حالت تاریک
یادداشت؛

نقش وزارت فرهنگ‌وارشاداسلامی در مقوله عفاف و حجاب

نقش وزارت فرهنگ‌وارشاداسلامی در مقوله عفاف و حجاب

وزارت‌خانه‌های که به طور مستقیم متولی امور فرهنگی جامعه است و از جهت اهمیت جایگاهش در اعتلای فرهنگ و تدین جامعه، یا پس از آموزش و پرورش و یا هم ردیف آن قرار میگیرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، عصمت دلاکه در یادداشتی نوشت:بر اساس قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مبنای سیاستگذاری، اداره و نظارت بر محتوا و اجرای مجموعه های فرهنگی و هنری و تبلیغاتی، کتب و انتشارات، مطبوعات و خبرگزاریها، امور سینمایی و سمعی و بصری، جشنوارهها و نمایشگاههای فرهنگی و هنری در داخل و خارج کشور، بنیانگذاری شده است تا طبق مفاد مادهی1، در جهت رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی، استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب، رواج فرهنگ و هنر اسلامی و حتی آگاهی جهانیان نسبت به مبانی و مظاهر و اهداف انقلاب اسلامی، تلاش کند. بنا بر این تخصصی ترین نهاد کشور در امور فرهنگی جامعه را باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست، لذا به همین میزان انتظار میرود تا بر اساس وظایفی که طبق قانون بر عهده دارد و به وسیلهی ابزار قوی و فراوانی که در حیطهی قدرت و مسئولیت اوست، به تقویت و ترویج یکی از واجبات الهی و شعائر دینی که از مظاهر جامعه اسلامی به حساب می آید، یعنی حجاب و عفاف نیز بپردازد. پرداختن به این موضوع به طور جدی قطعا سهم زیادی در رشد فضائل اخلاقی و استقلال فرهنگی جامعه ی ما خواهد داشت.

 

از باب نمونه نظارت بر رسانههای جمعی امر بسیار مهم و خطیری است. رسانهها در ساختار فرهنگ اجتماعی مردم نقش مهمی دارند و میتوانند با نوع برنامه های خود، آنان را به فساد یا صلاح بکشانند. کمترین تسامح در اعطای امتیاز کار فرهنگی جهت راه اندازی مؤسسه های هنری، نمایش تئاتر و فیلم و انتشار روزنامه، مجله و کتاب، به نفوذ فرهنگ بیگانه و ابتذال اخلاقی میانجامد.

 

کوتاهی در این امر مهم، به طور حتم لطمات سنگین و جدیای بر پیکرهی جامعه اسلامی خواهد گذارد، کما این که در دهه های اخیر بیشتر شاهد این ناهنجاری هستیم. مسئولین این نهاد اگر به طور صحیح و شایسته به وظایف قانونی خود اهتمام ورزند، قاعدتا باید انقلاب فرهنگی دیگری در جامعه به وقوع بپیوندد. برعکس، اگر در انجام وظایف خود کوتاهی و یا خدای نکرده خیانتی داشته باشند، لطمات سنگین و بعضا جبران ناپذیری بر فرهنگ این مرز و بوم بر جای خواهند گذارد.

 

متأسفانه سالهاست در حوزه نشر، شاهد آسیبهای جدی هستیم. همچنین آثار بی حجابی و بی عفتی و فساد در سینمای ما غوغا میکند. در میدان نمایشگاهها و جشنوارهها هم نیازی به صحبت نیست، وضعیت حجاب و عفاف هر ساله در جشنواره فجر، به تنهایی گویای وضع اسفبار و تأملبرانگیز این عرصه فرهنگی کشور است. شرح حال فضای مجازی و اینترنتی نیز بر همگان کاملا روشن و هویداست. آیا این امور در سقوط و نزول وضع فرهنگی و اخلاقی جامعهی ما بیتأثیر است؟ امروزه مشاهده میکنیم که در جایگاههایی که باید آنها، رسانهی دین و ابزار تبلیغ و ترویج اخلاق و معنویت و بصیرت در جامعه باشند، ترویج بیبند و باری و هرزگی میشود. راهی که امروزه برخی مسئولین و نهادهای جامعه در پیش گرفتهاند، راهی است که جوامع غربی مدتهاست دنبال میکنند. خوب است مسئولین و مردم کشورمان، هه با هم بنگریم که نتیجه و محصول فرهنگ غرب امروزه چیست؟

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از