تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۱۷ قرآن کریم
ای کسانی که ایمان آوردهاید! از بسیاری گمانها دوری کنید، زیرا بعضی گمانها گناه است. و (در کار دیگران) تجسّس نکنید و بعضی از شما دیگری را غیبت نکند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۱۷ قرآن کریم آمده است: « یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ *» « ای کسانی که ایمان آوردهاید! از بسیاری گمان ها دوری کنید، زیرا بعضی گمان ها گناه است. و (در کار دیگران) تجسّس نکنید و بعضی از شما دیگری را غیبت نکند، آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ (هرگز) بلکه آن را ناپسند میدانید و از خدا پروا کنید، همانا خداوند بسیار توبهپذیر مهربان است.»
نکتههای سورۀ حجرات- آیه ۱۲:
در ادامه آیه قبل، این آیه نیز به عواملی چون سوءظن، تجسّس و غیبت، که صلح و صفا و اخوّت میان مؤمنان را به هم میزند اشاره میکند.
در قرآن، به حسن ظن سفارش شده و از گمان بد نسبت به دیگران نهی گردیده است. در سورۀ نور می خوانیم: «لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیْراً» (نور،۱۲) چرا دربارۀ شنیده های خود نسبت به مردان و زنان با ایمان، حسن ظن ندارید؟
همان گونه که آیۀ نهم این سوره، برای امنیّت و حفظ جان مردم، همۀ مسلمانان را مسئول مبارزه با یاغی و تجاوزگر دانست، این آیه نیز برای حفظ آبروی مردم؛ سوء ظن، تجسّس و غیبت را حرام کرده است.
امروزه حقوقدانان جهان، از حقوق بشر حرف میزنند، ولی اسلام به مسائلی از قبیل تمسخر، تحقیر، تجسّس و غیبت توجّه دارد که حقوق دانان از آن غافلند.
هیچ گناهی مثل غیبت به درندگی بیرحمانه تشبیه نشده است. آری، حتّی حیوانات درنده هم نسبت به هم جنس خود تعرّض نمیکند.
اقسام سوءظن و بدگمانی
سوءظن اقسامی دارد که بعضی پسندیده و برخی ناپسند است:
۱. سوءظن به خدا، چنانکه در حدیث میخوانیم: کسی که از ترس خرج و مخارج زندگی ازدواج نمیکند، در حقیقت به خدا سوءظن دارد؛ گویا خیال میکند اگر تنها باشد خدا قادر است رزق او را بدهد؛ ولی اگر همسر داشته باشد، خدا قدرت ندارد. این سوءظن، مورد نهی است.
۲. سوءظن به مردم، که در این آیه از آن نهی شده است.
۳. سوءظن به خود، که مورد ستایش است. زیرا انسان نباید به خود حسنظن داشته باشد و همه کارهای خود را بیعیب بپندارد. حضرت علی علیهالسّلام در برشمردن صفات متّقین در خطبه همام میفرماید: یکی از کمالات افراد با تقوا آن است که نسبت به خودشان سوءظن دارند.
انتهای خبر/10