
خاورستان گزارش میدهد
حمایت از مظلوم اصلی اساسی در نظام اسلامی
بر اساس آموزههای قرآنی حمایت از مظلوم در برابر ظالم یک اصل اساسی در سیاست خارجی نظام اسلامی است و مسلمانان در هر جای عالم باید نسبت به مظلومواکنش نشان داده و به حمایت از آنان بپردازند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، بر اساس آموزههای قرآنی حمایت از مظلوم در برابر ظالم یک اصل اساسی در سیاست خارجی نظام اسلامی است و مسلمانان در هر جای عالم باید نسبت به مظلومواکنش نشان داده و به حمایت از آنان بپردازند.
یک کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی از امیرمومنان علی(ع) در آخرین وصیت خویش به فرزندانش در هنگام شهادت میفرماید: وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً؛ دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» گفت: چنانکه از این عبارت مولا مشخص است در این حدیث مطلق ظالم و مظلوم را گفته واشارهای به دین و مذهب و نژاد و رنگ آنان نکرده است.
به گفته حجتالاسلام حسینی خداوند در آیه ۵۷ سوره نساء با حالتی از سرزنش و توبیخ نسبت به مسلمانان میفرماید: وَمَا لَکُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَـذِهِ الْقَرْیَةًِْ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیرًا؛ و چرا شما در راه خدا و در راه نجاتِ مردان و زنان و کودکان مستضعف نمى جنگید؟ همانان که مى گویند: «پروردگارا، ما را از این شهرى که مردمش ستم پیشه اند بیرون ببر، و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده، و از نزد خویش یاورى براى ما تعیین فرما.»
حمایت از مظلومان
استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سئوال که با توجه به وضعیت فعلی مردم غزه، وظیفه مسلمانان جهان از منظر فقهی و اخلاقی چیست به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» گفت: بر اساس تعالیم اسلامی، در اسلام مرز جغرافیایی وجود ندارد و مرز اسلام تا جایی امتداد دارد که فردی از مسلمانان کمک بطلبد.
حجتالاسلام احمد نجمیپور با بیان این که قرآن کریم مسئولیتها و وظایفی را دربارهی دفاع از مستضعفان بر روی دوش مسلمانان قرارداده است گفت:اگر متجاوزان، گروهی از مسلمانان را مورد تجاوز قرار دادند، سایر مسلمانان باید به یاری برادران مسلمانشان بشتابند.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن میفرماید: «وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً»
شما را چه شده كه در راه خدا و مردان و زنان و كودكان مستضعف نمىجنگيد، آنان كه مىگويند: پروردگارا! ما را از اين شهرى كه مردمش ستمگرند بيرون بر و از جانب خود رهبر و سرپرستى براى ما قرار ده و از سوى خودت، ياورى براى ما تعيين فرما.
به گفته وی براساس این آیه شریفه، دفاع از مظلوم بدون توجه به منطقه جغرافیایی یا هر شاخصه دیگری لازم شمرده شده، یعنی هرجا كه مستضعفى باشد، جهاد است.
وی اظهار کرد:در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نیز آمده است که «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» هر کس فریاد کمک خواهی کسی را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست.
به گفته وی بر همین اساس امروز که مردم فلسطین با رژیم صهیونیستی مبارزه می کند، همه ما نسبت به فلسطین مسئولیت و وظیفه داریم.
حمایت از مردم غزه
حجتالاسلام یوسفی کارشناس مذهبی به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» گفت: اگر بخواهیم یک ارتباطی بین قرآن و مظلومین عالم برقرار کنیم مظلومین عالم را به دو دسته منفعل و کنشگر تقسیم میکنیم.
به گفته وی بعضیها مظلوم واقع میشوند ولی نسبت به خدا قرآن به اصطلاح آن باورها اینها ساکت هستند برخی از مواقع ممکن است که در مسیر قرار داشته باشند یعنی مظلومی هستند که موحد هم هستند ما حالا به اسلام تنها یا به شیعه بودن تنها اگر به اصطلاح یه پله بالاتر بریم و نگاه نکنیم می بینیم این افراد موحد هستند و در بعد انسانی ما باید آنها را جزو خانواده خودمان ببینیم.
وی اظهار کرد: حالا اگر به قرآن نگاه کنیم می بینیم که قرآن کریم به شدت از ظلم و ستم نهی کرده و می فرماید خیال نکنید که خداوند متعال غافل است از آنچه که ستمکاران انجام می دهند خداوند متعال اینها را میگذارد و یک روزی اینها را به مواخذه میگیرد که چشمها خیره میماند.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!