
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه 171 قرآن کریم
قوم موسی را به دوازده گروه تقسیم کردیم که هر یک شاخهای از دودمان بنیاسرائیل و امّتی بودند،و به موسی آنگاه که قومش از او آب طلبیدند،وحی کردیم که عصای خود را بر آن سنگ بزن
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان »، درتفسیر صفحۀ ۱۷۱ قرآن کریم آمده است: «وَ قَطَّعْناهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أَسْباطاً أُمَماً وَ أَوْحَیْنا إِلی مُوسی إِذِ اسْتَسْقاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیْناً قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ وَ ظَلَّلْنا عَلَیْهِمُ الْغَمامَ وَ أَنْزَلْنا عَلَیْهِمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوی کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ وَ ما ظَلَمُونا وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ» «و آنان (قوم موسی) را به دوازده گروه تقسیم کردیم که هر یک شاخهای از دودمان بنیاسرائیل و امّتی بودند، و به موسی آنگاه که قومش از او آب طلبیدند، وحی کردیم که عصای خود را بر آن سنگ بزن، پس از آن سنگ، دوازده چشمه جوشید (و به اطراف سرازیر شد، آنگونه که) هر گروه آبشخور (سهم آب) خود را به خوبی شناختند. و ابر را بر فراز آنان سایهبان ساختیم و «مَنّ» و «سَلوی» (دو نوع خوراکی) بر آنان نازل کردیم (و به آنان گفتیم:) از پاکیزههایی که روزی شما کردهایم، بخورید. آنان (با ناسپاسی خود) بر ما ستم نکردند، بلکه بر خویشتن ستم کردند.
نکتههای سورۀ اعراف- آیۀ ۱۶۰:
«أَسْباطاً» جمع «سبط»، به فرزندان و نوهها و شاخههای یک فامیل گفته میشود. هر یک از تیرههای بنیاسرائیل، از یکی از فرزندان یعقوب منشعب شده بودند.
«انبجاس» به معنای جوشیدن و فوران کم و مختصر است.
«الْمَنَّ»، غذایی همچون عسل و شیرۀ گیاهی (نظیر گزانگبین)،
«السَّلْوی» پرندهای حلال گوشت، شبیه کبوتر (و بلدرچین) است.
عدد «دوازده»، عدد ماههای سال، عدد نقبای بنیاسرائیل، عدد چشمههای آبی که با اعجاز حضرت موسی صورت گرفت و عدد امامان معصوم علیهمالسّلام است. مخالفان اهل بیت، بسیار کوشیدهاند تا این حدیث پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله را (که شیعه و سنّی با دهها سند آن را نقل کردهاند) که خلفایِ پس از من دوازده نفر و همه از قریشند، (الغدیر و اثبات الهداه، ج ۱، ص ۴۳۳) بر حاکمان بنیمیّه و بنیعبّاس تطبیق دهند، امّا نتوانستهاند.
با زدن عصا به سنگ، دو معجزه اتّفاق افتاد: جوشیدن آب بسیار، پدیدار شدن چشمهها به تعداد قبیلهها. در روایات میخوانیم که حضرت موسی علیهالسّلام با توسّل به اهل بیت پیامبر علیهمالسّلام دست به اعجاز زد. (تفسیر اثنیعشری)
حضرت شعیب علیهالسّلام به دیدن داماد خود موسی علیهالسّلام آمد، صف طولانی منتظران ملاقات با موسی علیهالسّلام را دید. به موسی پیشنهاد کرد که مردم را گروه گروه کند و برای هر دسته، مسئولی معیّن کند تا بخشی از مشکلات را آنها حل کنند و مسائل مهمتر را به موسی علیهالسّلام ارجاع دهند. (تفسیر کاشف)
بعضی از مطالب و جریانها در آیات متعدّدی از قرآن، به ظاهر تکرار شده است، از جمله این داستان که در آیۀ ۵۷ به بعد سورۀ بقره نیز آمده و این بیانگر آن است که تکرار یک موضوع، با انگیزۀ تربیتی مانعی ندارد.
پیامهای سورۀ اعراف- آیۀ ۱۶۰:
۱. در ادارۀ امور، وجود تشکیلات، تقسیم کار و طبقهبندی، نقش مهمی دارد. «وَ قَطَّعْناهُمُ»
۲. دوازده گروه بنیاسرائیل، همه از یک ریشه بودند. «قَطَّعْناهُمُ» به جای «جعلنا»
۳. گروه گروه شدن، با حفظ وحدت در هدف، ضرری ندارد. «قَطَّعْناهُمُ»
۴. عرضه بعد از تقاضا، اهمیّت بیشتری دارد. «اسْتَسْقاهُ» «اضْرِبْ بِعَصاکَ»
۵. وسیله مهم نیست؛ ارادۀ الهی مهم است که گاهی یک عصای چوبی را کارگشا در همهجا قرار میدهد. «بِعَصاکَ» (عصا، در جایی مار و اژدها و در جای دیگر وسیلهای برای ایجاد چشمههای آب میشود)
۶. توسّل به پیامبران برای رهایی از مشکلات جایز، بلکه به اجابت نزدیک است. مردم، نیازهای اقتصادی و مادّی خود را نیز با انبیاء در میان میگذاشتند و به آنان متوسّل میشدند. «اسْتَسْقاهُ» «فَانْبَجَسَتْ»
۷. اگر هر گروه بداند که به کجا باید رجوع کند، بسیاری از مشکلات اجتماعی حل میشود. «قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ»
۸. به مردم آگاهی دهیم، خودشان عمل میکنند. «قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ» و نفرمود: «قد شرب»
۹. خداوند، هم آب مورد نیاز بنیاسرائیل را تأمین نمود، هم غذای آنان را. «اثْنَتا عَشْرَةَ عَیْناً» «الْمَنَّ وَ السَّلْوی»
۱۰. پیدایش و حرکت ابرها و عملکرد آنها، همه تحت تدبیر و ارادۀ الهی است. «وَ ظَلَّلْنا عَلَیْهِمُ الْغَمامَ»
۱۱. منّ و سلوی، از غذاهای طیّب است. (جملۀ «کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ»، پس از «الْمَنَّ وَ السَّلْوی» آمده است)
۱۲. خداوند، روزیرسانِ مردم، «رَزَقْناکُمْ» و خواهان بهرهگیری طیّب از نعمتهای پاک و پاکیزه است. «کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ»
۱۳. با یک ضربه عصای موسی، چشمهها از دل سنگ جوشید؛ ولی با آن همه معجزه، دلهای نااهلان تکان نخورد. «وَ ما ظَلَمُونا وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ»
۱۴. کفران نعمت، سبب محرومیّت از آن میشود و زیانش به ناسپاسان میرسد. «وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ»
۱۵. آنان که از نعمتهای مادّی در راه رشد و معنویّت خود بهره نگیرند، به خود ستم کردهاند. «کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ»
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!