حالت تاریک
مدیر‌عامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی تاکید کرد:

ضرورت مدیریت زمان در حوادث با آموزش‌های لازم

ضرورت مدیریت زمان در حوادث با آموزش‌های لازم

مدیر عامل جمعیت هلال احمر به آموزش های کمک های اولیه اشاره کرد و گفت: با توجه به پراکندگی جمعیت و فواصل بین مراکز جمعیتی در استان، آموزش کمک های اولیه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، از آنجایی که یکی از عوامل موثر در مدیریت حوادث، سوانح و بیماری های ناگهانی از قبیل ایست قلبی، خفگی ها حضور و اقدام به موقع و رسیدگی به بیماران و آسیب دیدگان می باشد و از طرفی خراسان جنوبی بعنوان یکی از وسیع ترین استان های کشور است، هر چقدر هم پایگاه های امدادی و درمانی مستقر شوند به دلیل فواصل زیاد بهترین برنامه پاسخ مدیریت مردمی و بهترین افراد که می توانند به شخص کمک کنند اعضای خانواده و اطرافیان خواهند بود.

دومین شنبه سپتامبر هر ‌سال به‌عنوان روز جهانی کمک‌های اولیه نام‌گذاری شده است؛ مهم‌ترین هدف این نام‌گذاری نشان دادن اهمیت آگاهی عمومی از اصول کمک‌های اولیه است؛ دانشی که می‌تواند جان افراد را در شرایط روزمره و بحران نجات دهد. 

محمد علی کاوسی با اشاره به اینکه کمک‌های اولیه مجموعه اقدامات و مراقبت‌های فوری و آنی تعریف‌شده است که بلافاصله پس از وقوع حادثه روی شخص مصدوم یا حادثه‌دیده تا رسیدن پزشک و نیروهای امدادی صورت می گیرد، گفت: زنده نگه‌داشتن مصدوم، پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت ضایعات، صدمات و عوارض بعدی و نهایتا کاهش رنج و درد مصدوم سه گام حیاتی در فرآیند اجرای کمک‌های اولیه است.

وی ادامه داد: در شرایط اضطراری، افراد عادی معمولا برای نجات جان کسی مجبور به ارایه کمک‌های اولیه هستند؛ مثلا وقتی کسی در خانه دچار حمله قلبی یا بیهوشی بی‌دلیل می‌شود یا وقتی جسمی در گلوی یکی از اعضای خانواده گیر می‌کند و او در حال خفگی است یا زمانی که در گردش در کویر و یا طبیعت هستید و عقرب، پای یکی از اعضای گروه را می‌گزد و موارد بی‌شمار دیگر که تنها اطرافیان مصدوم، اعضای خانواده یا دوستان او هستند و ثانیه‌های حیاتی نجات در دست آنهاست. 

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی تصریح کرد: کمک‌های اولیه لزوما به دانش قبلی احتیاج ندارد و می‌تواند بداهه انجام شود؛ با این حال اگر شخصی که کمک‌های اولیه را انجام می‌دهد، نداند چه کاری باید انجام دهد ممکن است به جای کمک، به مصدوم آسیب برساند. به همین دلیل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی مردم را تشویق می‌کند آموزش‌کمک‌های اولیه را فرار بگیرند.

کاوسی با بیان اينکه ارائه کمک‌های اولیه توسط افراد حاضر در محل حادثه می‌تواند تفاوت میان مرگ و زندگی را رقم بزند، افزود: طبق تحقیقات، ارائه کمک‌های اولیه بلافاصله پس از وقوع حادثه می‌تواند به طور قابل توجهی میزان بقا و نتایج درمانی را بهبود بخشد.

وی تصریح کرد: براساس گزارش‌ سال ٢٠١٥ سازمان بهداشت جهانی، پیش‌بینی می‌شود تا ‌سال ٢٠٣٠، آسیب‌های ناشی از حوادث جاده‌ای و ترافیکی، به‌عنوان هفتمین عامل مرگ‌ومیر در جهان مطرح شود و انسداد راه ‌هوایی، ناتوانی در تأمین اکسیژن به دلیل بسته‌شدن مجاری تنفسی شایع‌ترین علت مرگ در تصادفات جاده‌ای است.

کاووسی از ارائه آموزش‌های کمک‌های اولیه به یک هزار و ۵۸۹ نفر در این مدت خبر داد و گفت: دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه نیز در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱۵ درصد افزایش داشته است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، گفت: دوره‌های آموزشی مهارت‌های داوطلبی نیز با ۱۲۰ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه پارسال، به ۷۶۰ نفر ارائه شد.

کاوسی ادامه داد: همچنین دوره‌های آموزشی آمادگی در برابر مخاطرات به ۸۹۴ نفر، دوره‌های آموزشی مبتنی بر نیاز محلی به یک هزار نفر و آموزش همگانی خانه‌های هلال در این مدت به ۳ هزار و ۴۵۰ نفر ارائه شد.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون به بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر آموزش‌های تخصصی بازآموزی و توان افزایی امداد و نجات و به بیش از ۵ هزار نفر از کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح آموزش ارائه شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از