حالت تاریک
در جهت توسعه فضای‌سبز شهر بیرجند؛

امسال ٤ پارک افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود

امسال ٤ پارک افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود

برای ایجاد و توسعه فضای سبز شهر بیرجند در سال‌جاری؛ افتتاح و شروع عملیات اجرایی ٤ پارک شامل باغ شهرداری، پارک محله سراب، پارک ١٣ آبان و پارک خیابان پیروزی، در دستور کار شهرداری بیرجند قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، نشاط و شادابی هر شهری را می‌توان از سرسبزی و فضای دلنشین طبیعتش فهمید. این‌روز‌ها توسعه فضای سبز در شهر‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است. در زندگی پرهیاهو و ماشینی امروز که گرفتاری‌های خانواده‌ها دوچندان و ذهن‌ها مشوش و پریشان است، همه به‌دنبال مامنی برای آرامش و دوری از دغدغه‌ها و فراموش کردن مشکلاتشان هستند که در طبیعت شهری؛ بهترین، سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه چاره حداقل برای چند ساعت هم که شده؛ حضور در بوستان‌ها و تفرجگاه‌های شهری است. حضور دسته‌جمعی و خانوادگی در دامن طبیعت پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، هم فرصتی را برای بازی کودکان فراهم می‌کند و هم به بزرگتر‌ها اجازه می‌دهد تا لحظاتی را به دور از دغدغه‌های همیشگی‌شان، نفس بکشند.
با فرارسیدن فصل تابستان، گرمی هوا و تعطیلی مدارس، اهمیت فضای سبز و پارک‌ها دوچندان می‌شود و بسیاری از افراد برای فرار از گرمای خانه‌ها و پرکردن اوقات فراغت، گردش در پارک‌ها را انتخاب می‌کنند.
در بیرجند هم از همان روز‌های اول تابستان، از حوالی عصر تا پایان شب؛ پارک‌ها مملو از جمعیت و شاهد سر‌و‌صدا و بازیگوشی‌های کودکان و گپ‌و‌گفت‌های گرم خانواده‌ها می‌شود، گویی صفای پارک‌ها به همین حضور‌ها و آمد و شد هاست.
در‌حالی‌که وجود فضای سبز و پارک برای هر محله‌ای یک نیاز مبرم و ضروری در جهت تامین آرامش و آسایش مردم و بخصوص پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است، اما متاسفانه برخی مناطق شهری از وجود یک فضای سبز مناسب بی‌بهره هستند و یا گاهی فضا‌های موجود امکانات کافی و لازم را ندارد و یا پاسخگوی جمعیت بالای محله نیست.
بطور مثال مردم شمال شهر بیرجند سال‌ها دغدغه نبود فضای سبز داشته‌اند که طی سال‌های اخیر پارک‌هایی احداث شده، اما از نظر امکانات و فضا چندان مناسب نیست. برخی مناطق دیگر مثل محله سراب نیز هنوز از داشتن یک پارک محروم‌اند. اما در مجموع به گفته مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند وضعیت فضای سبز در این شهر خوب است.

وجود ١٠٠ پارک در بیرجند
مجید بهدانی مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» میزان فضای سبز شهر بیرجند را ٢٨٧ هکتار عنوان کرد و گفت: سرانه فضای سبز در شهر بیرجند برای هر شهروند حدود ١٤م‌تر مربع است در‌حالی‌که سرانه متعارف در کشور ١٢ متر‌مربع و البته بر اساس قانون هوای پاک ١۵ متر‌مربع است که با توجه به منابع آبی محدود، سرانه فضای سبز شهر بیرجند وضعیت قابل‌قبولی دارد.
وی بیان کرد: هم‌اکنون ١٠٠ پارک در سطح شهر بیرجند وجود دارد که بر اساس وسعت؛ شامل پارک‌های همسایگی، محله‌ای، ناحیه‌ای و منطقه‌ای می‌شود و خوشبختانه ظرفیت موجود پاسخگوی نیاز شهروندان است.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند ادامه داد: هم‌اکنون ساخت تعداد ٤ پارک در مقیاس وسعتی متفاوت در برنامه کاری شهرداری قراردارد که تعدادی در حال ساخت و تعدادی هم در دست اقدام برای شروع عملیات اجرایی است.
او افزود: این پارک‌ها شامل باغ شهرداری در میدان ابوذر، پارک محله سراب در انتهای خیابان سپیده، پارک ١٣ آبان در تقاطع خیابان ١۵خرداد و مدرس و پارک ورزش در خیابان پیروزی است.
وی عنوان کرد: در خصوص رعایت عدالت در ایجاد و توزیع فضای سبز مناطق مختلف شهر، نیز براساس سرانه‌های موجود فضای سبز در طرح تفضیلی اقدام شده است.
بهدانی در رابطه با گلایه همیشگی شهروندان شمال شهر در خصوص کمبود فضای سبز و اقدامات شهرداری در این خصوص نیز گفت: بیشتربوستان‌های جدیدالاحداث در دوره جدید مدیریت شهری در شمال شهر به‌ویژه منطقه مهر شهر شامل بوستان خطی مهر، بوستان شهید احمدی روشن و بوستان الهیه بوده است. در حال حاضر نیز با توجه به محدودیت شدید منابع آبی و نبود زمین مناسب با کاربری فضای سبز، امکان توسعه بیشتر فضای سبز در این منطقه وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند در خصوص اینکه هم‌اکنون کدام مناطق شهربیرجند نیاز مبرم‌تری به ایجاد فضای سبز دارند؟ بیان کرد: در حال حاضر مناطقی مانند محله سراب که دارای تقاضای زیاد شهروندی است، در اولویت کاری و برنامه این سازمان قراردارد.
وی از‌جمله برنامه‌های شهرداری برای ایجاد و توسعه فضای سبز شهر بیرجند در سال‌جاری را؛ افتتاح و شروع عملیات اجرایی باغ شهرداری، پارک محله سراب، پارک ١٣ آبان و پارک خیابان پیروزی، عنوان کرد.
بهدانی با اشاره به فصل تابستان و لزوم برنامه‌ریزی برای پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، گفت: از‌جمله برنامه‌های ما برای پرنشاط کردن پارک‌ها و تفرجگاه‌ها در فصل تابستان؛ برگزاری مسابقات ورزشی محلات با همکاری هیئت‌های ورزشی، تجهیز و بهسازی زمین‌های ورزشی، برگزاری جشن و جشنواره‌های مختلف در پارک‌ها و بوستان‌ها به مناسبت‌های مختلف، تجهیز و نصب لوازم بازی جدید برای کودکان و نوجوانان و... است.

طرح استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز همچنان در حال مطالعه
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند با بیان اینکه شهرداری بیرجند ماهانه حدود ٤۵ میلیارد ریال برای نگهداری فضای سبز شهر هزینه می‌کند، گفت: همچنین ٨٠ درصد منابع آبی مورد نیاز شهرداری برای آبیاری فضای سبز از طریق چاه‌های متعلق به خود شهرداری و ٢٠ درصد باقی مانده هم از طریق انشعاب آب شهری تامین می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه طرح استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز به کجا رسید؛ نیز اظهارکرد: برای اجرای این طرح؛ تاکنون مطالعات زیست‌محیطی و مطالعات اولیه خط انتقال انجام شده و مطالعات تکمیلی آن هم در دست اقدام است.
بهدانی در رابطه با گلایه شهروندان از پوشش انبوه درخت کاج و برنامه شهرداری برای رفع چهره افسرده از شهر، عنوان کرد: برنامه شهرداری برای تغییر چهره شهر، کاشت گونه‌های درختی جدید و مثمر و انواع گل‌های فصلی متنوع می‌باشد. هم‌اکنون نیز گونه‌هایی شامل پالم تزیینی، سرو لاوسون، زیتون تلخ، توت مجنون، توت ژاپنی، یاس پر طاووسی، ارغوان، سرو شیراز و... در فضای سبز شهر کاشت می‌شود.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از