
امام جمعه نهبندان عنوان کرد:
امام خمینی(ره) الگویی جامع در تاریخ بشریت
امام جمعه نهبندان گفت:شخصیت امام راحل به عنوان الگویی جامع برای سبک زندگی اسلامی و بنای تمدن نوین است.
حجتالاسلام احمد نجمیپور به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره)، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، با تاکید بر لزوم توجه به اندیشههای بنیانگذار انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت و عزت ایران افزود: حضرت امام خمینی(ره) پس از انبیای بزرگ الهی و معصومان(ع)، از کم نظیرترین و ممتازترین شخصیتهای تاریخ بشریت است.
وی با اشاره به ابعاد شخصیتی و مدیریتی حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: امامخمینی(ره) با اندیشههای بلند الهی و تلاشهای صادقانه خویش مسیر تاریخ را دگرگون کرده و سر منشأ تحولات عظیمی در ایران و جهان گردید.
به گفته وی امام خمینی(ره)، فیلسوفی الهی، عارفی ربانی، فقیهی اصولی و مرجع تقلید مردم و در عین حال رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران بود. امام به خاطر استعداد، شایستگیها و موهبتهای بیکران الهی به فراگیری بسیاری از معارف و علوم اسلامی پرداخت و در آنها تخصص ویژه و مهارت کامل پیدا کرد.
امام جمعه نهبندان با اشاره به ویژگی برجسته امام مبنی بر جامعیت علمی و تنوع دروس مورد تحصیل ایشان گفت: امام ضمن تحصیل دروس فقهی متعارف، به آموختن و مطالعه متون عرفانی، کلامی، سیاسی، ادبی، نجومی و هیئت جدید و قدیم پرداخته و با مبانی فلسفه غرب آشنا و با مباحث فلسفه اسلامی تسلط کامل داشت.
به گفته نجمیپور امام پویایی فقه و اصول را لازمه نگرش اجتهادی میدانست و معتقد بود که عنصر زمان و مکان نقشی بس تعیین کننده در اجتهاد دارند.
وی خاطرنشان کرد: جامعیت علمی امام را میتوان در آثار علمی برجامانده از ایشان به نیکی مشاهده کرد که اغلب در سنین جوانی به نگارش درآمدهاند نظیر شرح دعای سحر، مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، سرالصلاه، چهل حدیث، حدیث جنود عقل و جهل، المکاسب، الطهاره، الرسائل، البیع تحریرالوسیله، کشف الاسرار حکومت اسلامی و ولایت فقیه و حضرت امام در قلمرو فلسفه و حکمت و عرفان نیز بسیار زبردست نیرومند، صاحب مبنا و متخصص بود و این جامعیت علمی و بینش فلسفی امام و تبحر در آن باعث پیچیدگی هرچه بیشتر ذهن وی شده و ایشان را از سادهاندیشیها مصون میداشت.
برخورد صحیح با مسائل سیاسی
امام جمعه نهبندان ادامه داد: برخورد صحیح امام با مسائل بغرنج سیاسی در طول مبارزه و عدم ارتکاب اشتباهات فاحش از جانب ایشان، علاوه بر تاییدات الهی از این ویژگی امام نشات میگرفت و حضرت امام طی سالهای طولانی در حوزه علمیه قم به تدریس چندین دوره فقه، اصول فلسفه، عرفان و اخلاق اسلامی همت گماشت.
به گفته نجمیپور از برکات سالهای تدریس ایشان تربیت صدها و هزاران عالم و فرزانهای بوده که هر یک روشنی بخش حوزههای علمیه و راهبر مصادر امور انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به شمار میروند.
وی با اشاره به سخت کوشی و تلاش امام در مطالعه و تدریس افزود: دختر امام نقل میکنند: «مطالعه ایشان بسیار زیاد بود به گونهای که وقتی وارد اتاق میشدم، میدیدم در کتاب گم شده و مینشست و یک میز جلویش و پیرامون او نیز به بلندی یک متری کتاب بود».
وی به بعد عرفانی امام خمینی(ره) هم اشاره کرد و افزود: آنچه حضرت امام را به عنوان رهبری ممتاز و بینظیر کرده بود، مجموعهای از ویژگیهای فردی، اجتماعی، سیاسی و عرفانی ایشان بود و امام تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم و آموزش دانستند و معتقد بودند که دانش با همه شرافتش آنگاه که توأم با تزکیه نفس نباشد همچون ابزاری در خدمت هدفهای شیطانی به کار گرفته خواهد شد.
به گفته وی امام موحدی بود که با اتصال به خداوند متعال دیگر قدرتها را خرد میدید و از این بابت هیچ نگرانی به خودش راه نمیداد.
امام جمعه نهبندان با اشاره به این که عرفان امام، مبتنی بر آیات قرآن، احادیث و آموختههای عمل اولیا خدا و در چهارچوب شرع مقدس اسلام بود ادامه داد: امام در زندگی فردی از جوانی به سیر و سلوک معنوی و جهاد اکبر پرداخته بود و پس از این مراحل وارد صحنه سیاسی گردید و این امر باعث میگردید که صحیحترین تصمیمات سیاسی را در حساسترین مقاطع اتخاذ کنند.
نجمیپور به بعد اخلاقی و رفتاری امام هم اشاره کرد و افزود: جالبترین ویژگی زندگی شخصی امام؛ صمیمیت و رفتار با اطرافیان از موضعی برابر است. ایشان نگاه حقارت آمیز به بندگان خدا و ناچیز شمردن اعمال مردم را از مظاهر عجب و باعث هلاکت انسان میدانست.
به گفته وی امام هیچگاه از کسی تقاضای شخصی نمیکرد و از محول کردن انجام امور خود به دیگران نیز خودداری میکرد و در تمام مدت تدریس در برابر شاگردان دوزانو و مودب مینشست.
وی خاطر نشان کرد: در سلام کردن بر همه سبقت میگرفت و پیش از نشستن همسر بر سفره؛ هرگز دست به غذا نمیبرد. رعایت حقوق دیگران نیز در همه برخوردهای امام دیده میشد. به آشپز منزل خود تاکید میکرد؛ مبادا به دلیل انتساب به ایشان مردمی که در صف نانوایی ایستادهاند؛ نوبت خود را هر چند داوطلبانه به او واگذار کنند. امام جمعه نهبندان ادامه داد:حداکثر وسواس را به خرج میداد تا از همه ساکنان خانههایی که در جماران به دلیل سکونت ایشان تخلیه شده بود رضایت بگیرد. ساعات بچه داری شبانه را با همسر خود تقسیم میکرد. هنگام برخاستن برای نماز شب از چراغ قوه استفاده میکرد تا مبادا با روشن کردن چراغ اتاق موجب مزاحمت دیگران شود.
سادهزیستی
نجمیپور به ساده زیستی امام هم اشاره کرد و ادامه داد: امام یکی از بهترین راهکارهای مبارزه با استکبار و ابر قدرتها را «ساده زیستن» میدانستند.به طوری که میفرمودند: «اگر بخواهید بی خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و سلاحهای پیشرفته آنان و شیاطین و توطئههای آنها در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند؛ خود را به سازه زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید؛ چرا که با زندگانی اشرافی نمیتوان ارزشهای انسانی و اسلامی را حفظ کرد».
به گفته وی ساده زیستی و قناعت امام در ایجاد جاذبه میان طلبهها و سایر اقشار نقش بسزایی داشت او در حالی زمستان را به سر میبرد که دیوار یکی از اتاقهای خانه امام اب شده و خانوادهاش همچنان در آن خانه زندگی میکردند. در زمان جنگ خانهاش پودر رختشویی پیدا نمیشد چون پودر کوپنی خریداری شده تمام شده بود و هنوز کوپن بعدی را اعلام نکرده بودند. با وجود گرمای طاقت فرسای نجف اجازه نمیداد حتی برای نماز کولر و پنکه بخرند.
وی ادامه داد: حضرت امام در طول دوران پس از انقلاب نیز همواره توجه مسئولان را به فرهنگ ساده زیستی جلب نموده و میفرمودند: «آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد آن روز است که باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم؛ آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند آن روزی که توجه اهل علم به دنیا شد. آن روز است که باید ما فاتحه اسلام را بخوانیم. آن روزی که زرق و برق دنیا پیدا شود و شیطان در بین ما راه پیدا کند و راهنمای ما باشد آن روز است که ابرقدرتها میتوانند در ما تاثیر کنند و کشور ما را به تباهی بکشند».
نظم و انضباط
امام جمعه نهبندان نظم و انضباط را از دیگر ویژگیهای حضرت امام بیان کرد و ادامه داد:حضرت امام در رعایت نظم و انجام منظم برنامهها به گونهای عمل میکرد که نزدیکان از طریق انجام هر برنامه توسط ایشان زمان را تشخیص میدادند معروف است که ایشان ثانیهها را نیز رعایت میکرد. نزدیکان امام میدانستند که امام هر کاری را در چه ساعتی انجام میدهند و از این طریق وقت را مشخص میکردند.
به گفته وی رعایت نظم در کارهای سیاسی و اجتماعی و هم در مسائل عبادی و حتی ورزشی امام وجود داشت. اقامه منظم نماز شب و پیادهروی روزانه برای مدت ۵۰ سال بدون هیچ گونه تغییر شاهد این مدعاست. ساعات شب و روز امام چنان تقسیم بندی شده بود که ما میتوانستیم بی آنکه امام را ببینیم بگوییم امام مشغول چه کاری است. .
نجمیپور به مردمداری امام هم اشاره کرد و افزود: امام خود را خدمتگزار مردم میدانست و به رای و نظر مردم با دیده احترام مینگریست. جمله معروف «میزان رای ملت است» بیانگر توجه خاصی است که ایشان به نظر مردم داشت. امام در حوزه سیاسی با دفاع از نظام جمهوری اسلامی؛ آن را حکومت «جمهوری متکی بر آرای عمومی و اسلامی و متکی بر قانون اسلام» تعریف کرد و با تبیین الگوی نظام سیاسی جدید موفق شد نظام سیاسی جمهوری اسلامی را با رای قاطع اکثریت مردم تثبیت نماید.
نجمیپور افزود: امام مردم را ولی نعمتان مسئولین دانسته و خدمتگزاری به مردم و حرکت در مسیر تعالیم عالیه دینی را وظایف دولتمردان بر میشمارند. فرمودند: «مسئله؛ مسئله خدمتگزاری دولت به ملت است نه فرمانروایی دولت به ملت همین فرمانروایی جدا میکند شما را از ملت به ملت را از شما و منشا مفاسد زیاد میشود».
به گفته وی امام همیشه به فکر سعادت مردم بود و علاقه امام به مردم یک علاقه عادی نبود بلکه امام به معنای واقعی عاشق مردم بود و واقعاً برای مردم دل میسوزاند مانند یک پدر مهربان همیشه برای فرزندان پاک خود سعادت آرزو میکرد. امام بارها در کنار تلویزیون که صحنههای دلخراش فقر و محرومیت نشان داده میشد گریه میکرد و در کنار عشق به مستضعفین؛ شاهد تنفر او از سرمایهداران و مرفهین بیدرد بود میفرمود: «من یک موی کاخ نشینان را به تمامی کاخ نشینان نخواهم داد».
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!