حالت تاریک
فرمانده سپاه ناحیه درمیان:

اربعین سیدالشهدا(ع) وجدان‌های خفته را بیدار کرد

اربعین سیدالشهدا(ع) وجدان‌های خفته را بیدار کرد

فرمانده سپاه درمیان گفت: یکی از مبانی قیام امام حسین علیه‌السلام بیدار کردن وجدان‌های خفته است، مسلما مراسم اربعین وجدان‌های خفته زیادی بیدار کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، امروز جهان اسلام بیشتر از هر زمان دیگری تشنه فرهنگ انقلابی و خلق حماسه سیاسی امام حسین علیه‌السلام در‌واقعه خونین کربلا است. حضرت امام حسین علیه‌السلام با قیام تاریخ‌ساز و انسان ساز خود نشان داد که در برابر قدرت‌های ظالم و پر سرو صدا که به سبب دارا بودن قدرت و امکانات، دیگر ملت‌ها و جوامعی را که از توانمندی آنها برخوردار نبودند، ایستاد. این ایستادگی اگر چه به هزینه و قیمت سنگین کشته شدن و از بین رفتن خود بیانجامد، اما عزتی را که در این نوع برخورد و مرگ وجود دارد به‌هیچ‌وجه نمیتوان با ذلتی که در زندگی تحت سلطه ظالمان است مقایسه کرد.
امام حسین علیه‌السلام نشان داد که انسان‌ها باید برای سعادت و رستگاری خویش درست تصمیم بگیرند و نگذارند استقلال و آزادگی آنها به خاطر مطامع دنیایی عده‌ای زورگو محدود و یا مخدوش شود. این قیام و درس آزادگی آن برای تمام ملت‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان بود بطوری که گاندی رهبر فقید و انقلابی هند بارها اذعان کرد که ما از نهضت و انقلاب حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام الگو گرفتیم و حرکت آن بزرگوار مسیر ما را روشن کرد و به ما نیرو داد تا در برابر استعمار پر قدرت انگلیس بایستیم و بر آنها غالب شویم.
اینک پس از گذشت بیش از ١٤٠٠ سال، این قیام هنوز هم زنده و الگویی برای همه آزادی خواهان دنیا است.
در خصوص تبیین ابعاد قیام اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و ادامه مسیر او، با علی بشیری فرمانده سپاه ناحیه شهرستان درمیان به گفتگو نشسته‌ایم.

فلسفه و اهداف قیام امام حسین علیه‌السلام چه بود؟
امام حسین علیه‌السلام قیام خود را یک قیام الهی معنا می‌فرماید، قیامی که راهگشای مسیر تعالی بخش انسان در جهت تعالی روح و حرکت به سمت فلاح و رستگاری است. وقتی به این قیام در ابعاد مختلف توجه شود، رنگ الهی به تمام معنا در لحظه‌لحظه این حرکت نمایان است، امام حسین علیه‌السلام وقتی در مقابل حکومت جور و ستم قرار می‌گیرد، حکومتی که به‌دنبال فساد و ترویج بی‌بندوباری است، به پا می‌خیزد تا سد راه انحراف شکل گرفته در بین جامعه شود.
درس امام حسین علیه‌السلام در این مسیر، درس دلدادگی، امر‌به‌معروف و نهی از منکر، درس قیام در مقابل جور و ستم زمانه، پیاده‌سازی دین و مبانی دینی، انسانیت، بی‌تفاوت زندگی نکردن، ایستادگی، ایثار، شجاعت، معنویت و تمام سجایای اخلاقی است.

دلیل زنده بودن و نتیجه‌بخش بودن این قیام پس از ۱۴۰۰ سال چیست؟
هرکاری که نور خدا در آن جلوه‌گر باشد به‌هیچ‌عنوان خاموش شدنی نیست. در طول تاریخ از همان ابتدای بعد از قیام؛ تلاش حاکمان فاسد، محو مسیر حرکت حسین و یاران حسین علیه‌السلام بود ولی اراده خداوند بر این قرار‌گرفته که هر حرکتی که با نور خدا روشن می‌شود آن حرکت دوام الی الابد داشته باشد و ما این را به وضوح و به عینه می‌بینیم.
در‌حالی‌که هزاران سال از قیام اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یارانش می‌گذرد و دشمنان، تلاش سرسختانه خود را در راستای محو این مسیر و یا انحراف آن گذاشته‌اند، ولی هیچگاه موفق نبوده‌اند. قطعا وعده الهی تخلف‌ناپذیر و پیروزی با جبهه حق است، هر‌چند که این جبهه محدود باشد که در اینجا " کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ " مصداق است.

آیا انقلاب اسلامی را می‌توان برگرفته از مسیر سیدالشهدا علیه‌السلام دانست؟
خیلی از جنبش‌های آزادی‌خواه بر اساس تاثیر ژرف انقلاب اسلامی است و این انقلاب نیز پایه مکتب خود را از حسین علیه‌السلام و قیامش گرفته است. انقلاب اسلامی قیامی است که منجر به پیروزی در مقابل جبهه دشمن و رژیم ۲۵۰۰‌ساله شاهنشاهی شد و این حرکت و نهضت حسینی، تحول ژرف و عمیقی در سطح جهان شکل داد که سکوت در مقابل ظالمان معنا ندارد و باید همچون ملت ایران در برابر هر ظلم و ستمی به پا خاست و اگر چنین اراده و نگاهی در مسیر حرکت انسان‌ها قرار گرفت، حکومت‌های جور و ظالم سرنگون خواهند شد. خوشبختانه امروز در بسیاری از نقاط جهان این خیزش‌های بزرگ شکل گرفته است.

نقش جمهوری اسلامی در ایجاد بیداری جهانی و ایجاد جنبش‌های مردمی و دانشجویی در ادامه این مسیر چیست؟
یکی از مبانی قیام امام حسین علیه‌السلام بیدار کردن وجدان‌های خفته است، وقتی در مسیر حسین علیه‌السلام گام برداریم و وجدان خود را با عشق به این مسیر ارزشمند و سعادتمند مطهر گردانیم، مسلما جنبش درونی و تلاطم روحی برگرفته از چنین نگاهی در صحنه و میدان عمل جلوه‌گری خواهد کرد. جلوه‌های زیبا از این نگاهی که از بطن وجود وجدان‌های بیدار شده در سطح جهان می‌بینیم، باید بپذیریم که نگاهشان متاثر از انقلاب اسلامی ایران است انقلابی که وصل به انقلاب حسین علیه‌السلام است.
ملت ایران که ملت امام حسینی علیه‌السلام و به‌دنبال تمدن‌سازی نوین اسلامی در سطح جهان است، خیزشی را رقم‌زده که در حال نشر و گسترش در سطح عالم است.
امروز در کشور‌های اروپایی و آمریکایی، جوانانی که حاضر نمی‌شوند در برابر جنایات دولت‌های خود در نسل‌کشی و حمله به ملت‌های مظلوم همچون غزه، بی‌تفاوت بایستند و وارد میدان کارزار و خلق صحنه‌هایی زیبا و معنوی می‌گردند که آنان را در صحنه و میدان درست تاریخ زمانه خود قرار می‌دهد.

آیا ابعاد قیام و مقاومت مردم غزه را نیز می‌توان برگرفته از قیام امام حسین علیه‌السلام دانست؟
اگر انسان به هدف و راهی که انتخاب کرده معتقد بوده و آن را با چاشنی دین و دیانت و اسلام همراه کند، مسلما آن را با مقاومت پیش خواهد برد و مبنای کار خود را، یاری دین خدا قرار خواهد داد، چرا که این مقاومت بر مبنای حفظ دین و پرتو‌افشانی نور خداست و مسلما همانطور که خداوند فرموده است، اگر شما من را یاری کنید، من یاریگر شما خواهم بود. این نگاه که یک نگاه توحیدی است جز با مقاومت، ایمان به هدف و مسیر تعیین شده محقق نخواهد شد.
مردم مظلوم فلسطین و غزه که بیش از ۷۰ سال شدید‌ترین تحریم‌ها و جنایات بشری علیه آنان اعمال می‌شود، هر روز مقاوم‌تر و با صلابت‌تر از گذشته در برابر حاکمان جور و غاصب به تمام معنا ایستادگی می‌کنند. مبنای این ایستادگی نیز چیزی جز ایمان به وعده‌های الهی و اعتقاد به مسیر امام حسین علیه‌السلام و یارانش نیست.
در‌واقع تصور دشمن بر این است که با این جنایات و با قلع و قمع مردم خواهد توانست در برابر سد طوفنده ایمان و معنویت مردم به اهداف خبیث و شیطانی خود دست پیدا کند، در صورتی که زوال و نابودی قطعی است. آنان چون کف روی آبند که شاید لحظاتی جولان دهند، ولی نخواهند توانست دوام پیدا کنند و محو آنان حتمی است.
این همان نگاه توحیدی است، نگاهی که به‌هیچ‌وجه در آن شکست معنا ندارد، نگاهی که دچار تزلزل نمی‌شود. نگاهی که معتقد به پیروزی است، لذا همیشه با توکل به خدا در عین مصیبت به راه خود ادامه خواهد داد، سختی‌های در این مسیر را تحمل خواهد کرد و هر لحظه خود را به قله امید و وعده الهی نزدیک‌ و نزدیک‌تر خواهد دید. ملت مظلوم و ستم دیده فلسطین و غزه؛ ملت امام حسین علیه‌السلام هستند که شعارشان "هیهات منا الذله" است.

در خصوص اقتدار و مظلومیت مردم غزه متاثر از سیره و منش حسینی بفرمایید؟
آنچه در مظلومیت و اقتدار مردم غزه باید به آن اشاره کرد؛ این است که برگ برنده در این میدان کارزار و جنگ نابرابر نظام سلطه با طراحی‌های پیچیده و استفاده از تجهیزات مدرن، مسلما با مردم مظلوم و مقتدر غزه است. دلیل بر این مدعا نیز استیصال و درماندگی قدرتی است که خود را به‌عنوان یک قدرت نظامی برتر در سطح جهان می‌داند.
قدرتی که ابرقدرت‌های دنیا پشت سرش، ایستاده‌اند؛ نتوانست و نخواهد توانست اقتدار این ملت را بشکند، حملات آنها با اهداف مختلف و به‌منظور دستیابی به موضوعات مشخصی همچون شکست دادن حماس و عقب‌نشینی مردم غزه از اهداف خود و بخصوص حمایت از مبارزان و جبهه مقاومت و همچنین آزادسازی اسرایی که به‌دست رزمندگان غیور مجاهد در عملیات طوفان الاقصی گرفتار شدند، است.
صبر ملت غزه صبر و مقاومتی الهی و معنوی است. آنان آموختند که به‌هیچ‌عنوان تسلیم شدن در پیروان مکتب حسین علیه‌السلام و یاران و پیروانش معنا ندارد، اگر تسلیم راه خدا باشند مسلما دشمن را شکست خواهند داد و او خواهد بود که باید در برابرشان تسلیم شود.

انتهای پیام/٧ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از