حالت تاریک
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

ایجاد شهرک تخصصی برکت‌ جشنواره زرشک خراسان‌جنوبی

ایجاد شهرک تخصصی برکت‌ جشنواره زرشک خراسان‌جنوبی

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: به دنبال برگزاری جشنواره زرشک از سال گذشته تاکنون ساخت ۱۸ واحد سردخانه با سرمایه‌گذاری مردم در استان و ساخت شهرک تخصصی زرشک انجام شده است.

به گزارش خاورستان، مهدی جعفری در جمع اهالی رسانه با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک در استان،گفت: بدون شک جشنواره زرشک نمی‌تواند مشکلات ۲۵۰ ساله این محصول در استان را رفع کند اما اذهان مسئولان، مردم، زرشک‌کاران و سایر افراد را به سمتی معطوف می‌کند تا حداقل این محصول به فراموشی سپرده نشود.

 

 وی ادامه‌داد: ایجاد امید برای مردم و نشاط برای کشاورزان، شکرگذاری برای داشتن این‌ محصول و معرفی یکی از هویت‌های استان از دیگر پیام‌های برگزاری جشنواره زرشک در استان است.

 

 رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی، گفت: سال گذشته ۶ تفاهم‌نامه با پیش‌بینی ۶۰۰ میلیارد تومان در جشنواره ملی زرشک امضاشد که در طول جشنواره زرشک امسال فاز نخست شهرک‌ تخصصی زرشک در سربیشه، افتتاح می‌شود.

 

 جعفری، افزود:همچنین از سال گذشته تاکنون ۶ تفاهم‌نامه در حوزه فرآوری زرشک با ۴۷۷۰ تن محصول با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۷۱ نفر شروع شد که اکنون ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

به گفته وی از سال گذشته تاکنون ساخت ۱۸ واحد سردخانه با سرمایه‌گذاری مردم در استان آغاز شده که با بهره برداری از این واحدها تعداد سردخانه‌ها به عدد ۳۰ می رسد.

 

 وی، ادامه داد: در بازه زمانی یکسال گذشته ۷ طرح تحقیقاتی در حوزه زرشک انجام و دستگاه‌هایی از قبیل خشک‌کن، بوجاری، شستشو و زرشک‌دان‌کن در حوزه زرشک نیز وارد استان شده است.

 

 رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی، با بیان اینکه تولید محصول سالم زرشک در استان در حال انجام است، عنوان کرد: امسال با مشارکت تشکل‌ها خرید توافقی زرشک در استان انجام می‌شود.

 

 جعفری، تأکید کرد: امسال برای نخستین بار ۹۲ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۳ درصد برای خرید توافقی زرشک، عناب و انار اختصاص یافت، همچنین امسال ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل جهش تولید نیز پرداخت شد.

 

وی، با اشاره به احداث ۲ مجتمع بارگاهی زرشک در افین و زهان زیرکوه، تصریح کرد: نبود بارگاه زرشک یکی از مشکلات زرشک‌کاران بود که با ایجاد مجتمع‌ها، بخشی از مشکلات زرشک‌کاران در این منطقه رفع می‌شود.

 

وی سطح زیر کشت محصول زرشک استان را ۲۴ هزار هکتار دانست و افزود: از جشنواره سال گذشته تاکنون ۴ هزار هکتار به سطح زیر کشت استان افزوده شده است.

 

جشنواره ملی زرشک با شعار «زرشک خراسان جنوبی برای همه مردم جهان» از ۲۹ مهر تا ۳ آبان در شهرستان‌های قاینات، بیرجند و سایر شهرستان‌ها و با حضور چهره‌های اقتصادی، سیاسی،کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از