حالت تاریک
روزدانشجو با حضور استاندار در دانشگاه‌صنعتی‌بیرجند برگزار شد

دانشجویان دغدغه مشکلات استان را داشته باشد

دانشجویان دغدغه مشکلات استان را داشته باشد

مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور استاندار خراسان جنوبی، اعضای هیئت‌رئیسه، اساتید و جمعی از دانشجویان در محل مسجد امام رضا (ع) دانشگاه صنعتی بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «خاورستان»، در ابتدای جلسه دکتر رضاپور رئیس دانشگاه ضمن عرض خیرمقدم و تبریک به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو گفت: شانزدهم آذرماه یادآور حماسه ضداستبدادی در تاریخ ایران به‌عنوان نماد روحیه خروشان جنبش دانشجویی و مظهر ایثار، ازخودگذشتگی، پایداری، استقلال و آزادی است تا سندی دیگر از روح میهن‌پرستی، آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی فرزندان این مرزوبوم را برای همیشه در تاریخ ثبت کنند.

شانزدهم آذر هر سال مزین به نام دانشجوست و فرصتی است برای تکریم مقام و منزلت پویندگان علم و دانش که همواره نقش فعال و مؤثری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت‌های آن داشته‌اند و به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، امید آینده و ذخیره حیاتی کشور هستند.

در ادامه دانشجویان به بیان مهم‌ترین مطالبات و دغدغه‌های خود پرداختند. احداث خوابگاه خواهران، برگزاری تریبون آزاد، تخصیص بودجه لازم برای بازدید از معادن استان‌های دیگر، احداث خانه شطرنج، تکمیل سالن ورزش و کمبود فضای سبز دانشگاه از جمله مشکلات و خواسته‌های نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان بود.

در ادامه استاندار خراسان جنوبی، آقای دکتر قناعت ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای دانشجو گفت: فعالیت‌های دانشجو در سه بخش ارتباط دانشجو با دانشگاه، فعالیت تشکل‌های دانشجویی و ارتباط با فضا‌های خارج از دانشگاه، تقسیم‌بندی می‌شود.

وی افزود: دانشجویان فقط به درس اکتفا نداشته باشند و به دیگر جنبه ها از جمله فعالیت‌های ورزشی و فناورانه نیز بپردازند. استاندار خراسان جنوبی به برگزاری تریبون آزاد دانشجویی تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم لازم است تریبون آزاد برگزار کنیم. جوان دانشجو در تراز جمهوری اسلامی همیشه باید نقد داشته باشد و انتقاد قشر فرهیخته دانشجو سبب پویایی و تحرک مسئولان می‌شود.

استاندار افزود: بودجه خوابگاه خواهران دانشگاه صنعتی بیرجند در برنامه ۱۴۰۲ دیده شده و بدین منظور تاکنون ده درصد اعتبار تخصیص‌داده‌شده است و تکمیل ساختمان ورزشی را نیز پیگیری می‌کنیم.

به گفته وی؛ تنفر ما از آمریکا و انگلیس ابدی است و دانشجویان باید پرچمدار این جریان باشند.

استاندار با تأکید بر اینکه دانشجو باید مطالبه‌گر باشد افزود: دانشجویان باید درخصوص مسایل و مشکلات استانی دغدغه داشته و پیگیر اموری مانند راه‌آهن، دوبانده‌سازی راه‌ها و آسفالت جاده‌های روستایی،انتقال آب از دریا، گازرسانی و پروژه‌های قدیمی مانند هتل کویر بیرجند باشند که با گذشت بیش از سه دهه از اجرای آن همچنان در حد اسکلت باقی مانده است.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی چون در گذشته زیر مجموعه خراسان بزرگ بوده دچار عقب ماندگی‌هایی است و به دلیل پهناور بودن در گذشته مورد کم‌توجهی قرار گرفته لذا در زمینه زیرساخت‌ها نیاز به کار زیاد داریم.

اقدامات زیرساختی دولت سیزدهم در خراسان جنوبی

قناعت گفت: در دو سال فعالیت دولت سیزدهم، اتفاقات خوب و فراوانی در بخش‌های مختلف استان از جمله حوزه راه، آب، بهداشت و سرمایه‌گذاری خارجی رقم‌ خورده است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی باید نقطه ایده‌آل را پیش‌ بینی کنیم، افزود: کشور تبدیل به کارگاه عمرانی و سازندگی شده و در آینده نزدیک شاهد انتقال کامل پادگان ۰۴ بیرجند به خارج از شهر خواهیم بود.

استاندار تأکید کرد: جوان دانشجوی امروز باید به روز، پیگیر و دغدغه‌ مند باشد و در برخی مواقع مانند جنگ غزه موضع‌گیری تند و سریع داشته باشد.

قناعت متذکر شد : جوانان آرمان‌خواه و مطلق‌گرا هستند و این عامل تحرک و حرکت می‌شود اما باید مواظب تندروی‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید تاریخ را بدانند، گفت: انتظار داریم جریان دانشجویی، نخبگی و فرهیختگی خود را حفظ کرده و از انحرافات جلوگیری کند.

استاندار ادامه داد: جوان دانشجو در طراز جمهوری اسلامی همیشه نسبت به شرایط موجود نقد داشته باشد، چون انتقادها باعث تحرک جامعه و مسئولان می‌شود البته نقد باید سالم و منصفانه باشد.

وی با اشاره به موضوع ارتباط دانشجو و دانشگاه تصریح کرد: اکتفا کردن به درس و تکلیف کافی نیست بلکه دغدغه‌ های علمی، پژوهشی، ورزشی و موضوعات فراتر از درس باید مد نظر قرار گیرد.

قناعت گفت: یکی از موضوعاتی که جوانان امروز جامعه و دانشجویان را رنج می‌دهد، چاقی است که نیاز به حوزه ورزش را بیشتر می‌کند، ما وظیفه داریم مقدمات را فراهم کنیم اما نبود امکانات دلیلی بر انجام ندادن فعالیت‌های ورزشی نیست.

به گفته وی؛ دانشجویی بهترین دوران زندگی شماست که باید قدر آن را بدانید، از آن لذت ببرید و احترام اساتید را نگه دارید.

استاندار متذکر شد: یکی از ضعف‌ های موجود در استان کمرنگ بودن فعالیت تشکل‌های دانشجویی نسبت به سایر استان‌هاست که شاید بخشی از آن به دلیل کمبود زیرساخت یا امکانات باشد اما تشکل‌ها باید خود را به‌روز کرده و فعال باشند.

پاسخ به مطالبات دانشجویان

قناعت درباره بخشی از مطالبات دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: برای نیازهای صنعتی دغدغه اشتغال دانشجویان مطرح است که در این بخش سهمیه ۱۲۰ نفری برای انسان در نظر گرفته شده و ارتباط بین دانشگاه و صنعت در اولویت قرار گرفته است.

به گفته وی؛ محدودیتی برای اشتغال دانشجویان در معادن به‌ ویژه واحدهای فرآوری و دانشجویان این رشته در استان وجود ندارد، از طرفی ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ارتباط کانون کارآفرینان با دانشگاه باید برقرار شود گفت: مطالبه خوابگاه خواهران نیز در اولویت قرار دارد و اختصاص ۱۰ درصدی هم شده است.

استاندار اظهار داشت: درخصوص ساختمان الحاقی ورزش دانشگاه، از سه مسیر می‌توان موضوع را پیگیری کرد، اینکه در مصوبات سفرهای دولت گنجانده شود یا به صورت ویژه موضوع در مرکز پیگیری و یا اعتبار را می‌توان تخصیص داد.

شایان ذکر است دکتر قناعت و هیئت همراه در بدو ورود به دانشگاه با حضور در مزار شهید گمنام دانشگاه و اهدای گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کردند.

در پایان استاندار از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه بازدید کرد و از نزدیک با مشکلات دانشجویان آشنا شد.

 

به گفته وی؛ با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم برگزاری تریبون‌های آزاد در دانشگاه‌ها در چارچوب ضوابط از مطالبات است و از این حیث از دانشجویان و دانشگاه‌ها حمایت خواهیم کرد.

نقد، باعث تحرک جامعه و مسئولان می‌شود

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از