خاورستان گزارش می دهد:
اینجا خراسان جنوبی، قلب تپنده بسیج سازندگی
در روزهایی که بسیاری از مردم زیر بار مشکلات اقتصادی خم شدهاند، جهادگران استان با ارادهای کمنظیر از پزشکی و دندانپزشکی تا کار فرهنگی و جهاد تبیین، به میدان آمدهاند تا بخشی از رنجها را کم کنند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، خراسان جنوبی سالهاست که بهعنوان یکی از خاستگاههای اصلی حرکتهای جهادی در کشور شناخته میشود؛ استانی که رد پای جهاد و خدمت از زلزله سال ۱۳۴۷ فردوس تا اردوهای امروزِ جوانان انقلابی در آن ثبت شده است. اکنون سه جریان فعال جهادی در این استان روایتهایی تازه از مسیر خدمت خود ارائه میدهند؛ روایتهایی که هرکدام تکهای از پازل بزرگ «فرهنگ جهادی» را در این منطقه شکل میدهد.
سبقه عمیق جهادگران آسمانی
داستان این قرارگاه از یک دغدغه آغاز شد؛ تبدیل حرکتهای جهادی به یک جریان عمومی و ماندگار. محمود شیدایی، مسئول قرارگاه «جهادگر آسمانی – محمد خراسانی» میگوید بارها تأکید رهبر انقلاب و علمای استان درباره ضرورت گسترش این حرکتها، آنها را به فکر ایجاد یک ساختار مستحکمتر انداخت.
خراسان جنوبی (بهویژه شهرستان سرایان) از گذشته سابقه عمیقی در فعالیتهای جهادی داشته است؛ سابقهای که به گفته شیدایی، از حضور رهبر انقلاب در سال ۱۳۴۷ در روستاهای آسیبدیده فردوس آغاز میشود. همین پیشینه بود که باعث شد در سال ۱۴۰۱، قرارگاه «جهادگر آسمانی» شکل بگیرد.
شیدایی توضیح میدهد: «برای طراحی این حرکت، جلسات مشترکی با سپاه، بسیج سازندگی و شورای جهادی داشتیم. نتیجه این جلسات، برنامهریزی سهمرحلهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت بود.»
اما نقطهای که قرارگاه را از دیگر مجموعهها متمایز کرده، تخصصیسازی گروههای جهادی است؛ تصمیمی که بر اساس نیازسنجی میدانی گرفته شد و به تشکیل گروههای عمران، اصناف، فنی–مهارتی، مدیریت بحران، محرومیتزدایی، منابع طبیعی (همکاری در طرح کاشت یک میلیون درخت)، خیاطی و صنایع خانگی، آرایشگری، علمی–آموزشی و دامپزشکی انجامید.
این مجموعه تنها به اجرای اردوهای جهادی بسنده نکرده، بلکه آموزشهای مهارتی و پایدارسازی خدمات را نیز در دل عملیاتها دنبال میکند. شیدایی میگوید: «با کمیته امداد و بهزیستی تفاهمنامههایی داریم تا خدمات هدفمندتر و ماندگارتر ارائه کنیم.»
به باور او، رمز موفقیت این قرارگاه، اتکا به توان مردم، جهادگران و همکاری نهادهای محلی است؛ حرکتی که هدف اصلیاش «حل مشکلات مردم با رویکردی جهادی و انقلابی» است.
طلاب در میدان جهاد خدمت رسانی
در ضلع دیگر این روایت جهادی، صدای یک گروه مذهبی–تبلیغی به گوش میرسد؛ گروهی که با محوریت طلاب جوان شکل گرفته و از سال ۱۳۹۷ بهعنوان بازوی فرهنگی–مذهبی مناطق محروم فعالیت میکند.
حجتالاسلام سید محمد حسینی، مسئول این گروه، میگوید که «قاسم بن الحسن(ع)» با حدود ۴۰ عضو رسمی و ۱۰۰ عضو غیررسمی، سه حوزه تبلیغی، فرهنگی و عمرانی را محور کار قرار داده است.
هویت این گروه به اعزامهای تبلیغی در مناسبتهای مذهبی گره خورده است. آنها در ایام شادی و عزا از محرم تا نیمه شعبان، از فاطمیه تا اعیاد، به روستاهای کمبرخوردار میروند؛ جایی که گاه سالهاست برنامه مذهبی منظم ندارد.
حجتالاسلام حسینی یکی از تجربههای تأثیرگذار خود را چنین روایت میکند: «سال گذشته در ایام فاطمیه به روستایی رفتیم که تا آن روز هیچ برنامه تبلیغی در این ایام ندیده بود. پنج شب منبر و برنامه داشتیم. هنگام بازگشت، مردم با اشک بدرقهمان کردند و گفتند: این اولین بار است که در فاطمیه روحانی به روستای ما آمده. این برای ما افتخار بزرگی بود.»
این گروه علاوه بر تبلیغ، در حوزههای عمرانی، کار با کودک و نوجوان، پاسخگویی به شبهات شرعی و اعتقادی و خدمات اجتماعی نیز فعال است؛ مجموعهای که بهگفته مسئول آن، «طلاب جوان» ستون اصلی فعالیتهایش هستند.
از دل روستاها تا قلب مردم
اما شاید احساسیترین بخش این گزارش، روایت حجت کفاشی از گروه جهادی «مهدیاران» باشد؛ گروهی که داستانش نه از یک سازمان رسمی، بلکه از چند جوان گمنام و دلسوخته آغاز شد.
کفاشی میگوید:«اگر بخواهم از مهدیاران بگویم باید برگردم به سال ۹۲… روزهایی که همهچیز یک جرقه بود.»
از سال ۹۴ این جرقه به یک حرکت جهادی تبدیل شد و سالهای ۹۶ و ۹۷ با ثبت رسمی و تبدیلشدن به خیریه زیر چتر کمیته امداد، مسیر تازهای آغاز شد.
سال ۹۹ نقطه عطفشان بود؛ زمانی که در مسابقه ملی گروههای جهادی، از میان ۸۵ تا ۹۰ گروه از سراسر کشور، عنوان گروه برتر ایران را کسب کردند.
اما روح مهدیاران در عملیاتهای روزمره آن از جمله از حضور در سیل سیستانوبلوچستان و گلستان تا رزمایشهای فصلی بسته غذایی؛ از پویش لباس گرم تا بستههای یلدایی؛
از جشنهای ویژه ۱۳۲ کودک یتیم در طبس تا برگزاری جشنها در مناطق مرزی؛از اردوی آرایش و پیرایش با ۱۵ آرایشگر تا مسابقات ورزشی در هر اردو شکل میگیرد.
نقطه دیگری که کفاشی بر آن تأکید دارد، جهاد تبیین تعاملی با نسل Z و Alpha است؛ نشستهایی که به گفته او «نه سخنرانی خشک، بلکه گفتوگو برای باز کردن گرههای ذهنی جوانها» است.
مهدیاران امروز برای اردوی بزرگ ۱۳ و ۱۴ آذرماه در نهبندان آماده میشود؛ اردویی با خدمات پزشکی، دندانپزشکی، فرهنگی، حقوقی، ورزشی و اجتماعی.
کفاشی روایتش را با این جمله به پایان میبرد: «اگر امیدی باشد، همین جوانهای دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ هستند؛ جوانهایی که آمدهاند گره از کار مردم باز کنند.»
مهدی هنری، مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی نیز اعلام کرد: ۸۵ گروه جهادی تخصصی طی سال گذشته در سامانه «اطلس جهادی» ثبتنام شدهاند و زمینه دریافت صلاحیت فنی را دارند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۴ قرارگاه جهادی پهنهای، ۱۱ قرارگاه جهادی شهرستانی و ۳۹ قرارگاه جهادی محلهای در استان فعال هستند و فعالیتهای محرومیتزدایی را در مناطق مختلف پیگیری میکنند.
به گفته وی، تجهیز قرارگاههای جهادی شهرستانی و محلهای از برنامههای مهم حمایتی امسال است.
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از شناسایی یکهزار و ۴۰۰ گروه جهادی فعال در سطح استان خبر داد و گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۹۰۰ اردوی جهادی با حضور ۳۰ هزار جهادگر برگزار شد که در قالب آن خدمات گسترده عمرانی، فرهنگی، درمانی و معیشتی به مردم ارائه شد.
سه جریان، یک هدف مشترک
چه قرارگاه «جهادگر آسمانی» باشد، چه گروه طلاب «قاسم بن الحسن(ع)» یا مجموعه پرتجربه «مهدیاران»، همه این جریانها یک خط مشترک خدمت بیادعا، گرهگشایی از مردم و زنده نگهداشتن روحیه جهادی در خراسان جنوبی را دنبال می کنند.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!