حالت تاریک
خراسان‌جنوبی مهیای انتخابات ۱۴۰۲؛

حال وهوای انتخاباتی دیار خاوران پر رنگ‌تر می‌شود

حال وهوای انتخاباتی دیار خاوران پر رنگ‌تر می‌شود

حال و هوای انتخاباتی استان خراسان جنوبی و تبلیغات غیر رسمی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبلیغات رسمی مجلس خبرگان رهبری در شهرستان‌های دیار خاوران روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، استان خراسان جنوبی آماده برگزاری انتخاباتی پرشور است، مردم این دیار همواره در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی دین خود را به انقلاب و ارزش‌های اسلامی ادا کرده‌اند و در دوره‌های مختلف انتخابات نیز حضوری پررنگ داشته‌اند، و اما عوامل اجرایی و نظارتی استان نیز با اندیشیدن تمهیدات لازم فضا را برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی فراهم کرده‌اند.

استان خراسان جنوبی دارای چهار حوزه انتخابیه اصلی بوده که برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی ستاد انتخابات این استان برای هر چه‌بهتر برگزارشدن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری صورت‌ گرفته است.

چند نفر در ماراتن انتخابات مجلس حضور دارند؟

سهم استان خراسان جنوبی از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی چهار کرسی بوده در مجلس خبرگان رهبری نیز یک کرسی از آن نمایندگان مردم خراسان جنوبی در این مجلس است.

براساس آخرین نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، از مجموع ۲۲۰ داوطلب انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان ۱۱۸ داوطلب تایید صلاحیت شدند ، ۶۸ نفر عدم تایید صلاحیت، ۳۳ نفر عدم احراز صلاحیت و یک نفر نیز فاقد شرایط اولیه ثبت نام بوده است.

در حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان ۴۴ نفر تایید صلاحیت نهایی، ۲۹ نفر عدم تایید و ۱۰ نفر عدم احراز صلاحیت شدند و در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه ۳۴ نفر تایید صلاحیت نهایی، ۲۱ نفر عدم تایید و ۱۰ نفر عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

همچنین در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه ۲۷ نفر تایید صلاحیت، ۱۰ نفر عدم تایید، هفت نفر عدم احراز و یک نفر فاقد شرایط اولیه ثبت نام بوده و در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه ۱۳ نفر تایید، هشت نفر عدم تایید و ۶ نفر عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

‌رقابت دو نفر برای نمایندگی مجلس خبرگان در خراسان جنوبی

طبق نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان، از مجموع پنج نفر ثبت نام‌کننده انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه استان خراسان جنوبی، صلاحیت دو نفر تایید شده است و یک نفر از ثبت نام کنندگان  هم انصراف داده لذا پرونده وی مورد بررسی شورای نگهبان قرار نگرفته است.

سیدحسن روحبخش فرزند ماشاء الله (کد ۱۹) و سید ابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی (کد ۱۵) نامزد‌های تأیید صلاحیت شده حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی در انتخابات خبرگان رهبری هستند. از ۲۵ بهمن ماه  فعالیت تبلیغاتی کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری آغاز شده و تا ۹ اسفند ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی ۷۶۶ شعبه اخذ رای در استان

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی نیز در آخرین نشست ستاد انتخابات با اشاره به پیش‌بینی ۷۶۶ شعبه اخذ رای در استان اعلام کرد: ۱۵ هزار و ۳۲۰ نفر عوامل اجرایی و نظارتی در شعب اخذ رای استان به صورت مستقیم برای اخذ آرای مردم در انتخابات اسفند امسال همکاری می‌کنند.

 سید محمدرضا طالبی افزود: از ابتدای شروع کار ستاد براساس برنامه ‌زمان‌بندی که وزارت کشور در اختیار ما قرار داده، فرایند کار را دنبال کردیم و هیچ‌گونه عقب‌ماندگی در این زمینه وجود ندارد.

وی بیان کرد: مانور فنی دستگاه‌های احراز هویت انتخابات در سطح استان برگزار شده، همچنین تمهیدات و امکانات لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور در این استان فراهم و تجهیزات و ملزومات مورد نیاز تامین شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی با اشاره به رفع مشکلات ارتباطی در شعب اخذ رای استان، گفت: نیروی‌های پشتیبان یا رزرو عوامل اجرایی پیش‌بینی شده تا در صورت نیاز به حضورشان در شعب اخذ رای، مشکلی برای تامین نیرو نداشته باشیم.

طالبی افزود: آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات رقابتی در سلامت و امنیت کامل وجود دارد و باری دیگر انتخاباتی با مشارکت بالای مردم در استان خراسان جنوبی رقم خواهد خورد.

از تبلیغات غیررسمی تا حضور در محافل عمومی

البته این روزها هر چند هنوز فرصت قانونی برای تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز نشده است ولی بسیاری از نامزدها از هر فرصتی برای معرفی خود و یارگیری در این عرصه استفاده می‌کنند.

فعالیت‌های فضای مجازی را از مهمترین راهکارهای تبلیغاتی نامزدها می‌توان دانست؛ به گونه‌ای که بسیاری از نامزدها توسط حامیانشان کانال‌های اطلاع‌رسانی را در شبکه‌های مجازی ایجاد کرده‌اند.

برخی از کاندیداها از بستر فضای مجازی استفاده کرده و در مباحثه‌های تبلیغاتی شرکت می‌کنند و از این طریق خود را بیشتر و بهتر به مخاطبان معرفی می‌کنند.

ارسال پیامک به مناسبت‌های مختلف نظیر تبریک اعیاد و تسلیت و حضور در اینگونه مراسم، شرکت در جلسات قومی و خانوادگی از جمله روش‌هایی دیگری است که در انتخابات سال‌های اخیر برای جلب افکار عمومی متداول شده است.

همچنین شرکت در مجالس عزا و عروسی، عیادت از بیماران، حضور در جشن‌های اعیاد شعبانیه، اظهارنظر در جمع اهالی هر منطقه با هدف حل مشکلات، دیدار با شخصیت‌های هنری، ورزشی و مذهبی از دیگر راه‌هایی غیررسمی است که نامزدها برای شناساندن خود به مردم استفاده می‌کنند.

صدا و سیما امسال فرصتی را فراهم کرده تا نامزدهای انتخابات بتوانند از طریق تلویزیون خود را معرفی کرده و ضمن مطرح ساختن برنامه‌های خود، در کسب آرای بیشتر موفق شوند.

راه‌اندازی چهار کانال تلویزیونی برای تبلیغات کاندیداها

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی نیز از راه‌اندازی چهار کانال انتخاباتی نیز در استان خبر داد و گفت: هم اکنون ۹۸.۵ درصد جمعیت استان زیر پوشش شبکه‌های دیجیتال رادیویی و تلویزیون قرار دارند.

علیرضا آینه‌دار افزود: ۷۵ درصدِ این افراد از پوشش چهار شبکه انتخاباتی بهره‌مندند و تلاش می‌شود بقیه نیز به زودی از آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه اولین مرحله مناظره‌ها نامزدهای انتخابات مجلس به مدت ۴ روز، سه‌شنبه ۲۴ بهمن، چهارشنبه ۲۵ بهمن، پنج‌شنبه ۲۶ بهمن و جمعه ۲۷ بهمن در صدا و سیمای استان ضبط شد، تصریح کرد: از امروز، مرحله دوم ضبط مناظرات نامزد‌های انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی  انجام خواهد شد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: افزود: پخش مناظرات نامزد‌های انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با آغاز رسمی تبلیغات انتخابات، سوم اسفند آغاز می‌شود.

تشکیل شعب ویژه رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی هم پیش از این در جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان، بر لزوم پیشگیری از وقوع جرم در حوزه انتخابات تاکید کرده بود و از تشکیل شعب خاص انتخابات در دادگستری برای رسیدگی به تخلفات و جرایم احتمالی این حوزه با قید فوریت خبر داد.

 حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد : افزود: صیانت از آرای مردم مهمترین هدف در پیشگیری از جرایم انتخاباتی است لذا شرایط لازم برای تبلیغ داوطلبان در زمان مناسب و انتخاب اصلح از سوی مردم باید فراهم شود تا شاهد رشد و تعالی کشور باشیم.

وی بیان کرد: نشر اکاذیب و اقدامات مجرمانه درخصوص نامزدهای انتخاباتی از طریق فضای مجازی باید به طور دقیق رصد شود که منجر به تشویش اذهان عمومی نشود.

قطار انتخابات کمتر از ۱۳ روز دیگر به ایستگاه پایانی می‌رسد و با توجه به نزدیک شدن ایام رقابت، جریان‌های سیاسی تکاپوی بیشتری برای نهایی کردن فهرست‌های انتخاباتی دارند. در همین راستا هر روز اخبار جدیدی از آخرین تحولات در دو جبهه اصلاح‌طلب و اصولگرا منتشر می‌شود. همزمان با فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، نهادهای دست‌اندرکار انتخابات نیز در حال زمینه‌سازی برای برگزاری این رویداد سیاسی در سال اسفند ۱۴۰۲ هستند.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان، چهار حوزه انتخابیه اصلی و چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند امسال در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

انتهای گزارش/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از