
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحۀ ۱75 قرآن کریم
بگو: من مالک هیچ سود و زیانی برای خودم نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد و اگر غیب میدانستم، منافع زیادی برای خودم فراهم میکردم و هرگز به من زیانی نمیرسید. من جز هشداردهنده و بشارتدهنده برای گروهی که ایمان میآورند نیستم»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسی صفحه 175 قرآن کریم آمده است: «قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لاسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَ ما مَسَّنِیَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِیرٌ وَ بَشِیرٌ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ» «بگو: من مالک هیچ سود و زیانی برای خودم نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد (و از غیب و اسرار نهان نیز خبر ندارم، مگر هر چه خدا بخواهد) و اگر غیب میدانستم، منافع زیادی برای خودم فراهم میکردم و هرگز به من زیانی نمیرسید. من جز هشداردهنده و بشارتدهنده برای گروهی که ایمان میآورند نیستم»
نکتههای سورۀ اعراف- آیۀ ۱۸۸:
در قرآن و روایات، مطالبی بیان شده است که نشان میدهد انبیاء و اولیای الهی علم غیب داشتهاند؛ همچنین آیات و روایاتی نظیر همین آیه به چشم میخورد که نشانگر آن است که آنان علم غیب ندارند!
جمع میان این دو دسته آیات و روایات به چند صورت است:
الف: آنجا که میفرماید علم غیب نمیدانند، مراد آن است که آن بزرگواران از پیش خود غیب نمیدانند و آنجا که میگوید غیب میدانند؛ یعنی با اراده و الهام و وحی خدا میدانند. نظیر آنکه میگوییم: فلان شهر نفت ندارد یا نفت دارد که مراد ما از نداشتن این است که زمین آن نفت خیز نیست؛ یعنی از خود نفتی ندارد و مراد از داشتن نفت آن است که به وسیلۀ لوله و ماشین و کشتی و قطار، نفت به آنجا میرسد.
ب: علم غیب، دو گونه است که انبیاء بخش اعظم آن را میدانند، نظیر اخباری که قرآن به نام غیب به پیامبر اسلام وحی فرمود: «تِلْکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیها إِلَیْکَ» (هود، ۴۹) و بخشی از علم غیب مخصوص خداوند است و هیچ کس از آن اطّلاعی ندارد، نظیر علم به زمان برپایی قیامت. پس آنجا که نمیدانند یعنی بخش مخصوص به خداوند را نمیدانند و آنجا که میدانند، یعنی بخشی دیگر را میدانند.
ج: مخاطبین آن بزرگواران متفاوت بودند بعضی اهل غلوّ و مبالغه بودند که پیامبران و ائمّه اطهار علیهمالسّلام به آنان میفرمودند: ما غیب نمیدانیم تا دربارۀ آنان مبالغه نکنند. و بعضی در معرفت آن بزرگواران ناقص بودند، که پیامبر و امام، برای رشد آنان، گوشهای از علم غیب خود را عرضه میکردند.
د: مراد از نداشتن علم غیب، نداشتن حضور ذهنی است؛ ولی به فرمودۀ روایات برای امامان معصوم عمودی از نور است که با مراجعه به آن از همه چیز آگاهی پیدا میکنند. نظیر انسانی که میگوید من شمارۀ تلفن فلانی را نمیدانم؛ ولی دفترچه راهنمایی دارد که میتواند با مراجعه به آن همۀ شمارهها را بداند.
ه: آگاهی از غیب، همه جا نشانۀ کمال نیست؛ بلکه گاهی نقص است. مثلًا شبی که حضرت علی علیهالسّلام در جای پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله خوابیدند، اگر علم داشتند که مورد خطر قرار نمیگیرند، کمالی برای آن حضرت محسوب نمیشد؛ زیرا در این صورت، همه حاضر بودند جای آن حضرت بخوابند. در اینجا کمال به ندانستن است.
و: خداوند علم غیبی را که توقّع سود و زیان در آن است، به آنان مرحمت نمیکند. نظیر همین آیۀ مورد بحث، ولی در مواردی که هدف از علم غیب، ارشاد و هدایت مردم باشد، خداوند آنان را آگاه میسازد، همانگونه که عیسی علیهالسّلام به یاران خود فرمود: من میتوانم بگویم که شما مردم در خانه خود نیز چه چیزی را ذخیره کردهاید. «وَ ما تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکُمْ» (آل عمران، ۴۹) بعضی مفسران گفتهاند که اهل مکّه به رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله گفتند: اگر با خدا ارتباط داری، چرا از گرانی و ارزانی اجناس در آینده باخبر نمیشوی تا بتوانی سود و منفعتی به دست آوری و آنچه به زیان شماست، کنار بگذاری، که آیات فوق نازل شد. (تفاسیر مجمع البیان و نمونه)
پیامهای سورۀ اعراف- آیۀ ۱۸۸:
۱. هر که ایمانش بیشتر باشد، نسبت به تکلیف و خواست الهی تسلیمتر است و خود بیشتر احساس عجز میکند. «لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی...»
۲. همۀ سود و زیانها را به اراده و خواست خدا بدانیم. «إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ»
۳. پیامبر از پیش خود و برای زندگی شخصی خویش، غیب نمیداند. اخبار غیبی به عنوان پیامبر بودن به او داده شده، آن هم از سوی خدا. «لَوْ کُنْتُ...»
۴. زمان برپایی قیامت، از امور غیبی است. «یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ» «وَ لَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ»
۵. شناخت آینده، زمینهساز رفاه و آسایش، و جهل به آن، زمینه ساز زیان و مشکلات است. «لَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لَاسْتَکْثَرْتُ...»
۶. زندگانی پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله مانند مردم دیگر، آمیخته با رنج و سختی بود. «وَ ما مَسَّنِیَ السُّوءُ»
۷. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله مژدهرسان و بیمدهندۀ همۀ بشر است؛ امّا تنها مؤمنان که تحت تأثیر قرار میگیرند. «نَذِیرٌ وَ بَشِیرٌ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!