حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/12/08 شمسی | 2025/02/26 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحه ۵۹۰ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۵۹۰ قرآن کریم

به نام خداوند بخشنده مهربان سوگند به آسمان که دارای برج‌های بسیار است. به روز موعود سوگند. به شاهد و مشهود سوگند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۹۰ قرآن کریم آمده است؛ « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ * وَ الْیَوْمِ الْمَوْعُودِ * وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ * قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ * النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ * إِذْ هُمْ عَلَیْها قُعُودٌ * وَ هُمْ عَلی‏ ما یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ * وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ * الَّذِی لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ *»   « به نام خداوند بخشنده مهربان‏ سوگند به آسمان که دارای برج‌های بسیار است. به روز موعود سوگند. به شاهد و مشهود سوگند. مرگ بر صاحبان گودال (پر آتش). همان آتش پر هیزم. آنگاه که آنان بالای آن نشسته بودند. و تماشاگر شکنجه‌‏ای بودند که نسبت به مؤمنان روا می‌داشتند. آنان هیچ ایرادی به مؤمنان نداشتند، جز آنکه به خدای عزیز و حمید ایمان آورده بودند. آن که حکومت آسمان‌ها و زمین برای اوست و خداوند بر هر چیز گواه است.» 

نکته‌های سورۀ بروج- آیات ۱-۹:
«بروج» جمع «برج» به معنای امر ظاهر و آشکار است؛ چنانکه «تبرج» به معنای آشکار ساختن زینت است. اگر به عمارت‌های بلند و مرتفع، برج گفته می‌شود، از آن جهت است که در میان دیگر ساختمان‏‌ها، آشکارتر است. مراد از «بروج» در این آیات، ستارگان آسمان است که همچون برجی بلند، از دور آشکار و درخشان هستند. چنانکه در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِی السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَیَّنَّاها لِلنَّاظِرِینَ» (حجر،۱۶) 

برای آیه‏ «شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ» حدود سی مصداق گفته شده است؛ از جمله اینکه شاهد، خداوند و مشهود، ما سوی اللّه است، یعنی سوگند به خالق و به کلّ هستی. 

امام حسن علیه‌السّلام می‌‏فرماید: (تفسیر نورالثقلین) مراد از شاهد، پیامبر است به دلیل آیه«‏ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً ...» (احزاب،۴۵) و مراد از مشهود، قیامت است، به دلیل آیه‏ «ذلِکَ یَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذلِکَ یَوْمٌ مَشْهُودٌ» (هود،۱۰۳) 

«وقود» به معنای آتش‌گیرانه و مایۀ سوخت است. 

«اخدود» به معنای گودال عمیق است 

مراد از «اصحاب الاخدود» کسانی هستند که در زمین گودالی وسیع ایجاد کردند و آتشی بزرگ در آن افروختند و سپس مؤمنان را در آتش انداخته و آنان را زنده زنده سوزاندند. چنانکه در مورد حضرت ابراهیم نیز چنین عمل کردند. 

امّا اینکه این ستمگران و آن مؤمنان چه کسانی بودند، روایات گوناگونی وارد شده، ولی در قرآن ذکری از آنها به میان نیامده است.

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.