حالت تاریک
امام جمعه فردوس:

مقاومت فلسطین می‌تواند وحدت‌بخش امت اسلامی باشد

مقاومت فلسطین می‌تواند وحدت‌بخش امت اسلامی باشد

امام جمعه فردوس گفت: مقاومت مردم مظلوم فلسطین می‌تواند باعث عزت و سربلند و وحدت بیشتر بین کشورهای مسلمان و همه مسلمانان جهان شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، روزهای ۱۲ تا ۱۷ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کرده‌اند، ‌آرمانی بزرگ و قابل ستایش که در صورت تحقق پیامدها و نتایج مطلوبی را به دنبال خواهد داشت. امسال با توجه به وظیفه سنگین امت اسلامی شعار محوری این هفته «وحدت امت اسلامی؛ نجات غزه مظلوم» مطرح شده است. در واقع اگر مسلمانان وحدت داشته باشند، هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند که زنان و کودکان فلسطینی این‌گونه به خاک و خون کشیده شوند. در همین راستا با «حجت‌الاسلام محمد شاکری، امام جمعه فردوس» به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:


۱-  مسئله غزه برای مردم مسلمان ایران و جهان با هر مذهبی چه اهمیتی دارد؟

ضمن عرض تبریک هفته وحدت، ایام ولادت با سعادت پیامبر اکرم (ص) در خصوص اهمیت غزه باید عرض کنم که در طول تاریخ و در زمان‌های مختلف، گاهی یک شخص مسلمان در مقابل یک شخص کافر و مشرک قرار می‌گرفت و یا گاهی یک کشور مسلمان در مقابل یک کشور غیرمسلمان قرار می‌گرفت به طوری که پیروزی هر کدام از دو طرف به معنای پیروزی آن جریان قلمداد می‌شد، لذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

مثلاً اگر می‌گوییم ضربت امام علی(ع) در جنگ خندق در مقابل عمربن عبدود، بهتر از ضربت جن و انس بود بخاطر همین بود که آن روز تمام اسلام در مقابل تمام کفر ایستاده بود و پیروزی امام علی(ع) به معنای پیروزی اسلام بر کفر محسوب می‌شد. در عصر حاضر نیز غزه در جهان امروز از چنین شرایطی برخوردار است. به این معنا که پیروزی غزه در مقابل رژیم صهیونسیتی،  یعنی پیروزی فلسطین، یعنی پیروزی جبهه مقاومت، یعنی پیروزی اسلام و مسلمین و غلبه جریان مقاومت بر مستکبرین عالم؛ بنابر این باید قضیه غزه و فلسطین برای تمام مسلمانان و تمام آزادی‌خواهان و تمام مظلومان عالم مهم باشد.

۲- مقاومت مردم مظلوم فلسطین آیا می تواند وحدت‌بخش امت اسلامی باشد؟ 

چون مقاومت مردم غزه که ان‌شالله به زودی منجر به پیروزی آنها خواهد شد برگ زرین و برنده‌ای برای یک کشور مسلمان مستقل  به حساب می‌آید مخصوصاً اینکه این پیروزی‌ها با توجه به توان داخلی و نیروهای مردمی و نظامی خود رقم می‌خورد، بنابراین حتماً می‌تواند برای سایر کشورهای مسلمان هم باعث عزت و سربلندی و هم باعث هویت‌بخشی به مسلمانان مقاوم و باعث اعتمادبخشی به آنهایی که بخاطر ترس از استکبار جهانی سکوت کرده‌اند و حمایت خودشان را از فلسطین اعلام نمی‌کنند، باشد. و البته می‌تواند باعث وحدت اسلامی بیشتر بین کشورهای مسلمان و همه مسلمانان جهان شود.

۳- مسلمانان و دولت‌های اسلامی در آزادسازی اشغالگری سرزمین‌های اسلامی چه مسئولیتی دارند؟

در فرهنگ اسلام و مسلمین، همه مسلمانان در مقابل یکدیگر مسئولند. تا جایی که در روایت آمده مسلمان نیست آن شخصی که آسوده بخوابد در حالی که همسایه‌اش گرسنه باشد و یا صدای او به دادخواهی بلند باشد و او کمکش نکند. حالا اگر این مظلومیت و دادخواهی و کمک‌خواهی در ابعاد بیشتر و در حد یک کشور باشد که قطعاً وظیفه مسلمانان سنگین‌تر و بیشتر خواهد بود.

مخصوصاً اینکه نتیجه آن کشور در سرنوشت سایر کشورهای مسلمان نیز تاثیرگذار باشد. حتی اگر به این توصیه‌ها هم توجه نکنند برای دفع ضرر از خودشان هم که باشد باید از آن کشور ستمدیده و مظلوم که مورد ظلم و ستم قرار گرفته حمایت کنند و در مقابل ظالم و مستکبر بایستند.

۴- ترویج الگوی اخوت اسلامی و فضائل اخلاقی در همزیستی مسلمانان چه رهیافت‌های به همراه دارد؟

از آنجائیکه انسان موجودی اجتماعی است باید به اصول حاکم بر روابط اجتماعی تن دهد و رعایت این اصول نیز قبل از همه منافعش به خودش بر می‌گردد. شما فرض کنید چند خانواده می‌خواهند در یک آپارتمان زندگی کنند هیئت مدیره و مدیر عامل برای رعایت حال خانواده‌ها و آسایش و امنیت آنها  قوانینی را تصویب می‌کنند، معلوم است رعایت این قوانین به نفع خودشان است.

دین مبارک اسلام نیز در همین جهت دستوراتی داده است که برخی از آنها ارشادی است به این معنا که اگر رعایت نشود دودش به چشم خود افراد خواهد رفت. یکی از پیشرفته‌ترین و مترقی‌ترین دستورات اجتماعی اسلام، دستور به زندگی بر اساس اخوت و برادری است، به این معنی که همه را از خود بدانند و هرچه برای خود می‌پسندند برای دیگران هم بپسندند و بالعکس.

معلوم است در چنین شرایطی کسی غیبت برادرش را نخواهد کرد، به او ظلم و ستمی نخواهد کرد، عرض و آبروی او را آبروی خود و مال و ثروت او را مال ثروت خود و خانواده او را مانند خانواده خود خواهد پنداشت در چنین شرایطی است که امنیت و صلح و صفا بر اجتماع حاکم خواهد شد.

۵-  استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی در حمایت‌های مادی و معنوی تفرقه‌انگیزی و حرمت‌شکنی در بین مسلمانان چه نقشی دارد؟

استکبار جهانی همواره خود را برتر این جهان می‌داند و می‌خواهد دیگران در مقابل او کرنش کنند، طبیعتاً هرکسی که در مقابل او بایستد را سرنگون خواهد کرد. بر عکس دین مبین اسلام، کرنش در مقابل مستکبرین عالم را بر نمی‌تابد و برای همه مردم حق و حقوقی قائل است و جهان و هر آنچه در این عالم است را متعلق به همه می‌داند و از طرفی می‌خواهد  قوانین اسلام و شایسته‌ترین شخص به حکومت بر این عالم حاکم گردد لذا نیاز به اتحاد و همدلی و وحدت و برادری بین مسلمانان عالم دارد.

بر همین اساس و چون استکبار جهانی این موضوع را در برابر خود و مخالف آرزوهای مادی و دنیوی خود می‌داند  تمام تلاشش را می‌کند تا این امر محقق نشود. و مهمترین راه را نیز تفرقه‌افکنی میان مسلمانان می‌داند و می‌داند تا زمانی که بین مسلمین تفرقه باشد، او کدخدا خواهد ماند لذا از هر روشی استفاده می‌کند تا بین کشورهای اسلامی تفرقه بیندازد. گاهی عرب و عجم را مطرح می‌کند و گاهی شیعه و سنی را و گاهی نژاد را و گاهی موضوعات جغرافیایی و مسائلی از این قبیل، لذا مسلمانان باید به هوش باشند تا در تله مستکبرین عالم نیفتند.

انتهای خبر/۱۰

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از