حالت تاریک
  • دوشنبه, 1404/07/28 شمسی | 2025/10/20 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی خاورستان هستید؟
تفسیر صفحۀ ۵۴۳ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحۀ ۵۴۳ قرآن کریم

آیا ندیدی که خداوند آنچه را در آسمان‌ها و زمین است، می‌داند. هیچ رازگویی و نجوای سه نفره نیست مگر آنکه او چهارمین آنهاست و هیچ پنج نفره‌ای نیست، مگر آنکه او ششمین آنان است و نه (رازگویانی) کمتر از آن و نه بیشتر.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» در تفسیر صفحه ۵۴۳ قرآن کریم آمده است: « أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ ما یَکُونُ مِنْ نَجْوی‏ ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنی‏ مِنْ ذلِکَ وَ لا أَکْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَیْنَ ما کانُوا ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ *»   « آیا ندیدی که خداوند آنچه را در آسمان‌ها و زمین است، می‌داند. هیچ رازگویی و نجوای سه نفره نیست مگر آنکه او چهارمین آنهاست و هیچ پنج نفره‌‏ای نیست، مگر آنکه او ششمین آنان است و نه (رازگویانی) کمتر از آن و نه بیشتر، مگر این‏که او با آنهاست، هر جا که باشند، سپس در روز قیامت آنان را به آنچه که انجام دادند، خبر خواهد داد. همانا خداوند به هر چیزی بسیار داناست.» 

نکته‌های سورۀ مجادله- آیه ۷:
«تَرَ» از «رؤیت» به معنای دیدن است که گاهی به معنای فهمیدن نیز به کار می‌رود و در اینجا این معنا مراد است. 

«نَجْوی‏» از «نجوة» به معنای مکان بلندی است که از سایر قسمت‌های زمین جداست. از آنجا که سخن در گوشی، در واقع جدا کردن طرف از دیگران است و یا چنان آهسته بیان می‌‏شود که سایرین از آن آگاه نمی‌شوند و یا به خاطر این‏که محتوای سخنانی که گفته می‌شود، وسیله دور شدن شنونده از خطر می‌باشد، به آن «نجوا» گفته می‌شود. 

همچنین نجوا شامل جلسات مخفیانه‌ای می‌‏شود که افراد مجرم و خلاف کار، به دور از چشم دیگران تشکیل می‏ دهند و آهسته و بدون کوچک‏ ترین سر و صدایی سخن می‌‏گویند به گمان این‏که کسی آنها را نمی‌بیند و سخنشان را نمی‌شنود. 

قرآن، دربارۀ علم خداوند به اسرار و نجوای مردم، چندین بار سخن به میان آورده است؛ از جمله: آیه ۷۸ سورۀ توبه‏ «أَ لَمْ یَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ» و آیۀ ۸۰ سورۀ زخرف‏ «أَمْ یَحْسَبُونَ أَنَّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ بَلی‏ وَ رُسُلُنا لَدَیْهِمْ یَکْتُبُونَ» 

در این آیه و آیه قبل، ده بار به علم خداوند اشاره شده و آغاز و پایان این آیه، با علم الهی است. «یَعْلَمُ‏ ... عَلِیمٌ‏» 

با نگاهی به آیات قبل، به خصوصیات علم الهی پی ‏می‌‏بریم. 

علم او به تمام جزئیات است. «هُوَ رابِعُهُمْ‏، هُوَ سادِسُهُمْ» علم او دقیق است. «أَحْصاهُ اللَّهُ» علم او حضوری است. «عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ» به علم او غبار نسیان نمی‌نشیند. «أَحْصاهُ اللَّهُ وَ نَسُوهُ» به واسطۀ علم او دیگران از اعمال فراموش شده خود با خبر می‏‌شوند. «نَسُوهُ‏ ... یُنَبِّئُهُمْ‏» احاطه علمی خدا به همه هستی همیشگی و ازلی است. «هُوَ مَعَهُمْ أَیْنَ ما کانُوا» علم دارد، ولی معمولًا در دنیا کسی را رسوا نمی‌کند. «یُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ» علم او دائمی است؛ نه موسمی. «یَعْلَمُ‏، عَلِیمٌ» عمل او به آسمان‏‌ها و زمین، یکسان است. «یَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ»

پیام‌های سورۀ مجادله- آیه ۷:
۱- نگاهی که به دانستن و فهمیدن حق نیانجامد، قابل توبیخ است. «أَ لَمْ تَرَ ...» 

۲- آسمان و زمین، بزرگ و کوچک، آشکار و پنهان، همه در برابر علم خداوند یکسان است. «یَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ‏ ... هُوَ رابِعُهُمْ‏ ... هُوَ مَعَهُمْ‏» 

۳- تعدّد افراد و تنوّع سخنان آنان، در علم خداوند تأثیری نداشته و خداوند به همه آنها و سخنانشان آگاه است. «لا أَدْنی‏ مِنْ ذلِکَ وَ لا أَکْثَرَ» 

۴- چون وجود خداوند نامحدود است، پس هر جا که باشیم او همراه ما است. «هُوَ مَعَهُمْ أَیْنَ ما کانُوا» 

۵- مکان و زمان در علم خداوند اثری نداشته و او به همه‌چیز آگاه است. «هُوَ مَعَهُمْ أَیْنَ ما کانُوا» 

۶- در قیامت، خبر دهنده، خود شاهد بوده است. «شَهِیدٌ، عَلِیمٌ‏، یُنَبِّئُهُمْ»

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!