
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه170 قرآن کریم
خداوند برای ما در این دنیا و در آخرت، خیر و نیکی مقرّر کن که ما به سوی تو رهنمون و بازگشت کردهایم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، درتفسیر صفحه 170 قرآن کریم آمده است:«وَ اکْتُبْ لَنا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنا إِلَیْکَ قالَ عَذابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ الَّذِینَ هُمْ بِآیاتِنا یُؤْمِنُونَ» «(خداوندا!) برای ما در این دنیا و در آخرت، خیر و نیکی مقرّر کن که ما به سوی تو رهنمون و بازگشت کردهایم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر کس که بخواهم (و مستحق باشد) میرسانم، و (لی) رحمتم همه چیز را فرا گرفته است، پس به زودی آن (رحمتم) را برای کسانی که تقوی دارند و زکات میدهند و آنان که به آیات ما ایمان میآورند، مقرّر میدارم*»
نکتههای سورۀ اعراف- آیۀ ۱۵۶:
این آیه، بیان دعای دیگر حضرت موسی علیهالسّلام در پی خواستۀ قبلی است.
«هُدْنا» اشاره دارد به توجّه آنان به سوی خدا و توبه کردن از راه منحرفان و راه کسانی که تقاضای نابهجای دیدار خدا را داشتند.
به نقل ابنعبّاس، هنگامی که آیۀ «وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ» نازل شد، شیطان نیز در رحمت الهی طمع کرد و گفت: عبارت «کُلَّ شَیْءٍ»، شامل من هم میشود. خداوند برای رفع این توهّم فرمود: «فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ...»
آری، سفرۀ رحمت الهی گسترده است و به همه کس میرسد، امّا شمول رحمت برای غیر مؤمنان، به تفضّل الهی و به برکات مؤمنان و به طفیل آنان است. (تفسیر اثنی عشری)
در روایت آمده است که شخصی در نماز میگفت: «اللهم ارحمنی و محمدا و لا ترحم معنا احدا»، خدایا! تنها من و محمّد صلّی اللَّه علیه و آله را مشمول رحمت خود قرار بده، نه هیچ کس دیگری را. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله پس از نماز در انتقاد به او فرمود: رحمت نامنتهای الهی و موضع وسیع و نامحدود را محدود ساختی! (تفاسیر مجمع البیان و نمونه)
پیامهای سورۀ اعراف- آیۀ ۱۵۶:
۱. بهترین گامها و کارها، با ثباتترین آنهاست. «وَ اکْتُبْ لَنا»
۲. انبیاء در فکر تأمین سعادت دنیا و آخرت مردمند. «وَ اکْتُبْ لَنا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ»
۳. از بهترین دعاها، جامعترین آنهاست. «فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ»
۴. بازگشت خالصانه به سوی خدا، راه دریافت الطاف الهی است. «هُدْنا»
۵. رحمت الهی نامحدود است، اگر کسی به آن نرسید، تقصیر از خود اوست. «رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ» نقصی در فاعلیّت رحمت الهی نیست؛ بلکه نقص در قابلیّت و استقبال ماست.
۶. رحمت خداوند فراگیر است، ولی عذاب الهی چنین نیست. «رَحْمَتِی وَسِعَتْ» «عَذابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ»
۷. اصل، رحمت الهی است و عذاب او عارضی است. (برای رحمت، فعل ماضی «وَسِعَتْ»، ولی برای عذاب فعل مضارع «أُصِیبُ» آمده است)
۸. دعای انبیاء نیز در چهارچوب حکمت و قانون الهی مستجاب میشود. «اکْتُبْ لَنا» «فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ...»
۹. با وجود تقوا و عمل به تکالیف، شمول رحمت الهی حتمی است، «فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ...» ولی با وجود گناه و معصیت، عذاب حتمی نیست، زیرا با توبه و استغفار، امکان مغفرت وجود دارد. «عَذابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ»
۱۰. رحمت الهی بینهایت است؛ امّا شرط بهرهوری از آن، تقوا، پرداخت زکات و ایمان است. «یَتَّقُونَ» «الزَّکاةَ» «یُؤْمِنُونَ» بنابراین کسی که زکات نمیدهد و یا بیتقوا میباشد، از رحمت الهی محروم و در معرض عذاب الهی است.
۱۱. زکات، در شریعت یهود نیز بوده است. «یُؤْتُونَ الزَّکاةَ»
۱۲. آنچه سبب دریافت الطاف الهی است، ایمان به تمام آیات اس؛
، نه بعض آنها. «بِآیاتِنا یُؤْمِنُونَ»
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!