حالت تاریک
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی:

ترویج فرهنگ پهلوانی اولویت‌ ورزش‌و‌جوانان خراسان‌جنوبی است

ترویج فرهنگ پهلوانی اولویت‌ ورزش‌و‌جوانان خراسان‌جنوبی است

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی یکی از اولویت‌های اصلی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی است تا فرهنگ پهلوانی و جوانمردی را در بین آحاد مردم ترویج دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره رسم جوانمردی با معرفی برترین‌ها شامگاه یکشنبه (۹ اردیبهشت) با حضور معاون جمعی از مسئولان و ورزشکاران در سالن ایثار بیرجند برگزار شد.

محمدعلی ربیعی در این آیین گفت: تولد و مرگ تمام زندگی یک فرد نیست و آنچه که زندگی او را می‌سازد روحیه جوانمردی، صفا و انسانیت و اخلاق است که از او یک نام نیک همچون پهلوان تختی، ابراهیم هادی و شهید سیلمانی‌ها در دنیا به یادگار باقی می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: جشنواره رسم جوانمردی با هدف تجلیل از خیرین، حامیان و اثرگذاران ورزش با همت هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان‌ جنوبی و بسیج ورزشکاران برگزار شد که به نمایندگی از ۲۷ نفر  در سراسر استان تجلیل خواهد شد.

ربیعی بیان کرد: ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی یکی از اولویت‌های اصلی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی است تا فرهنگ پهلوانی و جوانمردی را در بین آحاد مردم ترویج دهند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از نیروی انتظامی به خاطر اجرای «طرح نور» و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه اسلامی قدردانی و به نمایندگی از ورزشکاران استان حمایت جانبه آنان از این طرح را اعلام کرد.

حضرت علی(ع) بهترین الگوی منش پهلوانی است

حجت الاسلام مشرفی نیز در این مراسم گفت: حلف الفضول به معنای پیمان جوان‌مردان، اشاره به عهد و پیمانی دارد که قبل از بعثت، حضرت پیامبر (ص) به همراه عده‌ای از جوانان مکه در خانه عبدالله بن جدعان اجتماع کردند و سوگند یاد کردند تا از ستمدیدگان و افراد غریبه‌ای را که وارد شهر می‌شوند و مورد ستم زورمندان واقع می‌شوند یاری کنند.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) بهترین الگوی منش پهلوانی برای مردم به ویژه ورزشکاران است، افزود: ۱۷ شوال روز پیروزی امیرالمؤمنین حیدر کرار بر عمرو بن عبدود در جنگ خندق را روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نامیده‌اند.

حجت الاسلام مشرفی خطاب به ورزشکاران برای استفاده درست با دیدگاه معنوی از نیروی جسمانی‌شان برای خدمت به بندگان، عنوان کرد: امام علی(ع) فرمودند: «ای پروردگارم، ای پروردگارم اعضایم را در راه خدمتت نیرو بخش و دلم را بر عزم و همّت محکم کن، و کوشش در راستای پروایت و دوام در پیوستن به خدمتت را به من ارزانی دار تا به سویت برانم در میدان‌های‏ پیشتازان.»

گفتنی است، رسم جوانمردی و پهلوانی از سنت‌های‌ دیرینه ایران‌ زمین است که نسل به‌ نسل به یادگار مانده است و تلفیق مذهب و ورزش را به خوبی می‌توان در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای مشاهده کرد که مراسم به رسم جوانمردی با معیار انتخاب پایبندی ارزش‌های دینی، میهن پرستی، مردم داری، تواضع و فروتنی، اجرای برنامه‌های مناسبتی و پاسداشت مقام والای شهدا در استان های مختلف کشور برگزار می‌شود.

ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در خراسان جنوبی از گذشته‌های دور رواج داشته و تاکنون با پرورش پهلوانان زیادی در حفظ و اعتلای این فرهنگ غنی ایرانی اسلامی تاثیرگذار بوده است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از