
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحۀ 190قرآن کریم
پروردگارشان آنان را به رحمتی از ناحیۀ خود و رضایت خویش و باغهایی از بهشت، بشارت میدهد که برایشان در آن نعمتهای ابدی است* آنان تا ابد در آنجا جاودانند. همانا نزد خداوند پاداشی بزرگ است.»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه 190 قرآن کریم آمده است:«یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فِیها نَعِیمٌ مُقِیمٌ * خالِدِینَ فِیها أَبَداً إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ» «پروردگارشان آنان را به رحمتی از ناحیۀ خود و رضایت خویش و باغهایی از بهشت، بشارت میدهد که برایشان در آن نعمتهای ابدی است* آنان تا ابد در آنجا جاودانند. همانا نزد خداوند پاداشی بزرگ است.»
پیامهای سورۀ توبه- آیات ۲۱ - ۲۲:
۱. خداوند، خود به مؤمنان مهاجر و مجاهد، مژدۀ بهشت داده است. (در آیات دیگر، بشارتهای دیگری نیز آمده است، همچون: «سقاهم ربّهم» (انسان، ۲۱) و «صلواتٌ من ربّهم» بقره، ۱۵۷) «یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ»
۲. نشانۀ جامعیّت یک مکتب آن است که علاوه بر هماهنگی با فطرت، به پیروان خود امید دهد. «یُبَشِّرُهُمْ»
۳. بشارت و پاداش، از شئون ربوبیّت است. «یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ»
۴. برخورداری از رحمت و رضوان بهشت، نمودی از فوز و رستگاری است. «الْفائِزُونَ یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ...»
۵. رحمت و رضای خدا، بر نعمتهای مادّی مقدّم است. «بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ» (نام رحمت و رضوان قبل از بهشت آمده است)
۶. باغهای بهشت، پر نعمت است. (به گفتۀ مفردات «نعیم» به معنای نعمت فراوان است.) «نَعِیمٌ»
۷. اگر به خاطر خدا از نعمتهای فانی بگذریم، به نعمتهای ابدی میرسیم. «نَعِیمٌ مُقِیمٌ»
۸. فنا و زوال، بزرگترین آفتِ نعمتهای دنیوی است که در قیامت این آفت نیست. «مُقِیمٌ»، «خالِدِینَ»، «أَبَداً»
۹. پاداش بزرگ، تنها در انحصار اوست، پاداشهای دیگران از هر کس و هر چه که باشد، کوچک است. «عِنْدَهُ» قبل از «أَجْرٌ عَظِیمٌ» نشانۀ انحصار است.
۱۰. خداوندی که به همۀ دنیا «قلیل» میگوید، به پاداش مجاهدان، «عَظِیمٌ» میگوید.
۱۱. خداوند، قلیل و فانی ما را به گرانبهاترین قیمت میخرد، با آنکه ما هر چه داریم، از خود اوست. «أَجْرٌ عَظِیمٌ»
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!