تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۵۶ قرآن کریم
به نام خداوند بخشنده مهربان. آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، برای خدا تسبیح میگویند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۵۶ قرآن کریم آمده است: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ یُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ *» « به نام خداوند بخشنده مهربان. آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، برای خدا تسبیح میگویند. فرمانروایی، مخصوص او و ستایش نیز مخصوص اوست و او بر همه چیز تواناست.»
نکتههای سورۀ تغابن- آیه ۱:
حاکمان دنیوی برای کسب و حفظ قدرت خود، مرتکب خلافکاریهایی میشوند؛ ولی خداوند فرمانروایی است که همه هستی او را تقدیس و تنزیه میکنند و هیچ ظلمی از او صادر نمی شود.
حمد و ستایش، حقّ کسی است که از عیب و نقص به دور باشد؛ لذا اوّل تسبیح خداوند مطرح شده است و سپس ستایش او در نماز نیز تسبیح و حمد، در رکوع و سجود در کنار هم آمده است.
پیامهای سورۀ تغابن- آیه ۱:
۱- تمام موجودات هستی نوعی شعور دارند و طبق همان شعور، به تسبیح الهی مشغولند. (دریغ که بعضی انسانها به خاطر ترک عبادت و تسبیح، وصله نا همرنگ هستی هستند). «یُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ»
۲- حکومت خداوند مطلق است و هیچ محدودیتی ندارد. «لَهُ الْمُلْکُ» (حکومت الهی حقیقی است؛ نه مجازی، نه عاریهای، نه اعتباری و نه موقّت)
۳- در دنیا بسیاری از افرادی که حکومت و قدرت دارند، مورد انتقادند، ولی خداوند هم قدرت و حکومت دارد و هم مورد ستایش است. «لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ»
۴- سرچشمۀ تمام کمالات اوست و لذا تمام ستایش ها برای اوست. «لَهُ الْحَمْدُ»
۵- در دنیا بسیاری از فرمانروایان از حل مشکلات و انجام اصلاحات عاجزند، ولی خداوند، فرمانروایی است که بر هرکاری قادر است. « لَهُ الْمُلْکُ ... وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»
۶- قدرت خداوند نسبت به همه هستی یکسان است. (آفریدن یک قطعه سنگ با آفریدن یک سلسله کوه برای او یکسان است، همان گونه که برای چشم ما، دیدن یک میخ و دیدن یک کوه یکسان است). «وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»
انتهای خبر/10