حالت تاریک
معادن راهی برای محرومیت‌زدایی خراسان‌جنوبی باشد
امام جمعه نهبندان:

معادن راهی برای محرومیت‌زدایی خراسان‌جنوبی باشد

امام جمعه نهبندان گفت: در استان خراسان جنوبی سالانه ۳۴ میلیون مواد معدنی استخراج می شود و ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن عدد بزرگی است که باید صرف رفع محرومیت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خاورستان ، حجت‌الاسلام و المسلمین نجمی پور در خطبه‌های نماز جمعه این هفته نهبندان ضمن تشکر و قدردانی از پیگیری و حضور میدانی مسئولان سطح یک کشور در حادثه معدن معدنجوی طبس گفت: جمهوری اسلامی، قشر زحمتکش کارگر را جزء ولیّ نعمتان خود می‌داند و همه موظفیم جامعه‌ی کارگری را مورد احترام و تکریم قرار دهیم.

وی افزود: خراسان جنوبی جز پنج استان اول معدنی کشور با بیش از ۸۰۰ معدن که ذخیره بالای ۷ میلیارد تُن مواد معدنی دارد؛ چیزی حدود ۶٪ از ظرفیت کل معادن کشور و حدود ۱۳ درصد از ذخیره قطعی معادن کشور، انواع مختلف سنگ های معدنی(۴۹نوع) مثل سنگ آهن، زغال سنگ، سنگ های تزئینی و ۶ معدن طلا و... در خراسان جنوبی موجود است. 

امام جمعه نهبندان با بیان اینکه چرا با وجود این ظرفیت معدنی، خراسان جنوبی جز سه استان با محرومیت بالا و مردم این استان جزو اقشار کم درآمد کشور به حساب می آیند، به راه درمان این معضل پرداخت و گفت: بر اساس ماده ۱۴ قانون معادن، صاحبان معادن بر اساس نوع سنگ معدنی و نرخ به روز آن باید درصدی (در بعضی سنگ ها ۸ درصد) سود سالانه را به عنوان «حقوق دولتی» به دولت بپردازند. 

حجت الاسلام نجمی‌پور تصریح کرد: تبصره ۴ از ماده ۱۴ قانون معادن «دولت را مکلف می کند درآمد حاصل از اجرای این ماده را در بودجه سالانه منظور کند» و بر اساس تبصره ۶ این ماده «دولت مکلف است ۱۵% از حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استان اضافه نماید، به طوری که تمام اعتبار یاد شده جهت ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن در آن واقع شده، اختصاص یابد». 

وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی سالانه ۳۴ میلیون مواد معدنی استخراج می شود و ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن عدد بزرگی است که باید صرف رفع محرومیت شود ولی انجام نمی شود به دلیل اینکه اکثر معادن بزرگ با حفظ اصل مالکیت آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

امام جمعه نهبندان ضمن انتقاد از روش فعلی واگذاری معادن گفت: بایستی بجای واگذاری حق استفاده معادن به سرمایه دارها، معادن را در قالب تعاونی های فراگیر به صورت سهام های کوچک به مردم واگذار شود.

حجت الاسلام نجمی پور تصریح کرد: بر اساس ظرفیت اصل ۴۵ قانون اساسی حاکمیت می تواند برای مردم محلی استان و کارگران معادن که جز طبقات محروم هستند هم اولویت تخصیص قرار دهد و با این روش کارگران و مردم محلی در اصل سود حاصله از معادن نه۱ صرفا اجرت (دستمزد کارگری) سهیم می شوند.

وی با بیان اینکه این مسأله بیشتر یک روش سیاست گذارانه است و نیاز به قانون جدید نیست و قوانین و فتاوای موجود از آن پشتیبانی می کنند، گفت: مسأله سرمایه گذاری اولیه در معادن بزرگ هم از تجمیع ثروت های خرد از طریق سهام و کمک های دولت تا حد زیادی قابل حل است.    

امام جمعه نهبندان خاطرنشان کرد: بر اساس قول بعضی از فقها من جمله امام خمینی(ره) در زمان غیبت؛ زمین های موات و معادن که جز ثروت‌های عمومی محسوب می شوند جز انفال به حساب می آید و اصل ۴۵ قانون اساسی انفال را(از مصادیق آن معادن) را در اختیار حکومت می داند تا در جهت مصالحه عامه مردم خرج کند.

 

حجت الاسلام نجمی پور یادآور شد: راه اصلی درمان محرومیت مردم مناطق محروم من جمله خراسان جنوبی سهیم کردن مردم از منابع ثروت های اولیه است که در استان ما زمین های موات و معادن جز مصادیق این امر هستند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از