حالت تاریک
ورزش راهی برای سرزندگی
یادداشت خبرنگار؛

ورزش راهی برای سرزندگی

ورزش اصلی‌ترين و كم هزينه‌ترين راه براي حفظ تندرستی و سلامت افراد يک جامعه است و نگاه ويژه و تاثيرگذار به ايجاد و توسعه اماكن ورزشي عاملی مهم در پيشبرد آن به حساب مي‌آيد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، زهرا قربانی در یادداشتی به مناسبت روز تربیت بدنی و ورزش نوشت؛ ۲۶ مهر تا دوم آبان ماه هر سال که با عنوان هفته تربیت بدنی نام‌گذاری شده فرصتی است برای ترویج فرهنگ ورزش و هر سال هم در این بازه زمانی مباحث زیادی مبنی بر اهمیت و کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، راهکارهای اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و سوق دادن جامعه به ورزش‌های همگانی و ... مطرح می‌شود که البته مهم خروجی این موضوعات است که البته تا حدودی می‌توان گفت که وضعیت فعلی رضایت بخش است اما نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر در این زمینه احساس می‌شود چرا که به نظر هنوز بیش از ۷۰ درصد جامعه تحرک کافی را ندارند .

بر این اساس باید گفت هر چند اکثریت از تاثیر ورزش بر نشاط، سلامتی و سرزندگی شان آگاه هستند اما این که چه موانعی برای گسترش فعالیت‌های ورزشی در بین اقشار مختلف وجود دارد نیازمند کار کارشناسی است البته در این حیطه نباید از یکسری مسائل هم غافل شد. برخی اقشار جامعه تا زمانی که به بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون، چربی خون و... مبتلا نشوند به سراغ ورزش نمی‌آیند، در کنار این مسائلی هم به مسئولان متولی مربوط می شود که البته منحصر به اداره‌های ورزش و جوانان نیست. 

علاوه بر شهرداری‌ها که در این میان نقش بسزایی بر عهده دارند، سازمان‌ها و نهادهای مختلف با توجه به بودجه‌هایی که ویژه ورزش کارکنان خودشان دارند، می‌توانند زمینه فعالیت کارکنان و حتی خانواده‌هایشان را فراهم کنند، اما به نظر می‌رسد در عمل از این ظرفیت‌ها آن طور که باید استفاده نمی‌شود.

هر چند فعالیت‌های مقطعی مثل پیاده‌روی‌های خانوادگی در طول سال وجود دارد اما با یک برنامه‌ریزی درست و گسترش فعالیت‌های مستمر مثل ورزش صبحگاهی می‌توان زمینه توسعه ورزش بین آحاد جامعه را فراهم کرد که البته در این موارد هم گاه بی‌توجهی مسئولان، اجاره بالای مکان های ورزشی و... مطرح می‌شود، با این وجود نباید فراموش کرد که ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن و کوه‌پیمایی ضمن کم‌هزینه بودن و در دسترس بودن در زمره سالم‌ترین فعالیت‌های ورزشی هستند که همه اقشار می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

 

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از