حالت تاریک
در گفتگو با کارشناس سیاسی مطرح شد؛

اربعین؛ بهترین ابزار دیپلماسی عمومی

اربعین؛ بهترین ابزار دیپلماسی عمومی

کارشناس مسائل سیاسی گفت: یکی از مواردی که در پیاده روی اربعین با آن سرو کار داریم دیپلماسی عمومی و ارتباط مردم با یکدیگر است.

به گزارش خاورستان، اربعین دیگری هم فرا رسید و باری دیگر دل‌های مشتاقان ابی عبدالله (ع) راهی پیاده‌روی مسیر نجف تا کربلا شده است. در سال‌های اخیر بواسطه حضور پررنگ ایرانی‌ها در پیاده‌روی اربعین، صحبت‌های زیادی حول فرصت و تهدیدات یا ملاحظات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میان دو جامعه ایران و عراق مطرح شده است. یکی از ظرفیت‌هایی که کمتر به آن توجه می‌شود، دیپلماسی عمومی است. دیپلماسی عمومی چیزی غیر از دوستی میان دو ملت یا نزدیکی مردم ایران و عراق و حب الحسین یجمعنا است.

سید مصطفی موسوی‌نژاد کارشناس مسائل سیاسی به خبرنگار خاورستان گفت: راهپیمایی اربعین با مولفه‌هایی نظیر ترویج فرهنگ مبارزه و استکبار ستیزی، تقویت وحدت اسلامی و جهانی سازی ژئوپلیتیک شیعه موجب تقویت قدرت نرم و بالطبع تقویت دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اسلام و نظام بین الملل می شود.

به گفته وی دیپلماسی عمومی از مهمترین ابزارهای تعمیق و توسعه روابط دولت‌ها، نفوذ بین توده‌های مردمی در بین سرزمین‌هایی است که بنا بر اقتضای منافع استراتژیک و راهبردی و یا همگرایی‌های سیاسی، مذهبی و فرهنگی، دارای منافع مشترک یا همسو است. 

وی اظهار کرد: در حقیقت ابزار نرم توسعه هژمونی بر مبنای دیپلماسی عمومی شکل می گیرد. این امر بخصوص در کشور‌های دارای فرهنگ، سنت ها و مذهب مشترک از زمینه توسعه بالاتری برخوردار است.  

وی اضافه کرد:یکی از مواردی که در پیاده روی اربعین با آن سرو کار داریم دیپلماسی عمومی و ارتباط مردم با یکدیگر است وقتی ما مردم کشور ایران و مردم عراق و سایر کشورهای عربی و سایر مسلمانان منطقه ارتباط می‌گیرند و این ارتباط قلبی به وجود می‌آید ارتباط گرفتن دولت‌ها خیلی راحت‌تر و آسان‌تر می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: به گونه‌ای که وقتی که می‌خواهید بین دو کشور ارتباط برقرار کنید چه به لحاظ تجاری و چه به لحاظ سیاسی و امنیتی یک پیش‌فرضی دارد که مردم دو کشور این ارتباط را بپذیرند.

به گفته موسوی‌نژاد اگر مردم دو کشور نسبت به ارتباط گرفتن دو کشور جبهه داشته باشند ارتباط گرفتن سخت می‌شود و دست سیاست مردان در این حوزه بسته می‌شود و هم چنین تجارت بین دو کشور به مشکل برمی‌خورد.

وی ادامه داد: فرض کنید از کشوری که با آن سر جنگ داریم بخواهیم کالایی را وارد کنیم مردم به طور پیش‌فرض با کالای ساخت آن کشور مشکل دارند و ممکن است واکنش مثبتی نشان ندهند و فروش کالا در کشور به مشکل برخورد کند.

وی تاکید کرد:پیش‌فرض این ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این اسن که مردم دو کشور روابط خوبی برقرار کنند و اربعین در این مسیر خیلی کمک کننده می‌تواند باشد و ارتباطات را تسهیل کند.

به گفته وی وقتی افراد به سفر اربعین می‌روند و در آن‌جا مشاهده می‌کنند که مردم ایران و عراق ارتباط قلبی خوبی پیدا کردند این باعث می‌شود دو کشور در حوزه‌های سیاسی و امنیتی و تجاری همکاری بهتر و بیشتری داشته باشند.

انتهای خبر/

اربعین؛ بهترین ابزار دیپلماسی عمومی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از