌هایی دادند اما با توجه به این که تدوام شرایط فعلی احتمال از بین رفتن محصولات کشاورزی، کمبود و گرانی خوراک مردم در تابستان پیش رو را به دنبال خواهد داشت نیاز است مسئولان به صورت جدی‌تری به این موضوع ورود کنند و برای قانع کردن کامیون‌داران تعدادی از خواسته‌های آن‌ها را با در نظر گرفتن جوانب در اسرع وقت وارد فاز اجرایی قرار دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!