تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۱۹۸ قرآن کریم
(حالِ شما منافقان) همچون کسانی است که پیش از شما بودند، (با آنکه) آنان نیرومندتر از شما و ثروتمندتر و صاحب فرزندان بیشتری بودند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۱۹۸ قرآن کریم آمده است: «کَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ کانُوا أَشَدَّ مِنْکُمْ قُوَّةً وَ أَکْثَرَ أَمْوالاً وَ أَوْلاداً فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلاقِکُمْ کَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ بِخَلاقِهِمْ وَ خُضْتُمْ کَالَّذِی خاضُوا أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ» «(حالِ شما منافقان) همچون کسانی است که پیش از شما بودند، (با آنکه) آنان نیرومندتر از شما و ثروتمندتر و صاحب فرزندان بیشتری بودند، پس آنان از نصیبشان بهرهمند شدند، شما نیز همانگونه که پیشینیانِ شما متمتّع شدند، بهرۀ خود را بردید و (در روش باطل خود) فرو رفتید، چنانکه آنان فرورفتند. آنها اعمالشان در دنیا و آخرت محو شد و آنان همان زیانکارانند.»
نکتههای سورۀ توبه- آیۀ ۶۹:
«خلاق» در آیه، بهمعنای مطلقِ بهره و نصیب است؛ گرچه در لغت به معنای اخلاق و خُلقیّاتی است که انسان کسب میکند.
مراد از حبطِ عمل در دنیا، شاید افشای چهرۀ واقعی منافقان و بیارزش شدن کارهای نیک آنان باشد.
پیامهای سورۀ توبه- آیۀ ۶۹:
۱. تاریخ و سرنوشت امّتها، به یکدیگر شبیه است. «کَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ»
۲. راه کفر و نفاق همیشه بوده و سنّت الهی نیز یکسان است. «کَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ»
۳. قدرت نظامی، «قُوَّةً» و اقتصادی، «أَمْوالًا» و نیروی انسانی، «أَوْلاداً» مانع قهر الهی نیست.
۴. منافقان و کفّار، به قدرت، مال و فرزند خود تکیه دارند. «کانُوا أَشَدَّ مِنْکُمْ قُوَّةً وَ...»
۵. در بهرهمند شدن از منافع دنیوی، ایمان شرط نیست؛ کفّار و منافقان نیز نصیب دارند. «فَاسْتَمْتَعُوا»
۶. کامجوییها و کامیابیهای دنیوی، زودگذر است. «فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلاقِهِمْ»
۷. دلیل کامیابی مخالفان انبیاء از دنیا، خلقوخوی و تلاش آنان است. «فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلاقِهِمْ»
۸. هر کامیابی و نعمتی، نشانۀ لطف الهی نیست. «فَاسْتَمْتَعُوا» «حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ»
۹. خداوند در دنیا برای منحرفان از حق، بهرهای قرار داده است «بِخَلاقِهِمْ»، ولی در آخرت، هیچ بهره و نصیبی ندارند. («اولئک لا خلاق لهم فی الآخرة» آل عمران، ۷۷)
۱۰. فرو رفتن و غرق شدن در فساد و دینستیزی، عامل سقوط است «خُضْتُمْ»، «خاضُوا»؛ وگرنه، توبه و بازسازی پس از هر گناه، میتواند نجاتبخش باشد.
۱۱. کفر و نفاق، سبب حبط اعمال است. «حَبِطَتْ»
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!