حالت تاریک

تسنیم تلاوت صفحه ۲۹۰ قرآن

تسنیم تلاوت صفحه ۲۹۰ قرآن

ما با عبادت‌های خویش، حقی بر خدا نداریم که بکنیم. هر چه هست، امید است و فضل او. «عَسی»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، «هجود»، به معنای خوابیدن است.

 

«فَتَهَجَّدْ»، به معنای تعریف کردن خواب با عبادت می‌باشد.

 

نماز شب از نمازهای بسیار با فضیلت است و در سوره های مزّمل و مدّثر آمده است: «قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا» در روایات بیش از 30 فضیلت برای نمازشب برشمرده می شود که به برخی از فضای آن اشاره می شود: تمام انبیاء نمازشب می شود. نماز شب، رمز سلامتی بدن و روشنایی قبر است. نماز شب، در اخلاق، رزق، درک اندوه، اد دین و نور چشم مؤثّر است. (سفینة البحار) نماز شب، گناه روز را محو می‌کند و نور قیامت است. (بحار، ج 84، ص 140)

 

امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: دعای شب آنقدر زیاد است که خداوند می‌فرماید: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنَا». جده، ۱۷) هیچ کس دریافتی را که برای آنها در نظر گرفته شده نمی‌دانند. (تفسیر مجمع البیان)

 

امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: شرف مؤمن، نماز شب است و عزّتش، اذار و اذیّت نکردن مردم. ابوذر کنار کعبه مردم را نصیحت می‌کرد که برای وحشت و تنهایی قبر، در دل شب دو رکعت نماز بخوانید. درمانده کسی است که از نماز شب محروم باشد. بهترین شما کسی است که اطعام کند، سلام مردم را در خوابند، بخواند.

 

سه چیز بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله واجب بود و بر دیگران مستحبّ: نماز شب، مسواک و سحرخیزی. (تفسیر فرقان)

 

در کلمۀ «مَقاماً» عظمت نهفته است (به خاطر تنوین) و در روایات آمده که «مقام محمود» همان شفاعت است. (تفسیر نورالثقلین)

 

حضرت علی علیه السّلام می‌فرماید: گناهان و اعمال و رفتار بد انسان، موجب محرومیت او از نمازشب می‌شود. (بحار، ج ۸۷، ص ۱۴۵)

 

خداوند به تمام قطعات زمان سوگند یاد کرده است. مثلًا: «وَ الْفَجْرِ» (فجر، ۱)، «وَ الصُّبْحِ» (مدّثر، ۳۴)، «وَ النَّهارِ» (شمس، ۳)، «وَ الْعَصْرِ» اما به سحر سه بار سوگند یاد شده است: «وَ اللَّیْلِ». یَسْرِ» (فجر، ۴)، «وَ اللَّیْلِ إِذا عَسْعَسَ» (تکویر، ۱۷)، «وَ اللَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ» (مدّثر، ۳۳) یعنی سوگند به شب هنگام تمام شدنش. و دربارۀ استغفار در سحر دو آیه آمده است: «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» (ذاریات، ۱۸)، «الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ» (آل عمران، ۱۷).

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از