حالت تاریک

حال ناخوش ‌فوتبال بیرجند

حال ناخوش ‌فوتبال بیرجند

مدیر عامل باشگاه پیشگامان بیرجند عنوان‌کرد: فوتبال بیرجند بیمار است بارها این موضوع را فریاد کشیدم اما هیچ فریادرسی نیست هیچ مسئولی از این رشته ورزشی حمایت نمی‌کند .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، فوتبال به عنوان پرطرفدارترین و محبوب ترین رشته ورزشی در بیرجند حال و روز خوشی ندارد و هیجانی در این مستطیل سبز دیده نمی‌شود فعالیت تیم‌های شهرستان که از سوی مسئولان استانی حمایت چندانی نمی‌شوند به تمرین و شرکت در چند مسابقه شهرستانی و استانی منحصر شده و خبر از حضور در لیگ‌های کشوری به عنوان ویترین هر رشته ورزشی کمتر به چشم می‌خورد.

رضا خسروی مدیر عامل باشگاه پیشگامان بیرجند که از پیشتازان تیم داری در شهرستان است از وضعیت موجود فوتبال بیرجند رضایت چندانی ندارد.

او از پیشکسوتان فوتبال است و ۳۵ سال تجربه فعالیت در این رشته ورزشی را دارد و از ۱۵ سال پیش تیم‌داری می‌‌کند بارها هم تیم پیشگامان با حمایت‌هایش در لیگ دسته ۳ کشور و لیگ‌های مختلف کشوری حضور داشته است.

حضور در لیگ سه و جام حذفی کشوری به عنوان بازیکن و قهرمانی در مسابقات لیگ دسته اول باشگاههای خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۶ و ... نیز در کارنامه ورزشی این فعال رشته فوتبال وجود دارد.

مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی پیشگامان بیرجند تاکید کرد: فوتبال بیرجند بیمار است بارها این موضوع را فریاد کشیدم اما هیچ فریادرسی نیست هیچ مسئولی از این رشته ورزشی حمایت نمی‌کند و برای آن‌ها آینده این نوجوانان علاقه‌‌مند و با استعداد ورزشی مهم نیست.

خسروی که توجه به رده‌های پایه را در اولویت‌های مدنظر باشگاه قرار داده در همه رده‌های سنی زیر ۱۳ سال اعم از زیر ۹ سال، ۱۰ سال ، ۱۱ سال و... تیم دارد و امسال هم تیم پیشگامان در لیگ زیر ۱۵ سال نوجوانان کشور حضور داشته است.

او در مورد رقابت‌های لیگ فوتبال زیر ۱۵ سال نوجوانان کشور نیز گفت: این رقابت‌ها در ۸ گروه ۵ تیمی در کل کشور برگزار شد که تیم پیشگامان در گروه ۴ قرار داشت و از هر گروه دو تیم به مرحله بالاتر صعود می کرد که با توجه به ۳ باخت و یک مساوی تیم پیشگامان‌ با وجود همه شایستگی‌ها و تلاش‌های بازیکنان و کادر فنی نتوانست به مرحله بعدی صعود کند.

نبود حمایت

این فعال ورزشی از این که از فوتبال بیرجند حمایتی نمی‌شود گلایه کرد و‌ ادامه داد: هیچ فردی حاضر به حمایت از تیم‌ها نیست و همه هزینه‌های شرکت تیم در این لیگ را از جیب شخصی پرداخت کردم.

به گفته خسروی هزینه ورودی تیم ۱۲ میلیون تومان و‌ ۳ میلیون هم حق عضویت فدراسیون بود همه را شخصی پرداخت کردم حضور تیم در یک رقابت در سیرجان کرمان فقط ۶۵ میلیون تومان هزینه داشت که همه آن و هزینه سایر رقابت‌ها چه مهمان و چه میزبان را شخصی پرداخت کردم.هزینه آمبولانس، پزشکیار ، نیروی انتظامی و خوابگاه ناظر و سه داور در هر بازی ۱۰ میلیون تومان می‌شود که هر موقع ما میزبان هستیم به جای اینکه استفاده ببریم از این امتیاز میزبانی دغدغه آمادگي شرایط بازی را داریم.

وی تصریح کرد: مسئولان‌ شهرستان و حتی ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش هیچ حمایتی از تیم نداشتند حتی از هیئت فوتبال هم حمایت نکردند که آنها از ما حمایت کنند و ریالی به حساب تیم پول واریز نشد.

وی انگیزه اش را برای حضور در لیگ‌های کشوری با وجود این همه بی مهری عشق و علاقه و پشتوانه سازی برای آینده نوجوانان و‌جوانان شهرش بیان کرد و ادامه داد: وضعیت فوتبال در برخی شهرستان‌های استان نسبت به مرکز استان بهتر است و فوتبال در استان‌های دیگر که قابل مقایسه با خراسان‌جنوبی نیست چرا که بیشتر آن‌ها در ليگ‌هاي کشوری تیم دارند و حمایت مسئولان‌ استانی از امام جمعه گرفته تا استاندار، فرماندار ، شورای شهر و ... از این تیم‌ها به وفور دیده می شود حتی تیم مشهد به بیرجند آمده بود رئیس ورزش و جوانان این شهر پیگیر بود که اسکان و تغذیه تیم به چه صورت است در حالی که الان تیم ما به رقابت‌های لیگ رفته هیچ مسئولی حتی احوال تیم را جویا نشده است.

روش حمایت تیم‌ها

وی در پاسخ به این سئوال که مسئولان ورزش استان حمایت از تیم‌ها را غیر قانونی بیان می‌کنند و بر این عقیده هستند تیم‌ها باید از طریق اسپانسر هزینه‌هایشان را پرداخت کنند نیز تاکید کرد:قانون گفته به بخش خصوصی نمی‌توانند به صورت مستقیم واریزی داشته باشند اما می‌توانند به هیئت فوتبال اعتباری در این خصوص واریز کنند تا آن‌ها از تیم‌ها حمایت کنند.

 افزون بر این در بیرجند اسپانسر و شرکت خصوصی که از تیم‌های ورزشی حمایت کنند وجود ندارد.

وی با اشاره به هزينه‌هاي سرسام آور رفت و آمد ادامه داد: یک مینی بوس ورزش و‌جوانان داشت که در مدیریت قبلی ورزش و جوانان استان بدون هیچ حساب و کتابی به فروش رسید هر چند زمانی که این مینی بوس هم بود مشکلات زیادی برای جابجایی با آن وجود داشت و اجازه خروج از استان را نمی دادند در صورتی که همین امسال در رقابت‌های لیگ تیم شیراز با مینی‌بوس پلاک قرمز وارد بیرجند شد و بعد از برگزاری مسابقه اعضای تیم‌ را برگرداند اما ما نمی توانستیم.

وی حمایت ورزش و جوانان از تیم‌اش را فقط به در اختیار قرار دادن چمن آزادی بیرجند با هزاران منت بیان کرد و افزود: اگر حرفی هم گفته می‌شود یا مصاحبه‌ای با رسانه‌ای انجام می‌شود به دنبال آن موضوعاتی بیان می‌شود که قابل توجیه نیست در صورتی که اگر حرف دلمان را به رسانه نگوییم پس با چه کسی در میان بگذاریم.

وی از وضعیت زیرساختی فوتبال در شهرستان بیرجند نیز گلایه دارد و افزود: حدود ۲۰ باشگاه فعال در این رشته ورزشی وجود دارد اما تعداد زمین‌های فوتبال ۲ تا است چمن آزادی که در صورت بارش باران خیس و قابل استفاده نیست و چمن سرحدی هم که خیلی خراب شده و حتی برای تمرین مناسب نیست.

عقب ماندگی فوتبال 

وی هم چنین از این که برخی مدیران ورزشی استان افرادی کم تجربه هستند که در مورد وظایف خود اطلاعات کافی را ندارند و فقط ریاست را یدک می‌کشند گلایه کرد و افزود: در مجموع در مقایسه با سایر استان‌ها عقب هستیم و هیچ جایگاهی در فوتبال کشور نداریم چرا که همه استان‌ها در لیگ ۳،۲ و یک کشوری تیم دارند و ما در لیگ‌های کشوری به عنوان ویترین هر رشته ورزشی تیمی نداریم و اندر خم یک کوچه هستیم.

به گفته وی همه این عوامل سبب شده که تمام مدیرعامل‌های باشگاه‌ها از تیم داری دلسرد شوند و کم کم با ا از فوتبال خداحافظی کنند و اگر باشگاه‌ها نباشند ورزش و جوانان برای چه کسی فعال خواهد بود؟ 

وی تاکید کرد: جای ننگ دارد که مدیران استان خراسان رضوی بگویند فوتبال بیرجند مستعمره مشهد هست واقعا اگر این امتیازهای لیگ خواسته باشد به استان‌هاي دیگر داده شود باید فاتحه این فوتبال را خواند 

وی از مدیر کل ورزش و جوانان استان و همه مسئولین تقاضا کرد فکر اساسی بردارند و نگذارند حق بچه های این مرز وبوم به استان‌هاي دیگر واگذار شود .

وی در پایان به این نکته اشاره کردبه تازگی ریاست جدید هیئت فوتبال شهرستان که خودشان فوتبالی هستند انتخاب شدند که امیدواریم با حمایت مسئولان در آینده نه چندان دور اتفاقات خوبی در رده پایه با مدیریتشان شاهد باشیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از