حالت تاریک
رفع مشکل فاضلاب قاین به همت دولت سیزدهم؛

رکورد زنی در اجرایی پروژه تصفیه‌خانه شهر قاین

رکورد زنی در اجرایی پروژه تصفیه‌خانه شهر قاین

پروژه بر زمین مانده 15 ساله پروژه فاضلاب شهر قاین در کنار مشکل فاضلاب مجتمع هزار واحدی مسکن مهر اکنون به کمک دولت سیزدهم در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»،پروژه بر زمین مانده 15 ساله پروژه فاضلاب شهر قاین در کنار مسئله اساسی چون مشکل فاضلاب مجتمع هزار واحدی مسکن مهر این شهر که هم بهداشت محیط و هم بوی بد آن همه مردم این شهر را می آزرد و موضوع تامین آب مورد نیاز صنعت فولاد قاینات که در این زمینه نارضایتیهای بسیاری به واسطه استمرار قهر طبیعت و بحرانی شدن دشتهای خضری و نیمبلوک متولیان در دولت سیزدهم را برآن داشت تا چارهای بیندیشند که همه این خواسته ها را یک جا پاسخ گو باشد و رضایت مردمی را هم در پی داشته باشد.

به همین واسطه سوم اسفند ماه سال گذشته مراسم انعقاد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی احداث مدول اول تصفیهخانه فاضلاب شهر قاین و شبکه جمعآوری فاضلاب با هدف تامین آب پایدار مورد نیاز مجتمع فولاد قاینات با حضور رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، مسوولان شرکت ملی فولاد ایران، شرکت آب و فاضلاب و مسوولان محلی در فرمانداری قاینات برگزار شد.

این موافقتنامه که به روش بیع متقابل اجرا میشود، بین شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی و شرکت سرمایهگذار به امضا رسید تا در راستای تکمیل پروژه اجرای شبکه جمعآوری فاضلاب شهر قاین، اتصال انشعابات و ساخت تصفیهخانه فاضلاب این شهر عملیاتی شود.

فاز اول مجتمع فولاد قاینات شامل واحد احیای مستقیم برای تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن، ۲۴ آذر امسال در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی افتتاح شد و با اجرای پروژه تصفیهخانه فاضلاب قاین یکی از دغدغههای مردم منطقه درخصوص احداث تصفیهخانه و تامین آب کارخانه فولاد قاینات برطرف میشود.

یکی از مقاصد راویان پیشرفت در دومین تور رسانه ای آن ها محل احداث تصفیه خانه شهر قاین و اجرای آن در سطح شهر قاین بود.

هرچند به ظاهر نمی شد پیشرفت در کار را در محل اجرای پروژه فاضلاب قاین به چشم دید اما دپو همه لوله های مورد نیاز اجرای طرح و دیگر امکانات و تجهیزات نشان از روند رو به جلوی این اتفاق مهم در قاینات داشت.

سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی

به گفته  محمد محمدی فرماندار قاینات 74 کیلومتر از پروژه فاضلاب قاین طی سال های گذشته ایجاد شده و 70 کیلومتر دیگر هم همزمان با احداث تصفیه خانه فاضلاب قاین در حال اجراست.

فرماندار قاینات سرمایه گذاری این طرح را هم هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: علاوه 35 کیلومتر هم از محل تصفیه خانه تا فولاد قاینات با شبکه انتقال فاضلاب اجرا شود.

وی با اشاره به لوله های دپو شده در این محل احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین گفت: این لوله ها مربوط به خطوط انتقال شبکه فاضلاب و اتصال آن به مجتمع فولاد است.

فرماندار قاینات سرمایه گذاری این طرح را هم هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

پیشرفت 20 درصدی پروژه

فرامز صالحی، مدیر شرکت پی سی کی و مجری این طرح هم در ادامه توضیحات کلی فرماندار قاینات به کلنگ زنی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین در اسفند ماه سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: شروع عملیات اجرایی آن هم از اردیبهشت ما امسال کلید خورد که طی این مدت دیوارهای محوطه احداث همه لوله های مورد نیاز خطوط انتقال پساب هم به محل احداث منتقل شده است.

به گفته وی خط پساب نیز به دو قسمت جی آر پی و خط چدن تقسیم می شود که جی آر پی از تصفیه خانه خروجی گرفته تا مخزن تعادلی و از مخزن تعادلی به بعد هم جی آر پی است که جی آر پی نیز در لوله های فولاد تخلیه می شود.

 مدیر شرکت پی سی کی زمان اجرای این طرح را دو سال اعلام کرد و ادامه داد: اعتبار آن هم هزار میلیارد تومان است که هم اکنون پیشرفت پروژه 20 درصد است.

صالحی اضافه کرد: بخشی از تجهیزات تصفیه خانه تامین شده و باقی مانده آن هم در حال تامین است و بعد از تامین تجهیزات به طبع ساخت سازه های فرایندی آن شروع می شود.

وی با بیان این که پروژه دارای دو مدول است افزود: مدول اول که اکنون در حال احداث است ظرفیت آن 8 هزار و 500 متر معکب در روز است و تا زمانی که مدول کامل شود یک پکیج موقت هم در حال ساخت است که با نصب این پکیج آب را به طور کامل  به آن منتقل می کنیم.

همچنین در برنامه است تا فاضلاب شهر نیمبلوک را هم دریافت کرده  و به مجتمع فولاد قاینات منتقل کنیم.

به گفته وی مناقصه پکیج هم برگزار و پیمانکار هم انتخاب شد و رفته برای ساخت به تبع با رسیدن پکیج انشعابات شهری متصل می شود.

مدیر شرکت پی سی کی ادامه داد: هم اکنون مسکن مهر و خطوط قدیم هم که کار شده متصل میشوند.

بعلاوه در برنامه است تا ابتدای سال آینده اتصال انعشابات را در دستور کار قرار دهیم.

رفع مشکل فاضلاب مسکن مهر

صالحی از رفع مشکل فاضلاب رها در شهر قاین به ویژه مسکن مهر این شهر خبر داد و اضافه کرد: مشکل به صورت موقت رفع شده و ایستگاه پمپاژ اصولی هم در حال ساخت است.

بعلاوه باید این را در نظر داشت که طی 14 سال 70 کیلومتر خط انتقال فاضلاب شهر قاین کار شده اما از زمانی که شرکت ملی فولاد عهده دار این کار شده طی 5 ماه 17 کیلومتر کار شده است.

این مقام مسوول با بیان این که هیچ مشکلی در زمینه تامین هزینه ها و نارضایتی از سوی مردم نداریم افزود: بیشترین هزینه پروژه مربوط به لوله هاست که خریداری شده که پیمانکاران در حال بردن لوله های برای اجرای کار هستند و لوله آر پی جی هم که سفارش داده شده و به زودی می رسد.

تامین 40 درصد آب مورد نیاز فولاد

مهندس زارع، سرپرست پروژه از طرف شرکت ملی فولاد هم گفت: با اجرای پروژه تصفیه خانه شهر قاین 40 درصد آب مورد نیاز بخش ذوب مجتمع فولاد قاینات تامین می شود و در ضمن قرار داد بلند مدت نیز داریم و آن هم قرارداد انتقال آب از خلیج فارس است که حدود 6 و 7 سال دیگر می رسد.

به گفته وی با ورود تصفیه خانه قاین به مدار بهره برداری در چند سال اول مشکلی برای تامین آب نخواهیم داشت.

وی بهره برداری از پساب تصفیه خانه شهر قاین را برای شرکت فولاد 30 سال اعلام کرد و ادامه داد: 69 میلیون متر مکعب آب را سرمایه گذار پیش خرید کرده است و سرمایه گذاری آن هم در قابل این خرید هزار میلیارد تومان است.

به گفته وی برای مجتمع فولاد قاینات هم اهمیت دارد تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین راه اندازی شود چرا که سال آینده بخش ذوب مجتمع فولاد راه اندازی می شود.

این مقام مسوول اضافه کرد: اکنون که بخش احیا مجتمع فولاد فعال است مشکلی برای تامین آب نداریم و حتی مخازن مجتمع پر از آب است و بخش ذوب که راه اندازی شود به طور قطع به این آب نیاز خواهیم داشت.

بعلاوه در کنار آن لازم خواهد بود پکیج موقت برای استفاده از فاضلاب شهرهای نیمبلوک و خضری دشت بیاض هم راه اندازی شود تا کمتر از آب های زیر زمینی استفاده کنیم.

صادقی، مدیر امور آب و فاضلاب قاینات هم گفت: یکی از چالش های اساسی شهر قاین مشکل فاضلاب مجتمع هزار واحدی مسکن مهر این شهر بود که با تمهیدات اندیشیده شده فاضلاب این مجتمع منتقل شد به محل تصفیه خانه و از داخل شهر که به لحاظ بهداشتی بسیار نامناسب بود جمع شد.

بعلاوه امکان دارد اجرای پروژه فاضلاب طولانی شود به همین دلیل پکیج موقت با ظرفیت 300 میلیون متر مکعب در روز راه اندازی می شد و همزمان هم خط اصلی فاضلاب کار می شود.

وی ظرفیت تصفیه خانه شهر قاین را در روز 8 هزار و 500  متر مکعب در روز  و با این تصفیه سالانه حدود و 2.5 میلیون متر معکب پساب تولید خواهد شد که بخشی از آب مورد نیاز بخش ذوب فولاد قاینات تامین می شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد تصفیه خانه اولویت با شهر قاین بود و بعد از آن شهر آرین شهر با توجه به بافت سنگی که دارد نیاز به تصفیه خانه دارد که در مرحله صفر مطالعاتی قرار دارد.

مدیر امور آب و فاضلاب قاینات متذکر شد: 15 سال از شروع پروژه فاضلاب شهر قاین می گذرد و به دلیل کمبود منابع مالی فقط 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و امید چندانی هم نبود که این پروژه با روند قطره چکانی منابع به سرانجام برسد.

صادقی ادامه داد: از آن طرف استمرار خشکسالی ها و افت سطح منابع آبی اقتضاء می کرد که شرکت ملی فولاد ایران برای تامین آب فولاد قاینات به دنبال منابع آبی باشد که یکی از پیشنهادها و راهکارهایی که مطرح شد تامین آب فولاد از تصفیه خانه شهر قاین بود.

وی اضافه کرد: برای این منظور قراردادی مابین مجتمع فولاد قاینات و شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی منعقد شد تا به صورت بیع متقابل 55 درصد باقی مانده از طرح انتقال فاضلاب شهر اجرا و پساب هم به مجتمع فولاد منتقل شود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از