یادداشت خبرنگار؛
خراسان جنوبی با پرواز توسعه جان میگیرد
فرودگاه بینالمللی شهید کاوه بیرجند این روزها به کانون امید مردم تبدیل شده است؛ افزایش پروازها میتواند نقشی کلیدی در رونق اقتصادی، جذب سرمایه و کاهش مهاجرت از خراسان جنوبی ایفا کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، مهدی کاظمیفرد در یادداشتی نوشت: فرودگاه بینالمللی شهید کاوه بیرجند، سالهاست نماد امید مردم خراسان جنوبی برای اتصال به پایتخت و مسیر توسعه است؛ اما این امید، گاه با تأخیر در پروازها، لغو برنامهها و نبود مسیرهای منظم هوایی کمرنگ شده است. مردمی که میخواهند صبح به تهران بروند و شب بازگردند، اغلب ناچارند شب را در مقصد بمانند. این یعنی هزینه بیشتر، زمان از دسترفته و کاهش انگیزه برای فعالیت اقتصادی و اداری در بیرجند.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، سید حسن هاشمی، به درستی هشدار داده است که وضعیت فعلی تنها یک مسئله حملونقلی نیست، بلکه زنگ خطری برای آینده استان است. او میگوید هر روستایی که خالی شود، لشکر امنیتی جایگزینش نمیشود و هر کشاورزی که برود، سربازی نمیتواند جای او را پر کند. این جمله ساده، در دل خود یک حقیقت تلخ دارد؛ توسعه نابرابر زیرساختها، موتور مهاجرت را روشن کرده است.
در سوی دیگر، مدیران فرودگاهها خبر از افزایش پروازها میدهند. رضا صدیقنیا، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاههای کشور، از برنامهریزی برای افزایش پروازهای هفتگی فرودگاه بیرجند از ۹ به ۱۴ پرواز سخن گفته و سرپرست اداره کل فرودگاههای خراسان جنوبی، حسین مزگینژاد نیز اعلام کرده است که با افزوده شدن پروازهای شرکت آتا، ظرفیت پروازی فرودگاه شهید کاوه به ۲۴ پرواز در هفته رسیده است.
این افزایش بدون تردید گامی مثبت و ارزشمند است. اما باید توجه داشت که «افزایش پرواز» اگر با «پایداری، تنوع مسیر و زمانبندی متناسب با نیاز مردم» همراه نباشد، تنها در حد یک آمار زیبا باقی میماند. آنچه خراسان جنوبی به آن نیاز دارد، شبکه پروازی پایدار، منظم و اقتصادی است که پاسخگوی تجارت، کشاورزی نوین، گردشگری و نیازهای اداری مردم باشد.
شرق کشور، بهویژه استان خراسان جنوبی، سالهاست از نگاه توسعهمحور پایتخت دور مانده است. ۱۱۸۰ کیلومتر فاصله بین بیرجند و تهران، با جادهای دوطرفه و فرسوده، خود گواهی بر مظلومیت زیرساختی این منطقه است. وقتی سرمایهگذار برای یک سفر کاری باید یک شب در تهران بماند یا ۱۴ ساعت در جادهای ناایمن رانندگی کند، طبیعی است که انگیزهای برای بازگشت و سرمایهگذاری در این استان نخواهد داشت.
فرودگاه بیرجند میتواند این معادله را تغییر دهد. پروازهای صبح رفت و شب برگشت، اگر بهصورت پایدار و منظم برقرار شوند، نهتنها مردم را از سفرهای زمینی طاقتفرسا بینیاز میکند، بلکه چرخه ارتباطی استان را با پایتخت و سایر مراکز اقتصادی کشور متحول خواهد کرد.
در این میان، نقش رسانهها، نهادهای مدنی و نخبگان استان حیاتی است. باید مطالبهگری آگاهانه، منصفانه و پیوسته برای تثبیت و توسعه پروازهای بیرجند وجود داشته باشد. نباید اجازه دهیم افزایش موقت پروازها به دلایل سیاسی یا تبلیغاتی مطرح شود و پس از مدتی دوباره فرودگاه در سکوت فرو رود.
اکنون که شرکت هواپیمایی آتا پروازهای خود را از ۲۵ آبان تا ۳۰ آذر با سه نوبت هفتگی آغاز کرده و پروازهای صبح و عصر را در برنامه دارد، بهترین فرصت برای نشان دادن «تقاضای واقعی مردم» فراهم شده است. استقبال مردم از این پروازها میتواند پیام روشنی به شرکتهای هواپیمایی بدهد که بیرجند، بازار پررونقی برای فعالیت مستمر است.
در نهایت باید گفت، توسعه از آسمان هم آغاز میشود. هر پرواز جدید، تنها یک خط هوایی نیست؛ بلکه پلی است میان امید و ماندگاری، میان فرصت و سرمایه، میان شهر و آینده است و امیدواریم این افزایش پرواز ها بخاطر برنامه ایران جان تنها نباشد و در ادامه شاهد رونق و افزایش پرواز ها باشیم.
اگر قرار است نخبگان بمانند و کشاورزان زمینهای خود را رها نکنند، باید باند شهید کاوه نه فقط برای پرواز هواپیماها، بلکه برای پرواز توسعه و عدالت آماده شود.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!