حالت تاریک
توسعه فولاد قاین شتاب گرفت؛

گام‌های بلند ابر صنعت خراسان‌جنوبی برای توسعه

گام‌های بلند ابر صنعت خراسان‌جنوبی برای توسعه

کارخانه فولاد قاین پس از 2 دهه در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید و اکنون با همت دولت و مسئولان استان گام‌های بلندی در مسیر توسعه و تکمیل چرخه فولاد برداشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،  کلنگ احداث پروژه فولاد قاینات 17 سال قبل یعنی شهریور سال 86 با پیش بینی سرمایه گذاری 800 میلیارد تومانی به زمین زده شد تا جزو 8 طرح استانی فولاد کشور قرار گیرد و بر اساس افقی که برای آن در نظر گرفته شد قرار بود این طرح مادر و بزرگ صنعتی و اقتصادی خراسان جنوبی سال 92 به اتمام برسد اما موانع بسیاری که سر راه این کلان طرح اقتصادی و صنعتی خراسان جنوبی قرار گرفت سبب شد تا سال 1400 واحد احیای مستقیم آن وارد چرخه تولید شود و 24 آذر سال گذشته هم با حضور رئیس جمهوری به صورت رسمی افتتاح شود.

این کارخانه در قالب 3 واحد احیای مستقیم (خط تولید آهن اسفنجی)، فولادسازی و نورد در حال احداث است که واحد احیا  آن همان طور که گفته شد آذر ماه سال گذشته با حضور  رییس جمهور به بهرهبرداری رسید و برای بیش از 2 هزار و 400  نفر اشتغال ایجاد کرد و در ماه های پیش رو هم شاهد افتتاح واحد فولاد سازی و تا پایان سال 1405 شاهد افتتاح واحد نورد خواهیم بود.

کاروان  راویان پیشرفت در دومین تور رسانه اش از مجتمع فولاد قاینات به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی خراسان جنوبی بازدید داشت .

افتتاح واحد احیا در مهر 1400

آن طور که امیر نوری زاده، مدیر واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قاین در این بازدید اظهارداشت: این مجموعه مشتمل بر 3 واحد شامل:احیای مستقیم،  فولاد سازی ، نورد و یکسری واحدهای پشتیبانی است.

وی گفت:واحد احیای مستقیم در سال 1400 به بهره برداری رسیده و از اول مهر همان سال تولید رسمی مجتمع شروع شد که تاکنون بیش از یک میلیون و 400 هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده ایم که به شرکت های ذوب و فولاد سازی در سراسر کشور منتقل شده است.

رشد 34 درصدی تولید

وی کید بر اینکه کیفیت تولیدات واحد احیا قابل رقابت با کارخانجات مطرح کشور است، افزود:ظرفیت اسمی تولید در واحد احیا 104 تن بر ساعت است که در سال جاری با رشد 11 درصدی  این ظرفیت به 116 تن بر ساعت رسیده است.

وی ادامه داد:در 8 ماهه سال جاری که از سوی مقام معظم  رهبری سال مهار تورم ، رشد تولید نامگذاری شده، توانستیم 34 درصد رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم.

ایجاد اشتغال برای 2400 نفر در واحد احیا

وی اشتغالزایی مستقیم این واحد را بیش از 400نفر و اشتغالزایی غیر مستقیم را بیش از 2هزار نفر اعلام کرد که در سه شیفت مشغول بکارند و در ادامه اذعان داشت:از شهریور ماه سال جاری پروژه بریکت سازی هم در مجتمع فولاد قاین افتتاح شده که آهن اسفنجی تولید شده در واحد احیای مستقیم را قبل ارسال به کارخانجات فولاد سرند می کنیم و نرمه ها را برای جلوگیری از هدر رفت در واحد بریکت سازی قالب شده و به کوره ذوب منتقل می کنیم.

وی میزان سرمایه گذاری در این پروژه را 500میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:در راستای حمایت از محیط زیست تصفیه خانه شماره 2 یا ثانویه را با سرمایه گذاری 700هزار یورو در دست  احداث داریم که تجهیزات نصب شده و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

نوری زاده به یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در این مجتمع اشاره و افزود:سیستم پایش آنلاین  در سال جاری استارت خورده و تا پایان فروردین ماه سال آینده به بهره برداری می رسد که گازهای خروجی از کارخانه در این بخش پایش و  آلایندگی محیط زیستی هم رصد می شود. وی سرمایه گذاری در این بخش را 250هزار بورو عنوان کرد.

افتتاح واحد سولفورزدایی بزودی

مدیر  واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قاین هم چنین از  راه اندازی سیستم   سولفور زدایی با سرمایه گذاری 4و 4 دهم میلیون یورو طی دو ماه آینده خبر داد و افزود: این سیستم باعث می شود ظرفیت تولید ما کاهش پیدا نکند چرا که اگر سولفور  داخل گاز طبیعی و گندله مصرفی  ما موجود باشد،آن را جذب تا به سیستم  صدمه ای نرسد.

نوری زاده با بیان اینکه گندله مصرفی ما از سنگان خواف تهیه شده و روزانه 4 هزار تن نیاز ماست، ادامه داد:روزانه 2700 تن  تولید آهن اسفنجی داریم و ازابتدای سال تاکنون هم 665هزار تن تولید داشته ایم.

سرمایه گذاری 110 میلیون یورویی در واحد احیا

وی با بیان اینکه در واحد احیای مستقیم 110 میلیون یورو سرمایه گذاری شده، گفت:واحد نورد هم یک واحد 300هزار تنی است که تولید میلگرد و کلاف صنعتی را بر عهده دارد که مناسب کارهای صنعتی است و طی قراداد با یک شرکت چینی تجهیزات آن در حال ساخت است، مشاور پروژه تعیین شده، پیمانکار اجرا هم کارهای ارزیابی و کیفی را انجام داده و تا 40 روز آینده پیمانکار نهایی از بین 5 شرکت تعیین خواهد شد و تلاش داریم کلنگ زنی این پروژه را تا دهه فجر امسال عملیاتی کنیم.

وی اذعان داشت:پیش بینی بهره برداری از این پروژه 36 ماهه و تا پایان  سال 1405 است.

وی بازار فروش تولیدات مجتمع را مثبت ارزیابی کرد و گفت:ما هر چه تولید می کنیم، 48 ساعت بعد می فروشیم و چون نیاز کشور را تامین می کنیم، صادرات آن منطقی نیست.

افتتاح تا نیمه اول 1403

در ادامه این برنامه خبرنگاران از واحد فولاد مجتمع بازدید کردند.

سرپرست پروژه فولاد سازی مجتمع فولاد قاین هم در این  بازدید به  پیشرفت فیزیکی 89 درصدی پروژه اشاره و گفت:واحد فولادسازی تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد.

مهدی خداپرست  با بیان اینکه مرحله اول راه اندازی واحد فولاد امسال انجام می شود، افزود:در واحد فولاد سازی سالانه  800 هزار تن انواع بیلت تولید خواهد شد.

نگاه ویژه دولت به مجتمع فولاد قاین

وی با اشاره به این که مراحل  مختلف راه اندازی  واحد فولاد در دست اقدام قرار دارد، ادامه داد:با نگاه ویژه دولت سیزدهم برای محرومیت زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته و محروم و طی بازدید رییس جمهور از این مجتمع در سال گذشته، شاهد رقم خوردن اتفاقات خیلی خوبی در پروژه هستیم.

وی به گوشه ای از اقدامات انجام گرفته از ابتدای سال گذشته در این واحد اشاره و اذعان داشت:تزریق اعتبار  بالغ بر 13 هزار میلیارد ریال به پروژه از جمله این اقدامات بوده که باعث تامین  2250 تن تجهیزات واحد، نصب 4800 تن تجهیزات مکانیکال، نصب4100 تن اسکلت فلزی و  اجرای کابل کشی به میزان 272 کیلومتر و..... شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله راه اندازی واحد اکسیژن هستیم، گفت:با برنامه ریزی انجام شده در بهمن ماه سال جاری با انجام اولین قوس کوره ذوب واحد فولاد سازی وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

اشتغال 5500نفر در واحد فولاد

مهدی خداپرست، سرپرست پروژه فولاد سازی مجتمع فولاد قاین میزان اشتغال مستقیم ایجاد شده در این واحد را بالغ بر 500 نفر و اشتغالزایی غیر مستقیم را 5 هزار نفر اعلام کرد و افزود:در حال حاضر 700نفر در پروژه مشغول بکارند.

وی به راه اندازی واحد نورد با ظرفیت  300 هزار تن و واحد آهک بعنوان طرح های توسعه ای کارخانه اشاره و اذعان داشت:عمده تجهیزات کارخانه از داخل کشور تامین شده اند.

خداپرست با اشاره به اینکه مجتمع فولاد قاین یکی از 8 مجتمع فولادسازی کشور است که از سال 86 در مناطق محروم استارت خورده،افزود:ما نسبت به بقیه پروژه های فولاد سازی کشور در  رتبه دوم تا سوم قرارداریم.

وی ادامه داد:زیر ساخت های پروژه شامل برق و  گاز بطور کامل فراهم شده و برای تامین  آب مورد نیاز  مجتمع فولاد قاین هم  اقدام به سرمایه گذاری در پروژه تصفیه خانه پساب فاضلاب شهر قاین به مبلغ 1000میلیارد تومان کرده ایم و علاوه بر این از محل پروژه  انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان  هم در بلند مدت تمامی نیاز  آبی کارخانه تامین خواهد شد.

وی افزود: عمده تولیدات واحد فولاد در داخل کشور مصرف خواهد شد و بخشی هم در واحد نورد کارخانه برای تولیدانواع  پروفیل های خاص به مصرف خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه سالانه به یک  میلیون تن آهن اسفنجی در واحد فولاد نیاز داریم،گفت:برای بهره برداری از واحد فولاد افتتاح واحد اکسیژن سازی در اولویت است که این بخش نیز در دست اقدام است و برای تامین آهک هم با یک کارخانه آهک در حال عقد قراردادهستیم و تا زمان راه اندازی آن کارخانه این نیاز از  داخل استان و بخشی خارج استان تامین خواهد شد و مشکلی نخواهیم داشت.

محمد محمدی، فرماندار قاینات هم در بازدید از واحد احیای مجتمع  فولاد با اشاره به افتتاح این واحد با حضور رییس جمهور در  سال 1400

وی گفت:سنگ های معدنی در  سنگان خواف به  کنسانتزه و بعد طی فرایندی به گندله تبدیل می شود و از مسیر سنگان به کارخانه فولاد منتقل می شود که این روند در طول روز توسط  200 تا 230 ماشین انجام می شود و این گندله  طی فرآیندی در واحد احیای فولاد به آهن اسفنحی تبدیل می شود که خود مقدمه واحد فولاد سازی  است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از