حالت تاریک
چقدر از اعتبارات تملک دارایی خراسان‌جنوبی جذب شد؟
با پایان سال مالی 1402-1403:

چقدر از اعتبارات تملک دارایی خراسان‌جنوبی جذب شد؟

با پایان یافتن سال مالی ١٤٠٢-١٤٠٣، اعتبارات تملک دارایی خراسان جنوبی به طور کامل جذب نشده و به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی، بخش نا‌چیزی از این اعتبارات به خزانه کشور برگشت خورده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، با پایان یافتن سال مالی ١٤٠٢-١٤٠٣ در پایان شهریورماه، حالا نوبت بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و میزان جذب اعتبارات تملک دارایی است.

در‌ حالی‌که اخبار منتشر شده حاکی از جذب کامل اعتبارات تملک دارایی در بسیاری از استان هاست، اما گویا در خراسان جنوبی که تشنه توسعه است، این اعتبارات به طور کامل جذب نشده و بخشی از این اعتبارات به خزانه برگشت خورده است.

تاکید استاندار بر تلاش برای جذب اعتبارات
در پایان خردادماه امسال بود که جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در سومین نشست شورای برنامه‌ ریزی و توسعه استان تاکید کرد که جذب حداکثری اعتبارات سال مالی تا پایان شهریور ماه در دستور کار قرار گیرد تا برگشت اعتبارات از استان به مرکز را نداشته باشیم.

وی افزود: سه دستگاه استان از نظر جذب ریالی اعتبارات عقب هستند که باید تلاش بیشتری انجام دهند.
وی بیان کرد: در مقایسه با سایر استان‌ها شرایط اعتباری استان در سال‌جاری متعادل و منطقی است و رتبه اعتبارات هزینه‌ای استان از ۲۱ به ۲۰ ارتقا یافته است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: درخصوص اعتبارات سال ۱۴۰۳ برنامه‌ ریزی دقیق با اولویت استان و کشور و در چارچوب قوانین و مقررات انجام شود، فرمانداران در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها هم نسبت به تعریف و تصویب پروژه‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

قناعت با بیان اینکه سال گذشته ۲۳ دستگاه و در سال‌جاری ۲۲ دستگاه مشمول اعتبارات هزینه‌ای استان شدند افزود: ۸۵ درصد اعتبارات هزینه‌ای در زمینه حقوق است که توزیع آن مشخص بوده و توزیع ۱۵ درصد باقیمانده بر اساس مولفه‌های مشخص انجام شود.

وی با تاکید بر رعایت تکالیف قانونی توسط دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: در پایان سال گذشته رقم‌ خوب و قابل‌قبولی اعتبار هزینه‌ای به خراسان جنوبی اختصاص یافت.
استاندار خراسان جنوبی از دستگاه‌های اجرایی استان خواست با استفاده از ظرفیت اعتبارات ابلاغی از محل مسئولیت اجتماعی، خیرین، نهاد‌های انقلابی به‌ویژه منابع ملی، سهم بری استان از اعتبارات مختلف را افزایش دهند.

وی بیان کرد: کارگروه وصول درآمد‌ها و تجهیز منابع استان درخصوص وصول به‌موقع درآمد‌های استان و آسیب‌شناسی جذب نشدن منابع در موعد مقرر اقدام کند.
قناعت با تاکید بر جذب اعتبارات ملی با استفاده از ظرفیت استاندار و نمایندگان استان گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ظرفیت‌های برنامه هفتم توسعه را در شورا تبیین و تشریح کند، دستگاه‌های اجرایی هم درخصوص میزان بهره‌وری از این ظرفیت‌ها پاسخگو باشند.


۵٠ میلیارد تومان اعتبار جذب نشده تا شهریورماه


بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده در رسانه‌ها، مرتضی ذاکریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ١٠ شهریورماه امسال گفت: مانده اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی استان در ۱۵ مرداد امسال، ۱۳ هزار میلیارد ریال بوده که اکنون به پنج هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: در راستای دستور استاندار در زمینه جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان، از مجموع ۵۶ هزار میلیارد ریال اعتبار تاکنون ۵۱ هزار میلیارد ریال جذب شده و ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار هنوز در حساب دستگاه‌های استان موجود است که پیش‌بینی می‌شود به طور کامل جذب شود.

اعتبارات برگشتی به مرکز ناچیز بوده است
مرتضی ذاکریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در‌این‌خصوص در گفتگو با خبرنگار «خاورستان» اظهار کرد: مهلت جذب این اعتبارات تا پایان شهریور بوده است، که در‌این‌خصوص باید عملکرد حدود ٨٠-٩٠ دستگاه اجرایی بررسی شود.
وی افزود: هنوز این آمار به طور دقیق اعلام نشده، اما بر اساس آخرین اطلاعاتی که به بنده ارائه‌شده، میزان اعتبارات برگشتی از استان عدد قابل‌توجهی نبوده و نسبت به اعداد اعتبارات جذب نشده در مرداد و شهریورماه، عدد نا‌چیزی بوده است.

برگشت اعتبارات ١٠ میلیارد تومانی از برخی ادارات
این گفته‌های ذاکریان در حالی است که متاسفانه برخی از دستگاه‌های اجرایی عملکرد خوبی در استفاده از ظرفیت‌های بودجه و جذب اعتبارات عمرانی نداشته‌اند و شنیده شده از برخی از دستگاه‌های اجرایی اعتبارات قابل‌توجهی و بعضا ١٠ میلیارد تومانی برگشت خورده است.

این در حالی است که در شرایط خاص اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه حاکم بر کشور، انتظار است که مدیران دستگاه‌ها برای جذب اعتبارات پیگیری‌های مجدانه‌ای داشته باشند تا موفق به جذب به‌موقع و هزینه کرد درست اعتبارات شوند، قطعا این عملکرد پایین و بازگشت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، یک نوع ظلم و جفا در حق مردم خراسان جنوبی است.

برگشت اعتبارات از استان به خزانه در حالی است که هم ایجاد ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های توسعه‌ای در استان مورد نیاز است و هم پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در بخش‌های مختلف استان وجود دارد که در انتظار تکمیل و بهره‌برداری است.

قطعا برای توسعه استان و عبور از محرومیت‌ها، انتظار مردم استان این است که نه‌تنها این اعتبارات بصورت کامل جذب شود، بلکه نسبت به افزایش آن نیز اقدام شود.

انتهای پیام/٧ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از