حالت تاریک
موکب‌دار بیرجندی روایت می‌کند؛

۷ سال نوکری به عشق زائران رضوی

۷ سال نوکری به عشق زائران رضوی

موکب امام رضا (ع) یکی از موکب‌های خدماتی است که از سال 1397 توسط جوانان بیرجندی؛ در مسیر جاده مشهد راه‌اندازی شده و از زائران امام هشتم(ع) پذیرایی می‌کند.

به گزارش خاورستان، امروز این فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» برای هر فرد مسلمان و غیرمسلمانی محرز و مشهود است و همه شاهد شور و شعور مردم در این دو ماه و برپایی مجالس بزرگداشت ائمه اطهار(ع) هستند. طی این دو ماه، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد، مسلمان و حتی غیرمسلمان خواسته یا ناخواسته، هر کدام به نوعی؛ خودشان را زیر پرچم مهر و محبت اهل بیت(ع) می‌بینند. برخی‌ها هم با حضور در راهپیمایی باشکوه و جهانی اربعین، از جان و مالشان مایه گذاشته و با خدمت‌رسانی به زائران حسینی، تلاش می‌کنند تا این مراسم به نحو احسن برگزار شود.

 

امروز راهپیمایی باشکوه اربعین جهانی شده و هیچ کس هم قادر به انکار آن نیست و در واقع محبان حسینی با حضور بی‌نظیر خود در این راهپیمایی، عظمت اهل بیت و اسلام را به نمایش می‌گذارند.

 

اما بعد از اتمام اربعین حسینی، مصیبت رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در 28 صفر و شهادت امام رضا(ع) در 30 صفر نیز باعث شده تا قلوب شیعیان و محبین اهل بیت(ع)، آنها را از هر جای دور و نزدیک، به مشهدالرضا(ع) بکشاند.

 

خوشبختانه با توسعه فرهنگ اربعین حسینی، در روزهای پایانی صفر نیز شاهد راهپیمایی باشکوه دیگری از جنس راهپیمایی اربعین اما این بار در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس از جمله مسیر بیرجند- مشهد هستیم و دلدادگان اما هشتم تلاش می‌کنند تا هر طور که شده خودشان را به مشهد برسانند.

 

همزمان با آغاز پیاده روی‌ها، موکب‌هایی هم برای پذیرایی و خدمت به زائران رضوی برپا شده و خادمان دل شکسته‌ای که توفیق نوکری زائران حسینی در کربلای معلی را نداشته اند، اکنون به عشق اهل بیت(ع)، با جان و دل از زائران رضوی پذیرایی می‌کنند.

 

برپایی 5 موکب در مسیرهای خراسان جنوبی

حجت الاسلام پرویز بخشی پورمدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز در خصوص برپای موکب برای پذیرایی از زائران حرم مطهر رضوی می‌گوید: با توجه به اینکه خراسان جنوبی در مسیر زائران پاکستانی و هندی و افغانستانی قرار دارد مواکب و میقات‌هایی برای پذیرایی از این زائران حسینی برپا شده است.

 

وی ادامه می‌دهد: در خراسان جنوبی پنج موکب جهت پذیرایی از زائران پاکستانی و افغانستانی و هندی برپا شده است و در این مواکب به بحث پذیرایی و اسکان از این زائران پرداخته می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی می‌افزاید: این مواکب را در مسجد جامع قدیم شهر خضری دشت بیاض، امامزاده زید قاین، امامزادگان باقریه بیرجند و امامزاده سیدعلی نهبندان و مسجد حضرت ابوالفضل (ع) این شهرستان برپا کرده‌ایم.

 

او خاطرنشان می‌کند: در راستای برپایی مواکب در خراسان جنوبی از 50 زائر افغانستانی، 25 زائر پاکستانی و 570 زائر ایرانی مشرف به مشهد مقدس پذیرایی شده است.

 

همچنین در این خصوص با یکی از موکب‌داران زائران رضوی که اهل بیرجند است و در مسیر مشهد موکب برپا کرده است، به گفتگو نشسته‌ایم.

 

راه‌اندازی موکب امام رضا(ع) با الگوگیری از مواکب اربعین

حجت‌اله اربابی مسئول موکب امام رضا(ع) در خصوص فعالیت‌ها و خدمات‌رسانی این موکب، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، می‌گوید: داستان راه‌اندازی موکب امام رضا(ع) از اینجا شروع شد که در سال 1397؛ به دعوت یکی از دوستان و همکارانم، برای عزاداری محرم به حسینیه اعظم زنجان رفته بودم و دیدم که بچه‌های هیئت حاج مهدی رسولی، در تکاپوی تهیه امکانات برای برپایی موکب اربعین در کربلا هستند.

 

وی می‌افزاید: در دلم حسرت خوردم و رو به دوستم گفتم که خوش به سعادت شما که فاصله کمی تا مرز دارید و راحت‌تر می‌توانید امکانات را برای خدمت رسانی به زائران امام حسین(ع) تهیه کنید، ولی ما که در بیرجندیم، فاصله بسیار زیادی داریم که کار را سخت و پرهزینه می‌کند. اما او در جوابم گفت که؛ شما هم می‌توانید زائران مشهد مقدس و امام رضا(ع) را دریابید و برای آنها خادمی کنید.

 

اربابی می‌گوید: با این جواب دوستم دلم لرزید و وقتی که از زنجان برگشتم، به بچه‌های هیئتی گفتم هر کس دوست دارد، می‌تواند کمک کند تا برای زائران حرم مطهر رضوی، موکبی برپا کنیم و چون دوستان استقبال کردند، در ماه صفر همان سال، موکب امام رضا(ع) را برپا کردیم.

 

وی ادامه می‌دهد: خدمات موکب در سال اول، فقط پذیرایی در حد چای و کیک بود، اما در سال‌های بعد که موکب ما جاافتاده‌تر شد، خدمات هم بیشتر شد، به‌طوری که الان به جز چای، صبحانه، میان وعده صبح، ناهار و میوه در عصر، در بین زائران توزیع می‌شود.

 

او به پیشرفت در کار هم اشاره می‌کند و می‌گوید: تا سال گذشته فقط یک موکب در دو کیلومتری ورودی مشهد از سمت باغچه برپا می‌شد که امسال یک موکب دیگر در خیابان نواب صفوی مشهد هم برپا کرده‌ایم و در واقع امسال برای اولین بار؛ دو موکب برپا کرده‌ایم. البته تا سال گذشته اسکان زائر را هم داشتیم، اما چون امسال دو موکب برپا و امکانات تقسیم شد، دیگر اسکان زائر را نداریم.

 

مسئول موکب امام رضا(ع) در تشریح زمان فعالیت موکب می‌افزاید: خدمات‌رسانی موکب ها نیز از صبح روز چهارشنبه ( 27 صفر) شروع شده و به مدت چهار روز کامل، تا پایان روز 30 صفر و شهادت امام رضا(ع) ادامه خواهد داشت.

 

اربابی عنوان می‌کند: خادمین این موکب‌ها نیز؛ هم اهل مشهد و هم اهل بیرجند هستند. همچنین در هر موکب حداقل 10 نفر نیروی خادم حضور دارند که ممکن است تعداد خادمین در برخی از ساعات به 50 نفر هم برسد.

 

او با ابراز خرسندی می‌گوید: قبلا تعداد موکب‌های پذیرایی از زائرین رضوی کمتر بود و شاید در هر 200-300 متر، یک موکب وجود داشت، اما سال گذشته و امسال، تعداد موکب‌ها واقعا افزایش داشته؛ بطوری که در هر دو قدم یک موکب برپا شده است و فضا تقریبا به فضای کربلا و پیاده‌روی اربعین شبیه شده است.

 

وی با بیان اینکه بر اساس آمار ارائه شده توسط آستان قدس رضوی، در سال گذشته یک میلیون زائر پیاده وارد مشهد شدند که امسال هم قطعا آمار بالاتر از این تعداد خواهد بود، تاکید می‌کند: همانطور که برای پذیرایی و خدمت به زائرین امام حسین(ع)، موکب‌های متعددی برپا می‌شود، باید به زائران امام رضا(ع) بخصوص زائران پیاده نیز خدمت کرد.

 

هزینه‌ها را خدا می‌رساند

وی با اشاره به اینکه موکب امام رضا(ع) بیشتر به زائران پیاده حرم مطهر رضوی، خدمات‌رسانی می‌کند، می‌گوید: برای پذیرایی از این زائران، علاوه بر پذیرایی صبحانه و میان وعده، روزانه حدود دو هزار پرس غذا هم پخت می‌شود.

 

وی در خصوص تامین هزینه‌های موکب هم می‌گوید: کمک‌‌هایی هم که به موکب می‌شود، کاملا مردمی بوده و به هیچ نهاد یا ارگانی وابسته نیستیم. این هزینه ها را هم خود خدا می‌رساند و گاهی یک نفر خیر پیدا می شود و هزینه ناهار یک روز را کامل پرداخت می‌کند.

 

این موکب‌دار بیرجندی تمام زندگی‌اش را ممنون و مدیون لطف آقا امام رضا(ع) می‌داند و خاطرنشان می‌کند: تاکنون که با کمک دوستان و نیت پاک و خالصی که داشت‌اند، هر ساله موکب را برپا کردهایم و امیدوارم که خداوند کمک کند تا در سالهای بعد هم افتخار خادمی و نوکری امام رضا(ع) و زائرانش را داشته باشم.

 

انتهای خبر/۷

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از