![انقلاب در توسعه راههای خراسان جنوبی](https://khavarestan.ir/default-image/default-730x400.png )
به برکت انقلاب اسلامی انجام شده؛
انقلاب در توسعه راههای خراسان جنوبی
درحالیکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، راه آسفالته یا دوباندهای در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی وجود نداشت، اما به برکت انقلاب اسلامی، شاهد تحول و توسعه در احداث راههای خراسان جنوبی بودهایم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری در حوزههای مختلف عمرانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وکشاورزی داشته است که باعث بهرهمندی مردم و خدمات مشهود و ملموس شده است.
یکی از حوزههای قابلتوجه پیشرفتی؛ توسعه زیرساختی راهها و جادههای استان بوده است که یکی از مهمترین شاخصههای توسعه یافتگی در هر منطقه بهحساب میآید.
با توجهبه اینکه خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است به طوری که با داشتن بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه؛ ششمین استان از نظر طول راهها است. درحالیکه این موضوع ایجاد زیرساختها در این استان را زمان بر و پرهزینه میکند، اما باز هم خوشبختانه اقدامات اساسی و خوبی در استان به سرانجام رسیده است.
این در حالی است که براساس اعلام مسئولان استانی، در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ راه دوباندهای در خراسان جنوبی وجود نداشته است، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه و ایمنسازی جادهها و راههای استان در دستور کار دولتها قرار گرفت و به برکت انقلاب اسلامی؛ هماکنون بیش از ٩٠٠ کیلومتر باند دوم راه در این استان اجرایی شده است.
همچنین یکی از ابرپروژههای حملونقلی خراسان جنوبی به برکت انقلاب اسلامی، پروژه راهآهن خراسان جنوبی است که هماکنون در قطعات مختلفی در حال اجرا است و با بهرهبرداری از آن، شاهد جهش در توسعه یافتگی و پیشرفت اقتصادی این استان خواهیم بود.
در حوزه مسکن نیز طرحهای خوبی در استان در حال اجرا است و خراسان جنوبی جزو استانهای پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.
تحول در احداث راههای خراسان جنوبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی
میرمحمد مودی مدیرکل راهوشهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اظهارکرد: در قبل از انقلاب اسلامی، هیچ راه باند دومی در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی وجود نداشته است و تنها محور آسفالته استان هم محور بیرجند- زاهدان بوده است.
وی با اشاره به اینکه درواقع تمامی محورهای اصلی استان بعد از انقلاب احداث و آسفالته شده است، گفت: پس از ارتقای محورهای اصلی استان نیز، احداث ٢ هزار کیلومتر باند دوم در استان؛ در دستور کار قرارگرفته و همه محورهای اصلی استان به سمت بزرگراهی شدن حرکت کرده که اینروند بخصوص در چند سال اخیر تسریع پیدا کرده است.
مودی ادامه داد: جمع کل راههای استان ۱۷ هزار و ۲۱۳ کیلومتر شامل راههای اصلی و فرعی، راههای روستایی آسفالته، شوسه و خاکی است که از ۵ هزار و ۷۱۳ کیلومتر راه اصلی و فرعی استان، یک هزار و ۸۹۴ کیلومتر شریانی و ۹۲۲ کیلومتر ترانزیتی است.
مدیرکل راهوشهرسازی خراسان جنوبی اظهارکرد: از ده کریدور اصلی کشور، دو کریدور چابهار - بیرجند – مشهد و کریدور بندرعباس - راور - فردوس - مشهد از خراسان جنوبی عبور میکند که تکمیل این دو کریدور جزء اهداف اصلی اداره کل راهوشهرسازی استان است.
وی با اشاره به اینکه اتصال همه شهرستانهای استان به شبکه بزرگراهی کشور، تنها هدف تکمیل زیرساخت راههای استان است، افزود: در همین خصوص احداث بیش از ٢ هزار کیلومتر بزرگراه در استان تعریف شده است که از این میزان؛ تاکنون ٩٦٠ کیلومتر باند دوم به بهرهبرداری رسیده و اجرای ٤۵٠ کیلومتر باند دوم دیگر نیز در دست اجرا است که تلاش میکنیم احداث آن در نقاط گلولگاهی و پرترافیک راهها به بهرهبرداری برسد.
مودی بیان کرد: با تکمیل این ٤۵٠ کیلومتر، اتصال محور دیهوک- راور، دیهوک- طبس، زاهدان- بیرجند- مشهد و معبر مرزی سربیشه – ماهیرود، زیرکوه- طبس طی این دولت برقرار خواهد شد.
او ادامه داد: اجرای باند دوم محورهای دیگر مثل فردوس- سرایان، سهراهی روم- سرایان، طبس- اصفهان، قاین- یزدان نیز در دست اجرا است که سعی میکنیم بیشتر نقاط آنچهارخطه شود.
مدیرکل راهوشهرسازی خراسان جنوبی تاکید کرد: تلاش میکنیم تا در اولین هفته دولت چهاردهم، ١٢٠ کیلومتر راه دوبانده در سطح استان به بهرهبرداری برسد.
وی اظهارکرد: از لحاظ اعتباری نیز رشد خوبی داشتیم و به کمک استاندار و نمایندگان طی همین دو ماه اخیر توانستیم حدود ٧٠٠ میلیارد تومان اعتبار بگیریم. خوشبختانه اعتبار باندهای دوم استان در امسال؛ به یک هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان یعنی حدود دو برابرافزایش داشته است.
پیشرفت ١۵ درصدی پروژه راهآهن
مودی با اشاره به کلنگ زنی پروژه راهآهن خراسان جنوبی با حضور شهید آیتالله رئیسی در سال گذشته نیز، اظهارکرد: طول محور راهآهن در خراسان جنوبی ٤٣٢ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن در همه قطعات جغرافیای خراسان جنوبی آغاز شده است.
مدیرکل راهوشهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: هماکنون از ٢٧٠ کیلومتر طول قطعه بیرجند- یونسی، بیش از ٩٠ کیلومتر آن زیرسازی شده و آماده روسازی و ریلگذاری است و بیش از ٣٠ درصد پیشرفت دارد. همچنین پیشرفت کلی این پروژه ١۵ درصد است.
وی با بیان اینکه امسال ٢ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل استجازه رهبر انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یافته است، گفت: هماکنون بیش از ٢ هزار نفر نیروی انسانی و یک هزار دستگاه ماشینآلات سنگین و نیمهسنگین در این پروژه فعال هستند و برنامهریزی بر این است که تا پایان دولت چهاردهم ریلگذاری انجام شود.
مودی یادآور شد: در همه شهرستانهای استان ازجمله نهبندان، سربیشه و قاین ایستگاه مسافری و در بیرجند هم ایستگاه مسافری و باری ایجاد میشود.
پیشرفت قابلتوجه طرح نهضت ملی مسکن
مدیرکل راهوشهرسازی خراسان جنوبی همچنین گریزی به حوزه مسکن زد و گفت: در حوزه تامین زمین نهضت ملی مسکن نیز بیش از سه برابر سهمیه چهارساله استان، زمین تامین و تخصیص داشتیم که دراینخصوص در مجموع به ۲۸ هزار نفر تخصیص زمین، برای ۲۵ هزار پروانه صادر شده، ۱۸ هزار مورد به مرحله اتمام فونداسیون، ۱۲ هزار مورد به مرحله اتمام سقف و اسکلت و چهار هزار و ۲۰۰ مورد نیز به مرحله اتمام نازک کاری رسیده است.
مودی بیان کرد: با واگذاری بیش از دو هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، مجموع واگذاریها را به دو هزار و ۹۰۰ واحد افزایش مییابد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه اختصاص زمین در طرح جوانی جمعیت ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر واجد شرایط شناسایی شدهاند، گفت: تاکنون هشت هزار و ۵۰۰ واحد زمین برای طرح جوانی جمعیت اختصاص داده شده است.
انتهای پیام/٧