![تفسیر صفحۀ ۵۷۶ قرآن کریم](https://khavarestan.ir/default-image/default-730x400.png )
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحۀ ۵۷۶ قرآن کریم
با این حال، طمع دارد که بیفزایم. هرگز، زیرا او به آیات ما عناد میورزد. به زودی او را به گردنهای سخت گرفتار میکنم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۷۶ قرآن کریم آمده است: « ثُمَّ یَطْمَعُ أَنْ أَزِیدَ * کَلَّا إِنَّهُ کانَ لِآیاتِنا عَنِیداً * سَأُرْهِقُهُ صَعُوداً * إِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ * فَقُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ «۱۹» ثُمَّ قُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ * ثُمَّ نَظَرَ * ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ * ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَکْبَرَ * فَقالَ إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ یُؤْثَرُ * إِنْ هذا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ *» « با این حال، طمع دارد که بیفزایم. هرگز، زیرا او به آیات ما عناد میورزد. به زودی او را به گردنهای سخت گرفتار میکنم. همانا او (برای مبارزه با قرآن) فکر کرد و به سنجش پرداخت. پس مرگ بر او باد که چگونه سنجید. باز هم مرگ بر او که چگونه سنجید. سپس نگریست. سپس چهره در هم کشید و با عجله دست به کار شد. سپس پشت کرد و تکبّر ورزید. پس گفت: این (قرآن) جز سحری که (از پیشینیان) روایت می شود نیست. این نیست مگر گفته بشر.»
نکتههای سورۀ مدثر- آیات ۱۵-۲۵:
«عنید» از «عناد» است، یعنی کافران حق را فهمیدند؛ امّا از روی عناد و لجاجت حاضر به پذیرش آن نیستند.
«ارهقه» از «ارهاق» به معنای وادار کردن کسی به کار سخت است.
«صعود» به معنای گردنهای است که عبور از آن و صعود بر آن سخت است.
مراد از «قَدَّرَ»، «تقدیر» به معنای مقایسه میان قرآن با سحر و شعر و کهانت است.
قرآن در مورد کفر و دروغ، کلمه «قُتِلَ» را یکبار به کار برده است:
«قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ»(عبس،۱۷) کشته باد انسان (بی ایمان) که تا این حد کفر می ورزد.
«قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ» (ذاریات،۱۰) کشته باد آن که دروغ میبندد.
امّا در مورد توطئه علیه پیامبر و قرآن، دوبار فرمود: «فَقُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ ثُمَّ قُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ»
در آیه ۲۳ فرمود: «ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَکْبَرَ»، حال ببینیم کیفر کسی که به حق پشت کند و با آن مخالفت ورزد، چیست؟
قرآن درباره کسانی که با وجود شناخت حق بدان کفر میورزند و از آن روی میگردانند میفرماید: چنین کسانی به کیفرهای گوناگونی دچار میشوند، از جمله:
جهت و هدف خود را در زندگی از دست میدهند. «استهوته الشیطان فی الارض حیران» (انعام،۷۱) فریب و اغوای شیطان او را در زمین سرگردان ساخته است.
ضیق صدر او را تحت فشار قرار میدهد: «یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً» (انعام،۱۲۵) خداوند، دل او را تنگ و سخت قرار میدهد.
دچار معیشت دشوار و تنگ میشود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً»(طه،۱۲۳) هرکس از یاد و اطاعت من سرپیچی کند، معیشتش تنگ شود.
نکبت و بدبختی بر او مسلّط می شود: «إِنَّ الْخِزْیَ الْیَوْمَ وَ السُّوءَ عَلَی الْکافِرِینَ»(نحل،۲۷) امروز ذلّت و خواری عذاب، بر کافران خواهد بود.
انتهای خبر/10